2026-09-02, 20:28
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zunezpratt
Gärningsmannen är en schweizare utan migrationsbakgrund, uppenbarligen med psykiska problem. Han använde sig av två pistoler och en AK74. Samtliga vapen var lagliga. Man var redo att gripa honom när han gick in på en polisstation och anmälde sig själv.

Detta var andra gången i år som en psyksjuk dödar slumpvis utvalda offer i Schweiz. Den psyksjuke knivmannen i Winterthur lyckades som tur var inte döda någon.

https://www.20min.ch/story/neuester-ermittlungsstand-schuetze-von-aarau-was-nun-klar-ist-und-was-noch-nicht-103626449
Egentligen är det ju konstigt att inte fler människor går över vansinnesgränsen och börjar skjuta, med tanke på hur världen ser ut.

Med det sagt undrar jag 1) hur det kan vara tillåtet att äga en ak74

2) om det var specifikt romer GM var ute efter, och varför

Fattar att Spinelli och Grönfors kan vara både ett medborgarskap och en folkgrupp, samtidigt
Citera
2026-09-03, 03:07
Medlem
Citat:
Gärningsmannen är en schweizare utan migrationsbakgrund, uppenbarligen med psykiska problem. Han använde sig av två pistoler och en AK74. Samtliga vapen var lagliga. Man var redo att gripa honom när han gick in på en polisstation och anmälde sig själv.

Detta var andra gången i år som en psyksjuk dödar slumpvis utvalda offer i Schweiz. Den psyksjuke knivmannen i Winterthur lyckades som tur var inte döda någon.

https://www.20min.ch/story/neuester-ermittlungsstand-schuetze-von-aarau-was-nun-klar-ist-und-was-noch-nicht-103626449

Är du en s.k nätpsykolog som kan ställa diagnoser på avstånd utan att ha träffat patienter?
Citera
2026-09-03, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Är du en s.k nätpsykolog som kan ställa diagnoser på avstånd utan att ha träffat patienter?
Ha ha. Nja, jag refererar bara till vad som står i artikeln.
"Laut Rüedi gibt es Anhaltspunkte dafür, dass der Beschuldigte unter psychischen Problemen leidet."

Om det är åklagaren Rüedi som agerar psykolog, eller om det är en riktig psykolog eller psykiater som har ställt någon form av preliminär-diagnos framgår ej.
Citera
2026-09-03, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Egentligen är det ju konstigt att inte fler människor går över vansinnesgränsen och börjar skjuta, med tanke på hur världen ser ut.

Med det sagt undrar jag 1) hur det kan vara tillåtet att äga en ak74

2) om det var specifikt romer GM var ute efter, och varför

Fattar att Spinelli och Grönfors kan vara både ett medborgarskap och en folkgrupp, samtidigt
Jag hörde på radion idag, att han har fått vapnen enligt de "gamla" vapenlagarna. Jag vet att de har skärpt lagarna i omgångar de senaste 20 åren, till exempel är det svårare att få tillstånd för halvautomatiska vapen nuförtiden. Är du medlem i en skytteförening så är det dock rätt lätt att få en vapenlicens.

Enligt polisen sköt han folk på måfå. Han sköt bara rätt in i folkmassan, och träffade schweizare, tysk-schweizare, italien-schweizare och en italienska.

Gärningsmannen har tigit i förhör. Han har bara sagt att han är den skyldige, och polisen har fastställt att vapnen han hade i sin bil är de vapen som användes vid dådet.
Citera
2026-09-03, 09:25
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Märkligt att Schweiz har släppt in så många albaner? De utgör 3,5 % av den schweiziska befolkningen. Varför? Där det finns muslimer, där finns det elände.
Islam har aldrig och kommer aldrig att bidra med något gott för mänskligheten.

I just detta fall är väl allt dock så pass oklart ännu, så det kan handla om allt från utkastad idiot till förnärmad pojkvän till vanlig muslim som jihadar lite.

3,5%?!! Hur fan tänker schweizarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Också en möjlighet.
Tror inte schweizare har bättre tillgång till rejäla vapen hur som helst även om de gjort värnplikt.
Jag är svensk och gjort värnplikt men jag har inte tillgång till någon AK5:a här hemma.

Det är rätt allmänt känt att man behåller sitt personliga vapen hemma efter värnplikten. Alla är alltid redo. Innan invandringen var det garanterat inga större problem med skjutningar i Schweiz. Jag gissar att de dåd som nu sker på ena eller andra sättet är riggat för att avväpna schweizarna.
Citera
2026-09-03, 09:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Det är rätt allmänt känt att man behåller sitt personliga vapen hemma efter värnplikten. Alla är alltid redo. Innan invandringen var det garanterat inga större problem med skjutningar i Schweiz. Jag gissar att de dåd som nu sker på ena eller andra sättet är riggat för att avväpna schweizarna.

Jo, fick också detta berättat för mig vilket låter otroligt men säkerligen sant då många skrivit samma sak.
Citera
2026-09-03, 09:46
Medlem
Citat:
Innan invandringen var det garanterat inga större problem med skjutningar i Schweiz.
Antalet mord och dråp i Schweiz har sjunkit från 1.5 per 100'000 invånare under 1980-talet till 0.5 idag.
Sedan beror det ju på vad du menar med innan invandringen. Schweiz har varit ett invandringsland sedan slutet av 1800-talet.
Citera
2026-09-03, 11:41
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Antalet mord och dråp i Schweiz har sjunkit från 1.5 per 100'000 invånare under 1980-talet till 0.5 idag.
Sedan beror det ju på vad du menar med innan invandringen. Schweiz har varit ett invandringsland sedan slutet av 1800-talet.

Viss skillnad på om producerande högakademiker flyttar dit och förmögna bosätter sig där som Foppa och ABBA-Frida mot att 300.000 albaner tvingas på befolkningen.
Citera
2026-09-04, 06:19
Medlem
Citat:
Viss skillnad på om producerande högakademiker flyttar dit och förmögna bosätter sig där som Foppa och ABBA-Frida mot att 300.000 albaner tvingas på befolkningen.

Du menar arbetslösa personer som Foppa och ABBA-Frida, till skillnad från invandrare som faktiskt arbetar och bidrar med skatt?
Citera
2026-09-04, 07:08
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Du menar arbetslösa personer som Foppa och ABBA-Frida, till skillnad från invandrare som faktiskt arbetar och bidrar med skatt?

Fridas förmögenhet sägs uppgå till 1,7-2,5 miljarder, låt oss säga 2 miljarder. Om hon betalar 1% i förmögenhetsskatt i Schweiz får schweizarna in 20.000.000 årligen för att hon bara bor där. Till det kommer allt hon sedan handlar och allt som gäster hon bjuder in till Schweiz varje år handlar. En hyfsat bra invandrare för schweiziska folket. Tror inte någon av de 300.000 albanerna ger fullt så mycket intäkter. Är det dessutom någon som begår brott som skjutningar av det här slaget så är det inte bara dyrt utan ett dödligt misstag att ta in dem, så ja på din fråga.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in