2026-08-30, 18:41
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Folk kör väl små motorbåtar hela tiden på västkusten så det ska väl inte vara några problem?

Korta sträckor, inomskärs och vid lämpligt väder. Om di ska åka från Gävle till Göteborg och köra 50-100km per dygn (d.v.s. 26-52nm), så kommer 400nm från östra Blekinge till strax söder om Göteborg att var längs kust som är oskyddad av skärgård. D.v.s. 8-16 dygn i sträck. Dessförinnan så kommer sträckan Valdemarsvikens mynning till Torshamns udde (127nm d.v.s. 2,5 till 5 dygn i sträck) erbjuda föga eller inget skydd. Dessförinnan så har du Nynäshamn till Bråvikens mynning (40nm d.v.s. 1 dygn +- ett halvt dygn), dessförinnan Fogdö till Arholm (c.a. 20 nm, så räkna med ett dygn) och dessförinnan Gävle till öregrund (c.a. 44nm så 1-2 dygn), som kommer att erbjuda inget eller föga skydd.

Så totalt så pratar vi om 12-24 dygn där du kommer att ha kusten på ena sidan och öppet hav på den andra.

Så din trådstart är lite som att säga att du vid sommarstugan brukar gå barfota ner till badet, så nu ska du springa ett maraton varje dag, 20 dagar i rad, utan att träna och nu undrar vad du ska köpa för barfotaskor.

Jag säger inte att det inte går att göra (vare sig båtturen eller 20st maratonlopp på raken med barfotaskor), utan att du måste förbereda dig om du ska lyckas. Dels för att lära dig själv vad som är rimligt för dig och dels vad du behöver ändra på din utrustning* Och räkna med att dessa förberedelser tar minst ett år, innan du är beredd på denna resa. T.ex. genom att köra Gävle och Öregrund och tillbaka under loppet av en helg. Gärna en helg med konstant regnande, så att du får uppleva i.a.f. det lidandet.

(*) T.ex. om du kommer fram till att du måste byta båt, skaffa andra kläder, förse båten med värmare, autopilot, kemtoa, radar eller vad det nu är.
Citera
2026-08-31, 00:28
Medlem
jakirosmothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Korta sträckor, inomskärs och vid lämpligt väder. Om di ska åka från Gävle till Göteborg och köra 50-100km per dygn (d.v.s. 26-52nm), så kommer 400nm från östra Blekinge till strax söder om Göteborg att var längs kust som är oskyddad av skärgård. D.v.s. 8-16 dygn i sträck. Dessförinnan så kommer sträckan Valdemarsvikens mynning till Torshamns udde (127nm d.v.s. 2,5 till 5 dygn i sträck) erbjuda föga eller inget skydd. Dessförinnan så har du Nynäshamn till Bråvikens mynning (40nm d.v.s. 1 dygn +- ett halvt dygn), dessförinnan Fogdö till Arholm (c.a. 20 nm, så räkna med ett dygn) och dessförinnan Gävle till öregrund (c.a. 44nm så 1-2 dygn), som kommer att erbjuda inget eller föga skydd.

Så totalt så pratar vi om 12-24 dygn där du kommer att ha kusten på ena sidan och öppet hav på den andra.

Så din trådstart är lite som att säga att du vid sommarstugan brukar gå barfota ner till badet, så nu ska du springa ett maraton varje dag, 20 dagar i rad, utan att träna och nu undrar vad du ska köpa för barfotaskor.

Jag säger inte att det inte går att göra (vare sig båtturen eller 20st maratonlopp på raken med barfotaskor), utan att du måste förbereda dig om du ska lyckas. Dels för att lära dig själv vad som är rimligt för dig och dels vad du behöver ändra på din utrustning* Och räkna med att dessa förberedelser tar minst ett år, innan du är beredd på denna resa. T.ex. genom att köra Gävle och Öregrund och tillbaka under loppet av en helg. Gärna en helg med konstant regnande, så att du får uppleva i.a.f. det lidandet.

