2026-08-29, 17:07
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, men du kommer inte få ett lån med tanke på att du är skuldsatt.

Varför inte? De går inte efter hans svenska personnummer, utan på hans D-nummer vilket är helt snövitt från skulder...
Citera
2026-08-29, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Hmmm.....intressant !!

Man kanske kan palla det danska språket trots allt, då

Högintressant, faktiskt.

Danmark är sjukt svårt för svenska Kronofogden och kreditbolag att få ut pengar från en skuldsatt svensk/finne... Lättare för skuldindrivare i Norge då myndigheterna samarbetar, men du flyger lite under radarn i början då du ansöker via ditt D-nummer (som du måste införskaffa innan du söker lån) och detta är snövitt...
Citera
2026-08-29, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Nope, inte så att norska kräver utmätning på svenska skulder. Så länge han är skriven i Norge så kommer visserligen breven komma från sverige i brevlådan i Norge. Men norska banker tittar bara på dina eventuella skulder du har i Norge. Han kan välja att betala månadsvis det han är skyldig till kronkalle i Sverige eller ignorera breven.

Man skall ALDRIG skriva sig i Norge eller bli norsk statsborger om man vill undkomma skulder från Sverige, eller Finland, för den delen. Kreditbolag kan, om man är norsk statsborger, då skicka skulderna till rätten i Norge och efter dom få Namnsman att dra lön från ditt jobb... Är man skriven i Sverige/Finland så går man längre under radarn - ingen garanti, men mycket säkrare än att skriva sig där, för då kan du vara lugn för att Kronofogden och kreditbolagen hittar dig ganska snart då dessa inhämtar information om ditt boende och medborgarskap via skattemyndigheterna, vilka samarbetar mellan Norge och Sverige. Finland vet jag inte...
Citera
2026-08-29, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Hur fan ska de få reda på att du har skulder i Sverige och Finland om du inte själv säger det?

Nej, de Norska bankerna kommer bara att kolla på din kredithistorik i Norge. Jag tror du kommer bli erbjuden lån redan efter 6-12 månader om du sköter dig och har fast jobb.

Hur mycket du kan låna vet jag inte, i vissa länder slänger ockerföretagen lån efter en, i andra är det svårare.

Så är det och det går mycket fortare än så - jag fick redan efter någon/några månader - minns inte riktigt. Var för ca. 12 år sedan...
Citera
2026-08-29, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucipher1981
Nja, så fort svenska kronofogden skickar över till norska, så e de kört, brukar ta högst 2 månader….

Tar mycket längre tid än så då det måste gå via norsk domstol och utslag därifrån, först... Sedan kan Namnsman kopplas in och de utföra löneavdrag direkt från din arbetsgivare...
Citera
2026-08-29, 17:29
Medlem
AlanGarners avatar
Kronofogden springer ju bara bankernas ärende, de är springpojkar

Citat:
Jo de också, men jag syftar på Kronofogden.
Klart dom ska ta tillbaka från folk, men måste det vara så knullat mycket på en gång, liksom ?
Citera
2026-08-29, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Kronofogden springer ju bara bankernas ärende, de är springpojkar

Haha jo men dom är fan så mäktigare än jag
Citera
2026-08-29, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Danmark är sjukt svårt för svenska Kronofogden och kreditbolag att få ut pengar från en skuldsatt svensk/finne... Lättare för skuldindrivare i Norge då myndigheterna samarbetar, men du flyger lite under radarn i början då du ansöker via ditt D-nummer (som du måste införskaffa innan du söker lån) och detta är snövitt...
Jag tror fan jag vart lite kär i Danmark idag, asså. 😍
Citera
2026-08-29, 18:23
Medlem
Citat:
Jag tror fan jag vart lite kär i Danmark idag, asså. 😍

Ja, men säkerligen svårare att få jobb där än i Norge. Om jag vore dig skulle jag satsa på Norge, helt klart...
Citera
2026-08-29, 18:25
Medlem
Citat:
Ja, men säkerligen svårare att få jobb där än i Norge. Om jag vore dig skulle jag satsa på Norge, helt klart...

Svårt är det överallt så inget nytt under solen.
Det är man van vid.
Citera
2026-08-29, 18:26
Medlem
Citat:
En av de viktigaste sakerna att tänka på är att SKRIV DIG INTE I NORGE - BLI INTE NORSK MEDBORGARE - då hittar Kronofogden och kreditbolagen dig efter några månader. Ha kvar adressen och ditt medborgarskap i Sverige eller Finland...

Hmm. Kan vara en bra strategi.
Citera
2026-08-29, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
"De rika" lånar nästan uteslutande via bolag olika investeringar, fastigheter, rent privat är de helt skuldfria oftast.

Blir väl indirekt en sorts skatt om du har blancolån och lånar privat, du får ingen avdragsrätt till skillnad från om du lånar mot säkerhet.

Nån jävla investering kommer man nog på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in