2026-09-01, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
”After the fatal shooting in Aarau, the calibre of the cartridge cases found raises questions: It fits certain Kalashnikov models. That a "Stgw 90" of the Swiss army was used seems to be impossible.”

En Kalashnikov, för alla vapenintresserade i tråden. Mannen som gripits lär vara schweizisk, hur hänger det ihop? Jag kan ingenting om vapen.

https://www.aargauerzeitung.ch/aargau/kanton-aargau/toedliche-schiesserei-in-aarau-kaliber-wirft-fragen-auf-ld.4225687
Jag är inte speciellt vapenintresserad, men det ökar sannolikheten för att det är ett illegalt vapen. Alltså mindre troligt att det är någon som har stört sig på hög volym från raven, och spontant tagit sitt armévapen ur garderoben.
Citera
2026-09-01, 10:26
Medlem
analkings avatar
Flickan som sköts ihjäl hade romskt efternamn

Kan det vara så att teorin om attack mot romer stämmer?

Källa

https://www.blick.ch/schweiz/mittelland/aargau/mitbewohner-von-rave-opfer-maria-22-ihr-nachname-hatte-ihr-in-italien-probleme-bereitet-id22224728.h tml
Citera
2026-09-01, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxemis123
Många albaner i schweiz, albaner kan vara extremt religiösa speciellt när det kommer till islam. Antagligen en alban som genomfört terrorhandling.
Varför försöker du att smutskasta albaner din j*vla četnik!
Alla albaner är inte muslimer!
Albaner finns i minst 4 religioner och är den mest liberala folket när det gäller religioner. Också den som är muslimer, dem är "Europa muslimer" är inte bessatta av religion, lever fritt.

Albaner i Schweis är dem mest framgångsrika minoriteten!
Jeb*mti mater cigo!
Citera
2026-09-01, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking

Källa

https://www.blick.ch/schweiz/mittelland/aargau/mitbewohner-von-rave-opfer-maria-22-ihr-nachname-hatte-ihr-in-italien-probleme-bereitet-id22224728.h tml

Tror det är slumpen. Han står på en parkeringsplats avsedd för romer och skjuter in i en folksamling längre bort. Hade varit enklare i så fall att peppra direkt in i husvagnen bredvid.
Citera
2026-09-01, 14:59
Medlem
borrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NINJAX
Albaner finns i minst 4 religioner och är den mest liberala folket när det gäller religioner. Också den som är muslimer, dem är "Europa muslimer" är inte bessatta av religion, lever fritt.

Jeb*mti mater cigo!

Har du källa på att Albaner är mest framgångsrika minoriteteten?
Kasta inte sten i glashus när det är du som är zigenare Så gott som alla albaner är tattare, ungefär som kaosaraber i lightversion....
Citera
2026-09-01, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NINJAX

Jeb*mti mater cigo!

Sjukt vad ni albaner inte kan bete er så fort ni möts av lite kritik, lite likt muslimer & araber rent generellt.

Precis som de flesta andra länder så sköter sig många albaner och är oerhört framgångsrika det kan man inte ta ifrån dem men både du & jag vet att när en alban blir extremist eller väldigt troende för den delen (just inom islam) så går det till överdrift.

Precis som ”bosnienmuslimer” så lever de flesta helt fritt och hederligt men när det går till överdrift så är det riktigt illa.

Kul med mammaskämt också, längesen man hörde det
Citera
2026-09-01, 17:23
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking

Källa

Enligt svenska medier hette hon Maria Spinelli, låter italienskt i mina öron men är kanske romskt ändå!?

Och i Italien tycks de mena att hon var italiensk:

https://en.lasicilia.it/news/italy-world/3069617/shooting-at-the-rave-maria-s-last-message-to-her-mother-i-m-going-out-with-friends.html
Senast redigerad av allegrageller 2026-09-01 kl. 17:27.
Citera
2026-09-01, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Enligt svenska medier hette hon Maria Spinelli, låter italienskt i mina öron men är kanske romskt ändå!?

Och i Italien tycks de mena att hon var italiensk:

https://en.lasicilia.it/news/italy-world/3069617/shooting-at-the-rave-maria-s-last-message-to-her-mother-i-m-going-out-with-friends.html
Hon var väl rom och italienare?
Grönfors låter svenskt, men det är många svenska romer som heter det.
Citera
2026-09-02, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zunezpratt
Hon var väl rom och italienare?
Grönfors låter svenskt, men det är många svenska romer som heter det.

Jag trodde ju att Grönfors var finska romer, precis som Richard Jomshof så försöker de dölja sin finska identitet
Citera
2026-09-02, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Jag trodde ju att Grönfors var finska romer, precis som Richard Jomshof så försöker de dölja sin finska identitet
Min poäng var att mordoffret mycket väl kan ha ett italienskt namn och vara italienare, och samtidigt vara rom.

Åtminstone fram till 70-talet var det inte ovanligt att svenska personer med finskt efternamn - ofta härstammande från Tornedalen - bytte till svenska namn.
Citera
2026-09-02, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zunezpratt
Jag är inte speciellt vapenintresserad, men det ökar sannolikheten för att det är ett illegalt vapen. Alltså mindre troligt att det är någon som har stört sig på hög volym från raven, och spontant tagit sitt armévapen ur garderoben.

Du har rätt i att du uppenbarligen inte är speciellt vapenintresserad!

"«Der Mann stellte sich schliesslich der Kantonspolizei Jura und gab an, die Tat begangen zu haben», führte Schildknecht aus. Der 43-jährige sei mit seinen Waffen auf den Polizeiposten gefahren. Im Fahrzeug seien drei Schusswaffen sichergestellt worden. «Eine Pistole und zwei Sturmgewehre vom Typ AK-74.» Alle Waffen seien auf den Mann registriert gewesen. Er habe sie privat erworben, sagte Polizeikommandant Leupold. «Vor 20 Jahren ist dieser Erwerb durch die Behörden des Kantons Jura bewilligt worden.»"
Citera
2026-09-02, 18:36
Medlem
Gärningsmannen är en schweizare utan migrationsbakgrund, uppenbarligen med psykiska problem. Han använde sig av två pistoler och en AK74. Samtliga vapen var lagliga. Man var redo att gripa honom när han gick in på en polisstation och anmälde sig själv.

Detta var andra gången i år som en psyksjuk dödar slumpvis utvalda offer i Schweiz. Den psyksjuke knivmannen i Winterthur lyckades som tur var inte döda någon.

https://www.20min.ch/story/neuester-ermittlungsstand-schuetze-von-aarau-was-nun-klar-ist-und-was-noch-nicht-103626449
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in