2026-08-28, 16:43
Medlem
Supasaddams avatar
Vart kan man beställa sporer? Helst inrikes då.
Citera
2026-08-28, 19:01
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supasaddam
Vart kan man beställa sporer? Helst inrikes då.

Jävla jobb med sporer och utan en flow hive så är det dömt till att misslyckas. Köp Flytande Kultur.
Citera
2026-08-28, 19:03
Medlem
Supasaddams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Jävla jobb med sporer och utan en flow hive så är det dömt till att misslyckas. Köp Flytande Kultur.
Okej, tack. Har du någon aning vart man gör det?
Citera
2026-08-28, 20:06
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supasaddam
Okej, tack. Har du någon aning vart man gör det?

Beställ från Zamniesa Holland. Finns flera
Så länge du inte sitter på skit hemma.
Citera
2026-08-28, 20:16
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:

Det är en jäkligt trevlig hobby att odla svamp från sporer och med flow hive vet jag inte vad du menar? SAB - still air box? En stor förvaringslåda i plast med hål på kortsidorna duger gott. Och en tryckkokare på det. Samt lite glasburkar, silikon och grundläggande verktyg.

När man är redo att dyka ännu djupare kan man börja med agarplattor och andra ting. Det bär snabbt iväg och snart har man tillräckligt med svamp för att ge hela västvärlden ett andligt uppvaknande.

Flytande kultur gör man ju enkelt genom att injicera sporerna i en näringslösning.

Jag vet inte vart man köper sporer i Sverige, men de är ju inte olagliga så varför begränsa sig?
Citera
2026-08-28, 20:23
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Det är en jäkligt trevlig hobby att odla svamp från sporer och med flow hive vet jag inte vad du menar? SAB - still air box? En stor förvaringslåda i plast med hål på kortsidorna duger gott. Och en tryckkokare på det. Samt lite glasburkar, silikon och grundläggande verktyg.

När man är redo att dyka ännu djupare kan man börja med agarplattor och andra ting. Det bär snabbt iväg och snart har man tillräckligt med svamp för att ge hela västvärlden ett andligt uppvaknande.

Flytande kultur gör man ju enkelt genom att injicera sporerna i en näringslösning.

Jag vet inte vart man köper sporer i Sverige, men de är ju inte olagliga så varför begränsa sig?

Alltså att ge sig på agarplattor som nybörjare utan flow hood är dömt till att misslyckats. Absolut att det kan gå någon gång men risken för kontaminering är stor. Därför tycker jag att som nybörjare ska man börja med flytande kultur så klarar man sig med att sterilera grainspawn och injektera.

En sådan här menar jag: https://shroomagic.io/products/laminar-flow-hood

Däremot blir jag nyfiken när du skriver att börja med sporer är kul, sen skriver du att man gå vidare med Agarplattor.

Vilken alternativ metod tänker du för man kan göra en kultur av sporer utan agar plattor?
Citera
2026-08-28, 20:36
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Alltså att ge sig på agarplattor som nybörjare utan flow hood är dömt till att misslyckats. Absolut att det kan gå någon gång men risken för kontaminering är stor. Därför tycker jag att som nybörjare ska man börja med flytande kultur så klarar man sig med att sterilera grainspawn och injektera.
Som sagt, han kan avancera till agarplattor senare.

Citat:
En sådan här menar jag: https://shroomagic.io/products/laminar-flow-hood

Köp en stor genomskinlig förvaringslåda på Biltema, gör två hål så du får in händerna och vänd den upp och ner. Hundra spänn?

Citat:
Däremot blir jag nyfiken när du skriver att börja med sporer är kul, sen skriver du att man gå vidare med Agarplattor.

Vilken alternativ metod tänker du för man kan göra en kultur av sporer utan agar plattor?

Man har en vanligt glasburk med metallock som diverse livsmedel kommer i, borrar ett litet hål i locket och täpper igen detta med packningssilikon. På så vis har man en lufttät behållare med injektionsport som man sedan kan fylla med en lämplig näringslösning. När det är gjort så kör man burken i tryckkokaren.

Sen är det bara att låta lösningen svalna och injicera sporerna via silikonporten. Inom kort så har du en flytande kultur som man kan ha ståendes i kylskåpet och använda vid flera tillfällen.
Citera
2026-08-28, 20:52
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:

Köp en stor genomskinlig förvaringslåda på Biltema, gör två hål så du får in händerna och vänd den upp och ner. Hundra spänn?

Man har en vanligt glasburk med metallock som diverse livsmedel kommer i, borrar ett litet hål i locket och täpper igen detta med packningssilikon. På så vis har man en lufttät behållare med injektionsport som man sedan kan fylla med en lämplig näringslösning. När det är gjort så kör man burken i tryckkokaren.

Sen är det bara att låta lösningen svalna och injicera sporerna via silikonporten. Inom kort så har du en flytande kultur som man kan ha ståendes i kylskåpet och använda vid flera tillfällen.

Hur tänkte du få sporerna i en steril lösning utan kontaminerat risk? Den biten jag är nyfiken på
Citera
2026-08-28, 21:12
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Hur tänkte du få sporerna i en steril lösning utan kontaminerat risk? Den biten jag är nyfiken på

Behöver man vända sig till sporavtryck så får man allt vara ute efter en väldigt specifik variant. Jag pratar så klart om sporer i steril lösning.
Citera
2026-08-28, 22:19
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Behöver man vända sig till sporavtryck så får man allt vara ute efter en väldigt specifik variant. Jag pratar så klart om sporer i steril lösning.

Yes sporprints inget konstigt, hur får du dem ner i en steril lösning utan att kontaminera dem?
Utan att använda Agar plattor?
Citera
2026-08-28, 22:38
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Yes sporprints inget konstigt, hur får du dem ner i en steril lösning utan att kontaminera dem?
Utan att använda Agar plattor?

Det gör jag inte. Du läser ju inte ens vad jag skriver.
Citera
2026-08-28, 22:42
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:

Jo jag läser vad du skriver. Och jag undrar precis hur du får sporerna från print till lösning så du kan ”injicera” in sporerna via siliconporten.

Jag försöker ställa frågan igen se om jag kan formulera mig annorlunda.
Hur tar du sporerna från ett fast spor print ner i en steril lösning utan att använda agar plattor?

Du skrev nämligen i ditt första inlägg att man kan börja med sporer och avancera med agar plattor senare.

Mig veterligen kan man inte skapa en flytande kultur av sporer utan att använda sig av agarplattor spud får gärna dela med dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in