(*) T.ex. om du kommer fram till att du måste byta båt, skaffa andra kläder, förse båten med värmare, autopilot, kemtoa, radar eller vad det nu är.

snacka om mjäkig
Citera
2026-08-31, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
snacka om mjäkig
Ren fakta kan ju inte vara skadlig.
Citera
2026-08-31, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe

Autopilot, kemtoa och värmare i båten? Tror TS inte är sådär bekäm av sig om han planerar att sova ute och i en liten öppen 5-6m båt.

Jag ser båtar i den storleken är vid havet under de flesta av årets åkbara dagar.
Vågorna är inte särskilt stora när man kommer ut en bit från land, men ja om det blåser en del så kan det bli lite större vågor.

Jag tror största problemet är att motorn ska hålla.
Snittar man 15 knop med en 30hk motor måste man trots det köra säkert 5 timmar per dag för att komma fram nån gång.
Jag är sällan ute mer än några timar med båten men då stannar jag ju och fiskar och så.
Här ska TS köra nästan full gas i flera timmar under 1.5 veckas tid.
Hade nog köpt en inkörd motor av nyare modell men det lär nog kosta 20k eller kanske ännu mer.
Citera
2026-08-31, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
Autopilot, kemtoa och värmare i båten? Tror TS inte är sådär bekäm av sig om han planerar att sova ute och i en liten öppen 5-6m båt.

Jag ser båtar i den storleken är vid havet under de flesta av årets åkbara dagar.
Vågorna är inte särskilt stora när man kommer ut en bit från land, men ja om det blåser en del så kan det bli lite större vågor.

Jag tror största problemet är att motorn ska hålla.
Snittar man 15 knop med en 30hk motor måste man trots det köra säkert 5 timmar per dag för att komma fram nån gång.
Jag är sällan ute mer än några timar med båten men då stannar jag ju och fiskar och så.
Här ska TS köra nästan full gas i flera timmar under 1.5 veckas tid.
Hade nog köpt en inkörd motor av nyare modell men det lär nog kosta 20k eller kanske ännu mer.

haha, nej, jag tänker inte ha nån toa på båten eller autopilot.

Ja, är medveten om att motorn måste hålla, just därför jag ska ha med en liten reservmotor.
Hur länge man behöver köra varje dag beror ju på hur fort man kan eller vill köra.
10 mil per dag är nog inte så omöjligt att göra om vädret tillåter, men vissa dagar kanske man får pressa sig och köra 20 mil istället och sen nästa dag när det blåser kanske man bara kommer 5 mil.
Citera
2026-08-31, 19:30
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Problemet är att TS enligt egen utsago är extremt oerfaren och således inte har en aning om vad han klarar av och vad som är rimligt.

Citat:

Jaha. Och jag ser folk gå till bussen i barfotsskor varje dag, men jag kan inte med säkerhet säga att jag har sett någon som ska springa ett maratonlopp i barfotaskor varje dag, tjugo dagar på raken, och utan att ha tränat innan.
Citera
2026-08-31, 21:22
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
haha, nej, jag tänker inte ha nån toa på båten eller autopilot.

Ja, är medveten om att motorn måste hålla, just därför jag ska ha med en liten reservmotor.
Hur länge man behöver köra varje dag beror ju på hur fort man kan eller vill köra.
10 mil per dag är nog inte så omöjligt att göra om vädret tillåter, men vissa dagar kanske man får pressa sig och köra 20 mil istället och sen nästa dag när det blåser kanske man bara kommer 5 mil.

Vik in o ta GötaKanal till Göteborg, sen softar du inomskärs längs kusten till Grebbestad.Sen har du lite öppet gatt o vågor genom kosterfjorden till Strömstad för lite äventyr o ni har haft mycket roligare.Snacka me en i sthlm nu.Folk med större båtar kör som du vill men som förslag för softare tripp med din jolle
Citera
2026-09-01, 11:06
Medlem
Folk får det låta som det är svårt det TS vill göra.

