2026-08-30, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Sveriges befolkning beräknas minska med fyra miljoner till 2100. Det är det värsta scen. - Dvs värre än det är nu och liknar till ex Sydkorea

Att vi skulle minska 4 milj på 80 år verkar ändå osannolikt såvida dom inte slutar med sjukvård behandling o medicin. Å folk blir infertila. Men ett krig skulle ju iofs minska befolkningen rejält och det lär nog inträffa
Citera
2026-08-30, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Precis så är det, bara ett fåtal länder har födelsetal över 2.1 som är nödvändigt för att en befolkning ska växa. Indien, Pakistan, Bangladesh och ett litet antal Afrikanska länder. Samtliga extremt fattiga länder där de flesta av alla dessa barn som föds dör innan de når vuxen ålder. Dessa är för fattiga för att ta sig nån annanstans.

"Ett litet antal afrikanska länder"?
Mer eller mindre hela jävla kontinenten ligger en bra bit över 2,1, så var har du tagit dina siffror ifrån? Somalia, Kongo, Niger och Tchad har 6 barn per kvinna sist jag kollade, och det folkrikaste landet Nigeria ligger fortfarande en bra bit över 4. Ge mig en källa så kommer jag hålla käft om du faktiskt har rätt.
Citera
2026-08-30, 15:52
Avstängd
Tantradyss avatar
Hur länge dröjer det till att Mohammed, Mahmoud och Abdulaziz toppar namnlistan på nyfödda. Det här kommer att gå åt helvete! Blattarna kommer att se på svenskarna som vi ser på samer.
Citera
2026-08-30, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Det låter toppen tycker jag. Men tyvärr är ju detta bara ett sätt att lura befolkningen att vi "måste" ta in miljontals invandrare.
Det är utan tvekan en ursäkt de tar till för att importera in miljontals främlingar från andra kontinenter. Precis på samma sätt som klimatet är en ursäkt för dem att stjäla mer skattepengar. Är de intresserade av att rädda klimatet så ska de vara oerhört glada att befolkningen minskar men nä, de snackar istället om en kollaps. Vilka bedragare.

#ropesarecheap #treesaretall
Citera
2026-08-30, 16:06
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
Hur länge dröjer det till att Mohammed, Mahmoud och Abdulaziz toppar namnlistan på nyfödda.

Givet en drastiskt minskad invandring, åtminstone från muslimska länder, så kommer det aldrig ske. Invandrare fastnar i samma system som vi andra, och föder drastiskt färre barn.

Och invandrare som ger sina ungar svenska, eller åtminstone mer universala, förnamn is a thing.
Så som samhället idag -med rätta- börjar se på muslimska män, lär trenden vara att varenda muslimsk förälder med minsta intresse för sitt barns välgång kommer ge sina söner mindre arabiskklingande namn.

Förutsatt att vi stoppar invandringen, som sagt. Annars utrotas vi.
Senast redigerad av alternativtkonto11 2026-08-30 kl. 16:53.
Citera
2026-08-30, 16:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag föreslår att du läser krönikan. Den är inte som du tror.

Det var exakt som jag trodde.

Delar varenda ord till 100% .

Som sagt , det är utsiktslöst att förutspå avd som händer om 3-4 generationer, det har alla domedagsmän med fina titlar bevisat utom all tvivel.
Problemet är ju att vi är fast i nutiden och vi tenderar uppfatta stora kommande förändringar som 100% negativt därför att vi använder våra samtida referensramar och projicerar det framåt 3-4 generationer.
Det är helt meningslöst i sig och i synnerligen onödigt att gå och oroa sig . Utan att försöka vara käck eller så -Det ordnar sig alltid . Allt får en ny balans . Människorasen lär överleva oavsett .

På sätt och vis kanske ännu bättre framöver då den meningslösa masskonsumtionen har kommit till vägs ände och nya generationer hittar nya vägar . Att kanske leva ett mer friare och självständigt liv utan stämpelklocka .
Detroit tycker jag är ett exempel på det i det lilla. Staden med den högsta medianinkomsten av alla amerikansk städer. Dödsdömd spökstad när den automobilindustrin packade ihop 80-talet till 2000 tal

Idag ett blomstrande tillhåll för nybyggare av en grön lokal ekonomi med över 2200 trädgårdar, växthus + mycket mer verksamheter. När rovkapitalisterna drar iväg drar nybyggare in och startar om
Citera
2026-08-30, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Schweiz har ju nyligen lagt in befolknings stopp på 10 miljoner invånare och deras prognoser är också baserat på landet som helhet, alltså natur odyl. samt var break even går för dem.
Utifrån prognoser hur deras natur klarar av utifrån deras geografi, så ligger de faktiskt lite högre än vi. Deras maxgräns ligger på i dagsläget hur de lever och i samklang på max 11 miljoner invånare dvs. de har till och med tagit lite höjd för vad som verkligen går.
Sverige däremot har passerat över var vi egentligen borde ligga utifrån hur vi lever, samt vår geografi och fauna på max 8 miljoner.
Schweiz hade visserligen en folkomröstning om att begränsa befolkningen till 10 miljoner, men det blev nej.
Sverige är ungefär 10 gånger större än Schweiz till ytan. Schweiz yta består till 70 procent av bergsområden som är svåra att bebygga och odla.
Citera
2026-08-30, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det var exakt som jag trodde.

Delar varenda ord till 100% .

