2026-08-29, 01:08
Medlem
swimmingpools avatar
Hur skriver man tecknet < och > på ett Excibel KG9025 tangentbord?

Det gick när jag hade min förra laptop kopplad till den, men inte med min nya laptop som bara är en ny version av förra modellen. (MacBook Air.)
Citera
2026-08-29, 01:12
Medlem
Skattebrotts avatar
Om det är Windows du kör kan du byta mellan olika installerade tangentbordslayouts genom att trycka windows + space. Nere till höger står vilken tangentbordslayout som är den valda.

Observera att det är tangentbordslayouten som du ställt in som gäller, inte den som är målad på tangenterna. Detta innebär att om datorn är köpt utomlands så har den inte ÅÄÖ-tangenter. Du måste då ställa in amerikansk (eller var nu datorn är köpt) tangentbordslayout för att den tryckta informationen ska stämma. Ofta vill man dock kunna skriva ÅÄÖ så då ställer man in svensk tangentbordslayout i Windows vilket innebär att vissa tangenter inte visar rätt.

Virtuellt tangentbord är en utility i Windows som kanske kan vara användbar ibland.
Citera
2026-08-29, 02:28
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Om det är Windows du kör kan du byta mellan olika installerade tangentbordslayouts genom att trycka windows + space. Nere till höger står vilken tangentbordslayout som är den valda.

Observera att det är tangentbordslayouten som du ställt in som gäller, inte den som är målad på tangenterna. Detta innebär att om datorn är köpt utomlands så har den inte ÅÄÖ-tangenter. Du måste då ställa in amerikansk (eller var nu datorn är köpt) tangentbordslayout för att den tryckta informationen ska stämma. Ofta vill man dock kunna skriva ÅÄÖ så då ställer man in svensk tangentbordslayout i Windows vilket innebär att vissa tangenter inte visar rätt.

Virtuellt tangentbord är en utility i Windows som kanske kan vara användbar ibland.
Jag har Mac.
Citera
2026-08-29, 03:03
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Jag har Mac.
Vad finns mellan Shift och Z?
Citera
2026-08-29, 03:11
Medlem
JustTrollings avatar
Du har köpt ett tangentbord för Windows PC, men använder det på en Macintosh.

Tangenten borde fortfarande vara mellan Shift och Z.
Citera
2026-08-29, 03:30
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Du har köpt ett tangentbord för Windows PC, men använder det på en Macintosh.

Tangenten borde fortfarande vara mellan Shift och Z.
Det ska fungera.
Option och Command förväxlas dock.
Citera
2026-08-29, 03:42
Medlem
Ascii tangentbord har två knappar ansi saknar. Det är på svenska [ISO Nordic] <>| och *'.

Om du inte kan registrera knapptryck där eller på *' bredvid enter tangenten så lutar det mot att det är ansi firmware och inte ascii firmware installerat.
Senast redigerad av fakeentity 2026-08-29 kl. 03:50.
Citera
2026-08-29, 09:21
Medlem
Testa knappen till vänster om "1" (den med paragraftecken).
Citera
2026-08-29, 09:22
Medlem
Har folk glömt att det finns en ascii-tabell?
Håll in alt-knappen och skriv 060 eller alt+062 på det numeriska tangentbordet för respektive tecken.

Ah!
Vem minns inte tiden då man lade in alt+255 i katalognamnet man skapade för att ingen skulle kunna använda filhanteraren för att komma in o köra spelet man installerat på skolans datorer. Härliga tider.

Edit Kör du på en Mac?
Skyll dig själv!
Citera
2026-08-29, 09:33
Medlem
Pröva §-knappen, dvs knappen till vänster om 1.

Eller för att uttrycka sig i enlighet med ISO/IEC 9995-1, knappen E00.

För min del är problemet att knappen till vänster om 1 (E00) och knappen till vänster om Z (B00) antingen är skiftade när jag använder externt tangentbord, eller skiftade när jag använder det inbyggda tangentbordet. Kan inte få till att det blir rätt i båda fallen.
Citera
2026-08-29, 15:56
Medlem
PeterNosters avatar
Hänger på samma ämne men mitt problem är på en ny HP laptop med svenskt kb och Windows 11.

På tangenten L finns 4 andra tecken. större än, mindre än, backslash och vertikalstreck.
Inget av dem får jag fram med de kombinationer jag testat.

Backslash finns på AltGR + . På tangenten till höger om + finns både backslash och vertikalstrecket men funkar inte.

Vad heter förresten dessa 4 tecken på engelska så jag kan googla.

Pipe = Windows (Alt code) Hold Alt + type 124 on the numeric keypad
close angled bracket = Hold Alt + type 62 on the numeric keypad
open angled bracket = Hold Alt + type 60 on the numeric keypad

Jag missade att man måste använda numeriska tangenterna

Mac:
open angled bracket = Shift + ,
closed angled bracket = Shift + . (period)
Senast redigerad av PeterNoster 2026-08-29 kl. 16:37.
Citera
2026-08-29, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hänger på samma ämne men mitt problem är på en ny HP laptop med svenskt kb och Windows 11.

På tangenten L finns 4 andra tecken. större än, mindre än, backslash och vertikalstreck.
Inget av dem får jag fram med de kombinationer jag testat.
Det är Fn + L för <
osv.
Fattar inte hur HP kunnat sjunka så här lågt, att ta bort knappar. Enter-knappen är heller inte som den skall vara, eller hur? HP var ju det bästa som fanns en gång i tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in