2026-08-28, 16:03
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Jag menar med bestämdhet att pappslöjdens dåliga rykte är oförtjänt.

Att träslöjden har högre samhällelig status kan förklaras av att hårda värden anses comme-il-faut så här i vattumannens tidsålder. Också en patriarkal könsmaktordningen där manligt kodade slöjdfack värderas högt, kan ha finger med i spelet. Ändå vill jag med bestämdhet hävda att pappslöjd som den utövas idag är mer avancerad än både finsnicker och syjuntans pyssel. En fåll kan vem som helst sy, ett spätt kan vem som helst tälja.

Men pappslöjden kräver både prescicion, övning, fingerfärdighet. Det sägs att pappslöjarna aldrig blir färdiglärda, det gäller att kunna vinklar och enkel matematik, aerodynamik, för att få till det.

Historiska förklaringar?
Axelmakterna var starkast inom pappslöjd, särskilt japanska origamin och tyska och italienska motsvarigheter. Kan det givit pappslöjden dåligt rykte?

Vad står du i frågan?
Sömnad och träslöjd genererar bra användbara föremål. Pappslöjd är lek för småbarn.
Du kan ju sätta dig och leka i sandlådan också, men du kan inte vänta dig att det ska ge någon status.
Citera
2026-08-28, 16:03
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det är just din attityden jag syftar på när jag talar om mjuka och hårda värden. Nyttomaximering före skönhet. Det är tidens lösen...

Tage Danielsson skrev:

Magen utgör människans lag
Skönhet sätts på undantag
Själen har det illa ställt
Men också den kan dö av svält
Tror ni att människan
Utan skönhet leva kan?
Även ögat måste vi ge någon tid
Att bita i

Måste det vara gjort av papper då, är det mer mat för själen än annan hobbyverksamhet? Eller mindre?
Hur ska man se på både funktion och skönhet samtidigt?
Citera
2026-08-28, 16:04
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Det är just din attityden jag syftar på när jag talar om mjuka och hårda värden. Nyttomaximering före skönhet. Det är tidens lösen...

Tage Danielsson skrev:

Magen utgör människans lag
Skönhet sätts på undantag
Själen har det illa ställt
Men också den kan dö av svält
Tror ni att människan
Utan skönhet leva kan?
Även ögat måste vi ge någon tid
Att bita i

Skönheten och nyttan finns här:

https://www.youtube.com/watch?v=HNTfLGt59qo

Vari ligger nyttan av pappslöjd?
Citera
2026-08-28, 17:54
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:

Att träslöjden har högre samhällelig status kan förklaras av att hårda värden anses comme-il-faut så här i vattumannens tidsålder. Också en patriarkal könsmaktordningen där manligt kodade slöjdfack värderas högt, kan ha finger med i spelet. Ändå vill jag med bestämdhet hävda att pappslöjd som den utövas idag är mer avancerad än både finsnicker och syjuntans pyssel. En fåll kan vem som helst sy, ett spätt kan vem som helst tälja.

Men pappslöjden kräver både prescicion, övning, fingerfärdighet. Det sägs att pappslöjarna aldrig blir färdiglärda, det gäller att kunna vinklar och enkel matematik, aerodynamik, för att få till det.

Historiska förklaringar?
Axelmakterna var starkast inom pappslöjd, särskilt japanska origamin och tyska och italienska motsvarigheter. Kan det givit pappslöjden dåligt rykte?

Vad står du i frågan?
Hade du själv pappslöjd i skolan ?

Inte ens jag är så gammal så jag fick uppleva det.
Citera
2026-08-29, 00:46
Medlem
Funderar mest på rubriken? hade du skrivit "Origami" hade nog en del tagit dig på allvar?

Sen nämner du axelmakterna, vilket är ett sakfel då asiaterna (främst japan) kunde det där med att
vika papper, sedan låååååång tid tillbaka, innan axelmakterna ens var påtänkta.

Min farfar kunde det där ganska bra och hans specialitet var gamla stora ryska sedlar
från början av 1900-talet för de var färgglada/ fint mönstrade och relativt stora.

