2026-08-29, 14:52
Medlem
Olduvais avatar
Varför varierar matpriserna så mycket?

Visst, man kan förstå om det är säsong att skörda gurka och sånt, men se på priserna på fetaost just nu! Det är som att butikerna vill rensa lagren. Billigaste jag sett är 6 x 150g för 100 kr. Men för en månad sen så fick man pröjsa 60kr för ett paket! Föder getterna på sensommaren kanske? Men osten kan förvaras länge, så varför spelar det sån stor roll? Går det kanske åt mer fetaost på en varm sommar?

Hur som helst, detsamma gäller många andra livsmedel, speciellt kött. Varför är kött ibland svindyrt och ibland billigt? Manipulerar bönderna priserna med flit? Varför inte bara slakta i en jämn takt? Köttpriserna verkar inte vara säsongsbetingade heller, såvitt jag har sett.

Varför?
Citera
2026-08-29, 14:56
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai

Visst, man kan förstå om det är säsong att skörda gurka och sånt, men se på priserna på fetaost just nu! Det är som att butikerna vill rensa lagren. Billigaste jag sett är 6 x 150g för 100 kr. Men för en månad sen så fick man pröjsa 60kr för ett paket! Föder getterna på sensommaren kanske? Men osten kan förvaras länge, så varför spelar det sån stor roll? Går det kanske åt mer fetaost på en varm sommar?

Hur som helst, detsamma gäller många andra livsmedel, speciellt kött. Varför är kött ibland svindyrt och ibland billigt? Manipulerar bönderna priserna med flit? Varför inte bara slakta i en jämn takt? Köttpriserna verkar inte vara säsongsbetingade heller, såvitt jag har sett.

Varför?

Bönderna sätter inga priser och tjänat väldigt dåligt på alla varor, du får titta på resten i kedjan som sätter priserna!
Citera
2026-08-29, 14:59
Medlem
Börjat bli "kort datum"?
Citera
2026-08-29, 15:19
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Bönderna sätter inga priser och tjänat väldigt dåligt på alla varor, du får titta på resten i kedjan som sätter priserna!
Så säger de iofs alltid. Jag tvivlar starkt på att de säljer till samma priser varje månad.

Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Börjat bli "kort datum"?
Mars 2027 för de jag köpt den här veckan.
Citera
2026-08-29, 15:22
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Så säger de iofs alltid. Jag tvivlar starkt på att de säljer till samma priser varje månad.

Mars 2027 för de jag köpt den här veckan.

Att vara bonde är att ha ett företag med långsiktiga priser inget man ändra från månad till månad, det fattar ju alla som har eget företag!
Citera
2026-08-29, 16:24
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Att vara bonde är att ha ett företag med långsiktiga priser inget man ändra från månad till månad, det fattar ju alla som har eget företag!
Vad duktig du är som har eget företag!

Resten av oss får väl fortsätta att fundera, eftersom att dina antaganden inte förklarar någonting
Citera
2026-08-29, 17:17
Medlem
Citat:

Varför?
Jag är rätt säker på att andelen svenska bönder som tillverkar fetaost är väldigt få. Om ens någon.
Så du pekar nog finger åt fel håll.
Citera
2026-08-29, 17:18
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:

Resten av oss får väl fortsätta att fundera, eftersom att dina antaganden inte förklarar någonting

Snarare du som inte förstår hur bönder har det!
Citera
2026-08-29, 18:32
Medlem
En stor del av variationerna på matpriser är säsongsberoende, så det blir lite av
tillgång/efterfrågan, import eller inte på vissa varor.

Som en eller flera större hönsgårdar drabbas av salmonella och måste avliva massa
höns vid fel tidpunkt (jul/påsk) då kan priserna stiga lite.

En stor del av köttmarknaden har sina slakttider (efter kalvning/födsel av avkomma)

Fisk har sina årstiden till en del.

En bonde har ett företag och ofta kontrakt/avtal med uppköpare på vad det nu är för något,
som mjölk, säd, grönsaker, kött. Och bonden har inget med priset i affären att göra och har
troligtvis en årsbudget 1 år framåt till nästa säsong.

Extra bra låga priser i affären är det oftast leverantören som kampanjar för sin produkt och
inget som själva affären sätter priset på. Huvudsaken att inget sälj med förlust.
Sen att butiken kan ha sina extrapriser på varor som kort datum, för mycket på lager,
säsongsrea mm då varan kanske säljs mest under vissa tider på året.
Citera
2026-08-29, 18:59
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
En stor del av variationerna på matpriser är säsongsberoende, så det blir lite av
tillgång/efterfrågan, import eller inte på vissa varor.

Som en eller flera större hönsgårdar drabbas av salmonella och måste avliva massa
höns vid fel tidpunkt (jul/påsk) då kan priserna stiga lite.

En stor del av köttmarknaden har sina slakttider (efter kalvning/födsel av avkomma)

Fisk har sina årstiden till en del.

En bonde har ett företag och ofta kontrakt/avtal med uppköpare på vad det nu är för något,
som mjölk, säd, grönsaker, kött. Och bonden har inget med priset i affären att göra och har
troligtvis en årsbudget 1 år framåt till nästa säsong.

Extra bra låga priser i affären är det oftast leverantören som kampanjar för sin produkt och
inget som själva affären sätter priset på. Huvudsaken att inget sälj med förlust.
Sen att butiken kan ha sina extrapriser på varor som kort datum, för mycket på lager,
säsongsrea mm då varan kanske säljs mest under vissa tider på året.
Vadå, man slaktar mamman eller ungen? Varför? Förstår att man fått en till, men det finns ju hanar också. Varför behöver då slaktandet vara så utspritt?

Jag tror inte att det kan vara förklaringen, men det kanske det är
Citera
2026-08-29, 19:45
Medlem
tomatlarss avatar
Priserna i butik styrs av tillgång och efterfrågan. Men kan absolut vara så att mejerierna har en ny omgång ost redo och då vill man som butik rotera inventarier så har en kampanj. Det är en viss tid mellan att geten mjölkas till det blir ost och har lagrats den tid som behövs.
Citera
2026-08-29, 20:08
Medlem
Citat:

Citat:

Fast det är ju förklarat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in