Kolla vädret innan du börjar köra varje dag och kolla vädret medans du kör.
Är du 200m från land tar det 30sek att nå land och så snabbt blåser det inte upp.
Citera
2026-09-01, 13:53
Medlem
Haramadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jag skulle ha valt båt nr. 7

Buster R -

Går fint i sjön och är inte så känslig för sidosjö som dom andra p.g.a. konstruktionen . Sjövärdig och smidig. Går antagligen lugnast när det blåser

Jag har kört en Buster L mellan Finland och Sverige utan större problem. Hade en tvåtaktare på 50 hk och en liten fyrtakts 2,3 hk som nödmotor (vilken inte användes). Dock måste man ju välja att åka när vädret är hyfsat lugnt, för oss (hade en kompis med mig) så blev det så att när vi skulle korsa Ålands hav så blåste det egentligen lite för mycket, men vi la oss ca 50 meter bakom en Finlandsfärja och hade sålunda mer eller mindre plattvatten under hela överfarten. Ganska behaglig och passlig fart med ~21 knop.

Det man verkligen behöver tänka på är att se till att ha fylld tank när man korsar större öppna fjärdar, men också att ha en reservtank man snabbt kan byta till, det går snabbt åt h-e om man börjar driva i en mindre båt i hårt väder...

Flytvästar påtagna, nödraketer/sjökort/nautisk kunskap och bärbar VHF fanns också ombord.

På den finska delen efter Skiftet så träffade vi en kustjägarlöjtnant som paddlat dit i en havskajak, så finns viljan så går det mesta.
Citera
2026-09-01, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haramadan
Jag har kört en Buster L mellan Finland och Sverige utan större problem. Hade en tvåtaktare på 50 hk och en liten fyrtakts 2,3 hk som nödmotor (vilken inte användes). Dock måste man ju välja att åka när vädret är hyfsat lugnt, för oss (hade en kompis med mig) så blev det så att när vi skulle korsa Ålands hav så blåste det egentligen lite för mycket, men vi la oss ca 50 meter bakom en Finlandsfärja och hade sålunda mer eller mindre plattvatten under hela överfarten. Ganska behaglig och passlig fart med ~21 knop.

Det man verkligen behöver tänka på är att se till att ha fylld tank när man korsar större öppna fjärdar, men också att ha en reservtank man snabbt kan byta till, det går snabbt åt h-e om man börjar driva i en mindre båt i hårt väder...

Flytvästar påtagna, nödraketer/sjökort/nautisk kunskap och bärbar VHF fanns också ombord.

På den finska delen efter Skiftet så träffade vi en kustjägarlöjtnant som paddlat dit i en havskajak, så finns viljan så går det mesta.

Dedär med färjan var ju kul, men tyvär lär jag inte kunna åka bakom särskilt många färjor när jag går längs med kusten, kanske en liten bit kring stockholms skärgård eller kring sydligaste skåne.

Visst går det att paddla över men jag funderar faktiskt över vilket som är säkrast.
En som paddlar kajak lär kunna rulla runt om det blir stora vågor medans en vanlig båt kommer tippa över och sen kanske inte gå att få upp på rätt sida igen, men känns ändå som man hellre kör motorbåt.

Bärbar VHF, då måste den gå på vanliga batterie då och vara vattentät.
Ni hade ingen mobil eller nödsändare som går via satelit?
Had eni mottagning på mobilerna hela sträckan?
Citera
2026-09-01, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haramadan
Jfinns viljan så går det mesta.

https://www.skippo.se/nyheter/over-atlanten-med-en-liten-marino-mustang
Citera
2026-09-01, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
https://www.skippo.se/nyheter/over-atlanten-med-en-liten-marino-mustang

haha, fan så sjukt.
Dom måste väl ändå haft en del tur också, främst med vädret?
Finns ju många med segelbåt som inte klarat sig över atlanten pga höga vågor tex.
Dom verkar heller inte haft nåt vidare stort eller bra segel.

Sven yrvind är väl ännu värre med sina hemmabyggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in