Som sagt , det är utsiktslöst att förutspå avd som händer om 3-4 generationer, det har alla domedagsmän med fina titlar bevisat utom all tvivel.
Problemet är ju att vi är fast i nutiden och vi tenderar uppfatta stora kommande förändringar som 100% negativt därför att vi använder våra samtida referensramar och projicerar det framåt 3-4 generationer.
Det är helt meningslöst i sig och i synnerligen onödigt att gå och oroa sig . Utan att försöka vara käck eller så -Det ordnar sig alltid . Allt får en ny balans . Människorasen lär överleva oavsett .

På sätt och vis kanske ännu bättre framöver då den meningslösa masskonsumtionen har kommit till vägs ände och nya generationer hittar nya vägar . Att kanske leva ett mer friare och självständigt liv utan stämpelklocka .
Detroit tycker jag är ett exempel på det i det lilla. Staden med den högsta medianinkomsten av alla amerikansk städer. Dödsdömd spökstad när den automobilindustrin packade ihop 80-talet till 2000 tal

Idag ett blomstrande tillhåll för nybyggare av en grön lokal ekonomi med över 2200 trädgårdar, växthus + mycket mer verksamheter. När rovkapitalisterna drar iväg drar nybyggare in och startar om

Ja, det var en uppfriskande krönika! Som satte fingret på något viktigt.

Jag känner inte till Detroit, men tack för detta intressanta exempel!
Citera
2026-08-30, 16:22
Medlem
Det behöver vi väl inte bry oss om. Enligt experterna är väl hela planeten redan död då. Allt är ju redan försent.

Jag tror inte det kommer bli något större problem. Färre människor är också färre människor som behöver saker. Vi behöver inte upprätthålla samma nivå av tjänstemän och saker för staten som kostar. Så kostnaderna kommer också att gå ner. Sedan är möjligen då problemet att kostnaderna går nere i paritet med intäkterna.

Samtidigt så kommer det ske i alla andra närliggande länder också. Så vi kommer knappast vara ensamma om det hela. Är det något vi gör så är det att anpassa oss.

Det blir en annan form av samhälle. Möjligen ett annat samhälle som vi inte ens kan föreställa oss idag. Misstänker starkt att personer för 74 år sedan inte direkt hade speciellt bra gissningar om hur samhället skulle se ut eller fungera idag.
Citera
2026-08-30, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Fin teori. Tyvärr stämmer den inte. Även afrikanska kvinnor i Sverige har betydligt lägre (och sjunkande) fruktsamhetstal än kvinnor i Afrika. (källa)

Den lösningen praktiseras för fullt i Östasien och det fungerar inte alls. Du får nog komma på något bättre om du ska lösa det här problemet.

Indien har ett fruktsamhetstal på 1,9 och Bangladesh på 2,1. Det är bara Pakistan som fortfarande har över 3.

Du glömmer en viktig del...
I Svääärje finns det en statistikmyndighet som möter allt sådant här och deras data visar att invandrare från Afrika föder färre barn än i Afrika.

Källa:
https://www.scb.se/contentassets/2cc1d588fbde46b697c6f7fab3b663e8/be0401_2021i70_br_be51br2102.pdf
diagram 5.7

https://www.scb.se/contentassets/62782b31de3a4ae98c56fc47832b10a0/be0701_2022a01_br_be51br2203.pdf
Titta på diagram 9. Svenskfödda med två utlandsfödda föräldrar har lägre fruktsamhet än svenskfödda med två svenskfödda föräldrar.

Demografi är lite speciellt. Alla gamlingar som kommer att finnas om 60 år är nämligen redan födda. Det är alltså ganska lätt att förutspå hur många de kommer att vara.

Vad har det med någonting att göra? Och, framförallt, vad har det med det jag skrev att göra?

Det ligger otroligt många antaganden i hur många gamlingar som kommer leva om 60 år i Sverige.

Klimat
Sjukvård
Genombrott inom medicin & långvarighet
Migration inte bara till utan också från
Pandemi & sjukdomar
Teknologisk utveckling

Visst du kan kolla på hur många som är i ett visst ålderspann idag men det säger nästintill ingenting om hur det kommer se ut om 60 år. Speciellt med tanke på hur teknologin har utvecklats bara de senaste 3 åren.

Min poäng är att bygga lagstiftning baserat på dessa "experters" modeller är fjantigt och bara ett svepskäl för politiker att kunna föra den politik de vill föra. Vi borde kolla på hur Sverige ser ut idag och de närmaste 2-8 åren och möta de problem vi står inför nu, inte noja över domedagen om 60-100 år.
Citera
2026-08-30, 16:46
Medlem
Kanske nåt vi behöver så att vi kan dra huvudet från arslet och kanske tänka till lite att den här progressiva efterblivna iden fungerar inte i längden

Ner med feminism. Hbtq och all politisk korrekthet era jävla satanistiska människo dödare

Sjunk i er egen båt!
Citera
2026-08-30, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
Har japan samma välfärdsystem som vi har i sverige säger du? 123 miljoner invånare ser ingen kris där går de ner till 100 miljoner så ser det ju ri8ktigt bra ut igen men ökar de till 200miljoner som du förespråkar är jag väldigt säker på det blir sämre.

du snöar in på japan vi har haft födesleöverskott är senaste 20åren och ökat med fler amiljioner invånare ingen kris här som sagt bara massinvandringspropaganda av unga arga mena män

Jag ger fö inte så mycket för domedagsprofetior som ska falla in år 2100, det är ju lite så det fungerar lura folk i sekter med.

Det är bara läsa de sex prognoser utredningen har tagit fram och effekterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in