Har sett att det finns en grupp på facebook som enbart viker sedlar så intresset finnes.
Min farsa o faster fick ärva min farfars samling, och det kastades utan att jag fick veta
det. Hade tagit allt utan att tveka för det är en sorts konst.
Citera
2026-08-29, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Hade du själv pappslöjd i skolan ?

Inte ens jag är så gammal så jag fick uppleva det.
Jag tror inte TS upplevde pappslöjd i skolan. Jag googlade och enligt Wikipedia skulle det ha upphört ungefär vid 60-talets intåg. https://sv.wikipedia.org/wiki/Pappsl%C3%B6jd
Vet inte riktigt varför han tar upp något så extremt utdaterat som pappslöjd..., men han är väl känd för diverse underliga trådstarter.

Om 1960 stämmer så måste man ha varit född tidigt 50-tal för att öht hunnit ha haft pappslöjd som skolämne. Typ minst 75 bast gammal.
Min farsa, som var född 1924, nämnde faktiskt då och då pappslöjd. Han gick alltså i småskolan på 30-talet och bör därmed faktiskt ha haft pappslöjd i plugget på riktigt! Han talade dock i princip alltid om det i lite raljanta / ironiska / humoristiska ordalag. Vilket jag har tolkat som att det lite var den tidens motsvarighet till "flumskola" och definitivt inte hade samma status som de riktiga ämnena.
Förmodligen därför förmedlade han aldrig någon närmare beskrivning av vad de i realiteten gjorde på pappslöjds-lektionerna. Inte heller något bestående alster eller lärdom från desamma.
Citera
2026-08-29, 12:37
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Jag tror inte TS upplevde pappslöjd i skolan. Jag googlade och enligt Wikipedia skulle det ha upphört ungefär vid 60-talets intåg. https://sv.wikipedia.org/wiki/Pappsl%C3%B6jd
Vet inte riktigt varför han tar upp något så extremt utdaterat som pappslöjd..., men han är väl känd för diverse underliga trådstarter.

Om 1960 stämmer så måste man ha varit född tidigt 50-tal för att öht hunnit ha haft pappslöjd som skolämne. Typ minst 75 bast gammal.
Min farsa, som var född 1924, nämnde faktiskt då och då pappslöjd. Han gick alltså i småskolan på 30-talet och bör därmed faktiskt ha haft pappslöjd i plugget på riktigt! Han talade dock i princip alltid om det i lite raljanta / ironiska / humoristiska ordalag. Vilket jag har tolkat som att det lite var den tidens motsvarighet till "flumskola" och definitivt inte hade samma status som de riktiga ämnena.
Förmodligen därför förmedlade han aldrig någon närmare beskrivning av vad de i realiteten gjorde på pappslöjds-lektionerna. Inte heller något bestående alster eller lärdom från desamma.
Även min far nämnde pappslöjd.
Jag fick intrycket av att det var något för småklasserna, dom byggde kulbanor, om jag förstod det rätt, men man kunde nog göra annat också.
Av förklarliga skäl finns det nog ganska få alster bevarade.
Citera
2026-08-30, 07:51
Medlem
Pungsvings avatar
Sådant trams hör hemma i debattforumet om sådant finns, eller övriga ämnen.
Citera
2026-09-04, 05:49
Medlem
Citat:

Historiska förklaringar?

Vad står du i frågan?

origami har inget alls med pappslöjd att göra, i origami viker man papper, men papp kan inte vikas på detta sätt!
Citera
2026-09-16, 14:36
Medlem
KastlosaBerits avatar
Finns på Youtube en gubbe som gör stora detaljerade Star Wars-skepp på papper. Han är någon form av geni. Lågstatus? Knappast men det är ovanligt att kunna.
Citera
2026-09-16, 21:45
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:

Historiska förklaringar?

Vad står du i frågan?

Borde det inte ha rätt mycket att göra med hållbarheten på vad som tillverkas?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in