2026-08-30, 21:31
Medlem
Känns mer som en galning än terrordåd. Nästan alla hade redan dragit hem och samtidigt pågick ett annat musikevent inne i staden som hade varit ett större mål.
Citera
2026-08-30, 22:02
Medlem
IdunLos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladaniwi87
Känns mer som en galning än terrordåd. Nästan alla hade redan dragit hem och samtidigt pågick ett annat musikevent inne i staden som hade varit ett större mål.
Fast det finns ju en del som tyder på att det eventuellt var fler gärningsmän, vilket redan har tagits upp i tråden.

Att attacken skedde när eventet började stänga ner kan ju bero på att man kanske släppte på säkerheten då. Det större eventet kan dessutom ha haft mer rigorös säkerhet. Vem vet?

Schweizisk polis utesluter iaf ingenting:
https://www.reuters.com/world/europe/several-victims-reported-swiss-rave-shooting-blick-says-2026-08-30/
Citera
2026-08-30, 22:11
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Inte för att jag har mer information än någon annan men personligen tycker jag det här luktar något annat än islamistiskt terrordåd. Extremister av det slaget brukar vara väldigt stolta över vad de pysslar med, inte skjuta lite och sedan smyga tillbaka in i skogen, vilket GM tycks ha gjort i det här fallet.

Jag tror mer att det handlar om någon lokal knäppgök som ville skjuta folk rent allmänt, men jag kan förstås ha helt fel med mina gissningar och om det skulle visa sig att det faktiskt rör sig om fler än en GM faller teorin om en skruvad ensamvarg.

Rätt som det är visar det sig vara en granne som stört sig på musiken fast det känns väl ännu mer osannolikt än islamister.

Jag lutar åt islamister, men om det INTE är det så håller jag med dig om att gärningsmannaprofilen talar för en frustrerad incel som bor i närheten, har tillgång till vapen (t ex pappans hemvärnsvapen) och under hela den härliga sommaren känt sig ensam, stört sig på bra musik och snygga bikinibrudar, och till slut flippat och går och straffskjuter mot slumpvalda människor, speciellt mot de snyggaste tjejerna som han inte kan få, men ändå är han såpass skarp att han lyckas fly efteråt.

Kan ju vara en kombination också (muslim+incel).
Citera
2026-08-31, 10:08
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Maria Spinelli, 22, var en av besökarna på technofestivalen i Schweiz.

Där spelades hennes favoritmusik.

Och där sköts hon ihjäl på lördagsnatten.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gxq4k9/festivalen-i-schweiz-maria-22-skots-ihjal
Citera
2026-08-31, 10:46
Medlem
Jon10s avatar
Citat:

Det utreds som terrorbrott så där har du fel.
Citera
2026-08-31, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
Det utreds som terrorbrott så där har du fel.
Polisen antar kriminell uppgörelse, amoklauf (galning) eller terror. Dvs allt öppet.
Citera
2026-08-31, 13:00
Medlem
Enligt lokala medier är en 43-årig schweizare gripen.
Citera
2026-08-31, 14:18
Medlem
platyzmas avatar
Citat:

43 och avlidna kvinnan 22 år, nån som ville lämna sitt becknar-förhållande och mannen gick full Arnstad?

Något om dom andra offren, kanske nån 41-åring eller nåt som i så fall skulle varit huvudmålet?
Citera
2026-08-31, 15:09
Medlem
analkings avatar
krimniolog utesluter inte att gärningsmannen jagat nagon / nagra personer? Nu kanske svensk media vaknar ordentligt när man har en schweizare som mgm?
Citera
2026-08-31, 15:32
Medlem
allegragellers avatar
Citat:

Google-översättning:

”An arrest has been made. According to the cantonal police, a 43-year-old Swiss was arrested on the night of Monday. Currently, it is assumed that the man was a lone offender.

The man was stopped by the officers shortly before 1 a.m. He was then arrested on urgent suspicion of the offence. The Kapo does not want to comment on the place of arrest at Blick's request.

Further information on the arrest and the suspect will be published at a press conference on Wednesday at 2 p.m. The officials then want to present all the collected results of the attack.”

Polisen kniper tills onsdag kl 14:00, det är ordning och reda i Schweiz
Citera
2026-08-31, 18:05
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Nån som har sneat på droger och fått för sig att skjuta
Citera
2026-09-01, 00:15
Medlem
allegragellers avatar
”After the fatal shooting in Aarau, the calibre of the cartridge cases found raises questions: It fits certain Kalashnikov models. That a "Stgw 90" of the Swiss army was used seems to be impossible.”

En Kalashnikov, för alla vapenintresserade i tråden. Mannen som gripits lär vara schweizisk, hur hänger det ihop? Jag kan ingenting om vapen.

https://www.aargauerzeitung.ch/aargau/kanton-aargau/toedliche-schiesserei-in-aarau-kaliber-wirft-fragen-auf-ld.4225687
Senast redigerad av allegrageller 2026-09-01 kl. 00:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in