2026-08-29, 21:44
Medlem
Kan någon rättskunnig person hjälpa mig med följande situation, tack.

Jag är en privatperson som har hyrt ut en bostad till en man som nu har gått i personlig konkurs.
Efter att konkursen påbörjats sade vi skriftligen upp hyreskontraktet och han lämnade bostaden, men kvarlämnade viss egendom av ringa värde som han skriftligen gav mig äganderätten till. Konkursen har inte avslutats ännu.

Jag har tre frågor om detta.
1. Hade hyresgästen den rättshandlingsförmåga som krävs för att säga upp ett hyreskontrakt, eller kan han i ett senare skede kräva någon form av skadestånd?

2. Kan hyror han betalat till mig genom banköverföringar före konkursens inträde återvinnas till konkursboet av konkursförvaltaren? Min gissning är att detta inte borde vara möjligt, baserat på Konkurslag (1987:672) 4 kap. 10 §, men det vore fint med säkert besked. (Tilläggas kan att han låg efter med hyrorna, så att en betalning som gjordes i juli 2026 skulle kunna hävdas var skulden för februarihyran.)

3. Vad ska jag göra med den kvarlämnade egendomen? Ska jag rapportera den till konkursförvaltaren? Kan hyresgästen hävda att han inte hade rättshandlingsförmåga och kräva skadestånd om jag slänger den?

Stort tack på förhand!
Citera
2026-08-29, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnerbotrakten
Kan någon rättskunnig person hjälpa mig med följande situation, tack.

Jag är en privatperson som har hyrt ut en bostad till en man som nu har gått i personlig konkurs.
Efter att konkursen påbörjats sade vi skriftligen upp hyreskontraktet och han lämnade bostaden, men kvarlämnade viss egendom av ringa värde som han skriftligen gav mig äganderätten till. Konkursen har inte avslutats ännu.

Jag har tre frågor om detta.
1. Hade hyresgästen den rättshandlingsförmåga som krävs för att säga upp ett hyreskontrakt, eller kan han i ett senare skede kräva någon form av skadestånd?

2. Kan hyror han betalat till mig genom banköverföringar före konkursens inträde återvinnas till konkursboet av konkursförvaltaren? Min gissning är att detta inte borde vara möjligt, baserat på Konkurslag (1987:672) 4 kap. 10 §, men det vore fint med säkert besked. (Tilläggas kan att han låg efter med hyrorna, så att en betalning som gjordes i juli 2026 skulle kunna hävdas var skulden för februarihyran.)

3. Vad ska jag göra med den kvarlämnade egendomen? Ska jag rapportera den till konkursförvaltaren? Kan hyresgästen hävda att han inte hade rättshandlingsförmåga och kräva skadestånd om jag slänger den?

Stort tack på förhand!
tror inte konkurs är skäl för uppsägning om han fortf betalar hyran
Citera
2026-08-29, 22:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Efter just faktiskt blivit satt under personlig konkurs. Väldigt faktiskt ovanligt förförande sett historiskt i Sverige. Men mer som man använder det idag. Tyvärr kan man tillägga. Andemeningen är ju om det är du helt utanför. Allt du någonsin ägde är under en förvaltare. Just för staten misstänker du undanhåller en massa!

Min gissning kommer handla om tidpunkt. Efter denna person är satt i personlig konkurs. Är ju liksom allt borta från dennes ansvar. Någon annan måste ha pejl på allt detta. Du får ju under personlig konkurs inte ens kontakta en bank för att öppna ett konto utan att din då utsedda advokat ger tillåtelse till detta.

Det är litet som du är barn på nytt. Inget efter det. Är ditt ansvar juridisk.
Senast redigerad av Zaedrews 2026-08-29 kl. 22:50.
Citera
2026-08-30, 08:41
Medlem
Det är lite komplicerat. Hyresgästen som är konkursgäldenär har alltid rätt till ett minimum. Hyresrätten har inget ekonomiskt värde ur juridisk synpunkt så han får behålla den. Hyror han betalar i vanlig ordning, förskottsvis för kalendermånad kommer inte heller konkursförhandlaren åt. Det är en direkt transaktion konkret vara eller tjänst mot vederlag ( zug um zug kallas det ofta på juridiskt språk). Skulle han exempelvis vara skyldig för tidigare förfallna hyror är det inte zug um zug utan en betalning av skuld. Denna betalning av skuld kan konkursförvaltaren göra anspråk på.
Citera
2026-08-30, 10:01
Medlem
Nisse71s avatar
Du kan i praktiken blir återbetalningsskyldig för hyran hyresgästen betalt till dig om konkursförvaltaren anser du gynnats på andra fodringsägares bekostnad. Jag är osäker på hur långt tillbaka i tiden de har rätt att gå.
Citera
2026-08-30, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloktanke
Hyror han betalar i vanlig ordning, förskottsvis för kalendermånad kommer inte heller konkursförhandlaren åt. Det är en direkt transaktion konkret vara eller tjänst mot vederlag ( zug um zug kallas det ofta på juridiskt språk). Skulle han exempelvis vara skyldig för tidigare förfallna hyror är det inte zug um zug utan en betalning av skuld. Denna betalning av skuld kan konkursförvaltaren göra anspråk på.

Citat:
Ursprungligen postat av Nisse71
Du kan i praktiken blir återbetalningsskyldig för hyran hyresgästen betalt till dig om konkursförvaltaren anser du gynnats på andra fodringsägares bekostnad. Jag är osäker på hur långt tillbaka i tiden de har rätt att gå.

Ni två säger olika saker? Eller?
Citera
2026-08-30, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ni två säger olika saker? Eller?

Det KAN ske återvinning upp till 3 månader bakåt i tiden från det att konkursansökan lämnades in till rätten.
Men bara under vissa förutsättningar, t.ex. om det betalats in i förskott eller om det handlat om att betala försenade hyror i en klump.

Under vissa förutsättningar kan återvinning göras upp till 5år, t.ex. om hyresvärden agerat i ond tro
Men det skall till ganska extrema förhållanden för att det skall vara aktuellt.

Vanliga hyresbetalningar som skett enligt avtal kan inte återvinnas.

I TS fall kan det finnas viss risk eftersom personen tydligen legat efter med hyrorna.
Om denna personen t.ex. betalat in flera hyror på en gång under dessa tre månader innan konkursen så skulle de kunna återvinnas om summorna det uppgår till har utgjort en stor del av gäldenärens tillgångar(Gränsen brukar dras vid 10% av gäldenärens totala tillgångar.)
Citera
2026-08-30, 20:38
Medlem
ImStillCutes avatar
Ägodelarna ringer du till kronofogden om och begär skriftligt svar.
Hyran hen betalat är inte alls den gamla skulden utan den innevarande hyran
och han har en SKULD till dig om Januarihyran.
Påtala detta och om du bara är glad att hen flyttat så meddelar du att du inte avser att
kräva denna via kronofogden, utan den avskrivs.
Senast redigerad av ImStillCute 2026-08-30 kl. 20:40.
Citera
2026-08-30, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImStillCute
Ägodelarna ringer du till kronofogden om och begär skriftligt svar.
Hyran hen betalat är inte alls den gamla skulden utan den innevarande hyran
och han har en SKULD till dig om Januarihyran.
Påtala detta och om du bara är glad att hen flyttat så meddelar du att du inte avser att
kräva denna via kronofogden, utan den avskrivs.

Kronofogden gör inte så mycket med en person i konkurs.
Citera
2026-08-31, 01:24
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Kronofogden gör inte så mycket med en person i konkurs.

Nu var det frågan hur TS skulle skydda sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in