2026-08-28, 14:29
Medlem
Nationalromantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Det är inte lågaffektivt bemötande att göra som lärarna och helt ignorera och låta något negativt fortgå. Att inte sätta gränser är inte lågaffektivt bemötande. Är det så man lär ut på lärarutbildningarna så är det en snuttifiering.

Lågaffektivt bemötande kan vara skillnaden mellan liv och död när det handlar om en person med svår funktionsnedsättning, demens eller person i krissituation som är påväg att skada sig själv eller dig. Att använda det som en ursäkt för att inte ha gränser och säga ifrån till fullt friska och vanliga barn är helt galet fel.
Det handlar i kärnan om att du också ska behålla lugnet och inte trigga igång en värre situation, du ska bryta beteendet eller situationen på ett lugnt och icke-dömande sätt. Särskilt eftersom det främst ska användas med personer som faktiskt inte kan förstå konsekvenser eller har inte har förmågan att behärska sina känslor.

Helt vanliga barn kan förstå konsekvenser och kan lära sig att behärska och hantera sina känslor.

Det här handlar om dåliga och lata lärare som inte vågar säga ifrån och det handlar om barn till föräldrar som inte orkar uppfostra sina barn. Vi ska lägga skulden där den främst hör hemma, dvs på lata och oengagerade föräldrar.

Fast föräldrar uppmanas av samhället till att inte vara disciplinerad och hård mot sina barn.

Den som gör det kan få besök av socialtjänsten
Citera
2026-08-28, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalromantik
Fast föräldrar uppmanas av samhället till att inte vara disciplinerad och hård mot sina barn.

Den som gör det kan få besök av socialtjänsten

Skolan använder lågaffektivt bemötande till allt, även normala och icke-efterblivna ungar som bara behöver en rejäl utskällning och få veta gränser. Det är ett problem.
Citera
2026-08-28, 14:34
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ungdomar löpte amok på Skansen

Hämtat från google.....

Citat:
Att löpa amok betyder att få ett besinningslöst raseriutbrott, där en person slår vilt omkring sig, attackerar allt i sin väg eller agerar helt okontrollerat.

Och om det var så kan jag förstå att lärarna höll en låg profil. Ska man gissa att samtliga ungjävlar även har godkänt i alla ämnen då lärarna inte riktigt känner för att underkänna?
Citera
2026-08-28, 14:38
Medlem
MDTAAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Enligt Aftonblade nu:

”Ungdomar från en skola ska i dag ha betett sig illa på Skansen i Stockholm.
De ska ha jagat grisar på Lill-Skansen, kastat saker på babianerna på Skansenakvariet och stulit en golfbil.
– Det är så otroligt respektlöst, framförallt från lärarna som inte verkar bry sig, säger en anställd på Skansen till Aftonbladet.
Skolungdomarna ska nu ha tvingats lämna av Skansens säkerhetsavdelning.
Det är oklart om några djur skadades.”

Konstigt att svenska barn inte kan sköta sig

Ja, visst är det märkligt att Barn av idag inte kam uppföra sig på Skansen

Undrar vad det är för barn som inte respekterar djur på Skansen

När jag/vi var där med vår skolklass var vi bara glada att få gå på Skansen under skoltid.

Vi hade med oss matsäck och hur bra som helst. Och säkert 30 andra klasser också som gjorde samma sak

Konstigt att "dagens ungar" börjar jaga djur och annat.
Citera
2026-08-28, 14:44
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Det var min son klass.
Lundsbergs internat.

Det är något skit där jämt

Hur planerar du att styrka detta uttalande?
Citera
2026-08-28, 14:47
Medlem
Nationalromantiks avatar
Att det skulle vara lundsberg är inte otänkbart. Känner en som gick där och fölk där lever i en helt annan verklighet. En gång gick de förbi LO byggnaden i Karlstad och de tyckte att det var så sjukt. Tog bilder o grejer. Många vet inte hur man förhåller sig till vanliga saker, typ handla flingor på ICA.

Det hade också förklarat varför lärarna var rädda för eleverna samt att alla barnen känner att de har rätt att göra vad de vill.
Citera
2026-08-28, 14:49
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDTAA

När jag/vi var där med vår skolklass var vi bara glada att få gå på Skansen under skoltid.

Vi hade med oss matsäck och hur bra som helst. Och säkert 30 andra klasser också som gjorde samma sak

När jag var ung (ca. 60 idag) så respekterade de flesta där djuren för att de hade respekt för de äldre. Alltå hade det inte funnits äldre i närheten så hade det absolut skett både det ena och det andra.
Citera
2026-08-28, 14:52
Medlem
MDTAAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
När jag var ung (ca. 60 idag) så respekterade de flesta där djuren för att de hade respekt för de äldre. Alltå hade det inte funnits äldre i närheten så hade det absolut skett både det ena och det andra.

Jag förstår inte kopplingen

Vad har respekt för en människa i viss ålder att göra med respekten för djur ?

Respekt för djur har inget med ålder att göra.
Citera
2026-08-28, 14:53
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Enligt Aftonblade nu:

”Ungdomar från en skola ska i dag ha betett sig illa på Skansen i Stockholm.
De ska ha jagat grisar på Lill-Skansen, kastat saker på babianerna på Skansenakvariet och stulit en golfbil.
– Det är så otroligt respektlöst, framförallt från lärarna som inte verkar bry sig, säger en anställd på Skansen till Aftonbladet.
Skolungdomarna ska nu ha tvingats lämna av Skansens säkerhetsavdelning.
Det är oklart om några djur skadades.”

Konstigt att svenska barn inte kan sköta sig
Vad gjorde babianerna i akvariet?
Citera
2026-08-28, 14:53
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Det är sannolikt inte barn från Campus Manilla om vi säger så

Då vet du noll om de bortskämda vidriga ungar som går på den skolan numera. De är vidriga själviska ouppfostrade as, precis som sina föräldrar, som saknar respekt för samhället eller andra människor.

För 15 år sedan däremot då gick det fina barn där. I motsats till dig vet jag detta, för jag har arbetat i närheten i 25 års tid.
Citera
2026-08-28, 14:54
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Jag förstår inte kopplingen

Vad har respekt för en människa i viss ålder att göra med respekten för djur ?

Respekt för djur har inget med ålder att göra.

En del hade respekt för sin lärare, eller för den delen vuxna runtomkring, men inte för djuren i sig.
Citera
2026-08-28, 14:55
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Skulle tro att dessa barn är en skolklass med muppar som levt rövare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in