2026-09-15, 20:40
Medlem
Citat:
Fokus på sådana frågor som är typiska för populister att tilltalas av - sparka alla byråkrater, "ut med babbarna", kläm åt den ekonomiska eliten (verkar dock som att Allard lämnat just den frågan lite till förmån för kaosbabbarna lol), kapa i offentlig sektor etc. - blir inte ett dugg större pga att det uppstår "kaos" i riksdagen. Kaos skapar tvärtom mindre fokus på politik, och mer fokus på arbiträra konflikter.

Absolut är det vanligt att de säger sånt men realistiskt stoppas det basala av uppenbara skäl som att det bryter mot grundlagar, mänskliga rättigheter etc. Utom just det som realistiskt kan funka utan att bryta mot lagar eller förstör relationerna med relevanta internationella aktörer. Dessa är då frågor som förmodligen inte skulle tas upp av etablerade politiker eller skulle ta mycket längre. Exempel nämnde jag tidigare invandringen och hur stor skillnad det var mellan politikernas syn och folkets syn, SD var ju då gaphalsarna som la detta i fokus. Glöm inte att både Alliansen och Rödgröna var väldigt positiva till den.

Citat:
Helt fel. Demokratiska organ i västerländska nationalstater blir inte "pigga" av kaos. Tvärtom så blir demokratiska processer slöa, ineffektiva, och försvagade av kaos.

Nu skulle jag ha positionerat vilket kaos jag menade. I beslutsprocesser mellan politiker, domstolar, tjänstemän etc absolut då är inte kaos bra. I vilka frågor som är på dagordningen och mellan politiker i riksdagen eller motsvarande, där är fungerar kaos utmärkt.

Markus hade tryckt upp tillexempel sjukvården, omprioriteringar i budgeten etc. och kanske hade fått de andra att ta dessa frågor medans att slopa biståndet eller arbetarläger hade realistiskt aldrig kunnat gå igenom och hade riksdagen röstat för det av någon anledningen hade den fastnat ganska snabbt i processen
Citera
2026-09-16, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakenfranhavet
Absolut är det vanligt att de säger sånt men realistiskt stoppas det basala av uppenbara skäl som att det bryter mot grundlagar, mänskliga rättigheter etc. Utom just det som realistiskt kan funka utan att bryta mot lagar eller förstör relationerna med relevanta internationella aktörer. Dessa är då frågor som förmodligen inte skulle tas upp av etablerade politiker eller skulle ta mycket längre. Exempel nämnde jag tidigare invandringen och hur stor skillnad det var mellan politikernas syn och folkets syn, SD var ju då gaphalsarna som la detta i fokus. Glöm inte att både Alliansen och Rödgröna var väldigt positiva till den.

Använd gärna namn när du citerar, så att jag får en notis när du tilltalar mig. Svårbegripligt varför du bemödar dig att ta bort användarnamnet från dina citeringar, lmao.

Alliansen och Rödgröna var positiva till en större migration. Sedan valdes ett parti in i riksdagen som förespråkade stramare migration, ja. Vad är din poäng?

Citat:
Nu skulle jag ha positionerat vilket kaos jag menade. I beslutsprocesser mellan politiker, domstolar, tjänstemän etc absolut då är inte kaos bra. I vilka frågor som är på dagordningen och mellan politiker i riksdagen eller motsvarande, där är fungerar kaos utmärkt.

Frågor på dagordningen tas upp efter en tydlig struktur. Inlägg och repliker fördelas av talmannen. Motioner läggs efter ett visst regelverk. Fortfarande helt obegripligt vad det är du är ute efter när du säger att "kaos är utmärkt", och att du vill att det ska "ta hus i helvete" i riksdagen.

Citat:
Markus hade tryckt upp tillexempel sjukvården, omprioriteringar i budgeten etc. och kanske hade fått de andra att ta dessa frågor medans att slopa biståndet eller arbetarläger hade realistiskt aldrig kunnat gå igenom och hade riksdagen röstat för det av någon anledningen hade den fastnat ganska snabbt i processen

Allard hade haft 1 mandat av 349, medan höger- och vänsterblocken haft drygt 170 var. Att Allard skulle kunna komma in där som Lenin på 10-talet och få halva plenisalen att plötsligt gå den väg som just han vill, istället för den som klubbats igenom på de senaste partikongresserna, är inte troligt. Att 1 mandat av 349 vill ha en budget som ingen annan i vill ha bidrar säkert till mångfald i diskussionerna, men det kommer att göra föga för att få igenom just denna budget.

Men för dem som vill ha arbetsläger i fängelser är det ju såklart glädjande att en politiker står i en lagstiftande församling och skriker att han vill ha arbetsläger i fängelser, även om han inte har någon med sig på tåget. Nu kommer det ju inte att bli så under kommande mandatperiod, men vi får väl se om ÖP lyckas fördubbla sina röster i valkretsen tills 2030, och sedan utvärdera vilken konkret politisk förändring detta i så fall kan leda till i riksdagspolitiken.
Senast redigerad av Traumprinzz 2026-09-16 kl. 15:29.
Citera
2026-09-18, 07:24
Medlem
Sådant här gör de i usa. Jag mot 20 osv. Problemet blir ju om man gör sig väldigt illa omtyckt. Då kan det ju sluta med en kula på ett möte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in