2026-08-28, 23:25
Medlem
Hej,

Alla mina nära och kära går igenom en svår psykisk kamp t.o.m. den av mina systrar som har "det perfekta livet på pappret" har det tungt.

Alla andra människor verkar ha det så bra, åtminstone psykiskt, till skillnad mot mina nära och kära. Mår dessa sådär bra eller är de bara bra på att dölja det?

Inga ord kan beskriva hur mycket det tynger mig att de som betyder mest för mig mår dåligt.

Psykisk ohälsa går tydligen i arv, känner så mycket orättvisa att inte ens min ena syster som på pappret har allt har kunnat lyckas förbi detta elände som vi andra går igenom. Även hon går igenom samma sak.
Citera
2026-08-29, 00:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89
Hej,

Alla mina nära och kära går igenom en svår psykisk kamp t.o.m. den av mina systrar som har "det perfekta livet på pappret" har det tungt.

Alla andra människor verkar ha det så bra, åtminstone psykiskt, till skillnad mot mina nära och kära. Mår dessa sådär bra eller är de bara bra på att dölja det?

Inga ord kan beskriva hur mycket det tynger mig att de som betyder mest för mig mår dåligt.

Psykisk ohälsa går tydligen i arv, känner så mycket orättvisa att inte ens min ena syster som på pappret har allt har kunnat lyckas förbi detta elände som vi andra går igenom. Även hon går igenom samma sak.

Alla mår dåligt nu, det är bara att acceptera. Det blir bättre sen.
Citera
2026-08-29, 05:48
Medlem
Du måste zooma ut och se helheten för att kunna bryta kedjan
Citera
2026-08-29, 06:35
Moderator
evilhoneys avatar
Jag misstänker att de flesta mår dåligt mellan varven och en tämligen stor del kommer gå igenom en period av betydligt sämre psykiskt mående i form av depressioner, utbrändhet, miss/riskbruk etc.
Det är lätt att luras av yta men när men väl börjar prata så verkar alla sitta med en historia av någon form av kamp.
Citera
2026-08-29, 11:53
Medlem
a-mortals avatar
Jag mår bra! De senaste dagarna har solen skinit och jag har varit ute och njutit av mat och trädgård.
Har man hamnat i en dålig sits så kan man väl ba byta stol?
Har du provat att hjälpa till? Ibland räcker det med en matbit för att lätta på humöret. Man kan ju inte spendera hela dagarna med tickande bomber i vilket fall.
Citera
2026-08-29, 12:19
Medlem
nonameds avatar
Nej! Alla mår inte psykiskt dåligt. Det du kan gör är att vara en stöttande person och förståelse. Så mycket mer kan man inte begära.
Citera
2026-08-29, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiveL8
Du måste zooma ut och se helheten för att kunna bryta kedjan

Vad menar du med det?
Citera
2026-08-29, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Nej! Alla mår inte psykiskt dåligt. Det du kan gör är att vara en stöttande person och förståelse. Så mycket mer kan man inte begära.

Orättvist att det kan vara så olika för människor.
Citera
2026-08-29, 18:48
Medlem
mikkelbergs avatar
Världen förändras fort, och utvecklas nu till 2.

Den gamla världen, och den nya världen.

Därför är det mycket; "det perfekta livet på pappret"
För vad är rikedom på riktigt, frihet på riktigt etc?

I den gamla världen fortsätter folk jaga snabba kickar, göra karriär och jaga efter pengar och prylar. Här lyssnar man inte på sitt inre jag och litar inte på sin spiritualitet

I den nya världen, ja vad tror ni kommer utvecklas där?
Citera
2026-08-30, 05:00
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Orättvist att det kan vara så olika för människor.
Ja. Livet är inte rättvist.
Citera
2026-08-31, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Ja. Livet är inte rättvist.

Tyvärr så är det.
Citera
2026-09-01, 08:34
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Tyvärr så är det.
Ja. Det finns ju dom som sitter i rullstol. Tacksamhet. Men det hjälper inte så mycket om personen är deprimerad. Jag brukar säga. Det finns alltid dom som har det värre och sen finns det alltid dom som har det bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in