2026-08-28, 11:45
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3munkar
frår upp hela tiden på facebok resturanger som användt AI till sina menyer

Jag

Din poäng är ?
Citera
2026-08-28, 12:20
Medlem
fjollciggs avatar
Lite intressant det där ändå, med vad som funkar och inte funkar när det kommer till fejkade matbilder.

Maten på McDonalds menyer är inte heller ”äkta” och Pizza Hut använder exempelvis lim för att få osten att se aptitlig ut. Inte så frestande, men det funkar. Jag blir så inihelvete jävla sugen!

Men när AI avbildar mat ser det ut som när Blatteman beskriver innehållet i en rulltårta med generöst bäst-före-datum. Det ser giftigt ut. Jag blir äcklad.

Att det är så beror väl på att AI inte förstår mat utan bara gör en snygg bild på samma sätt som när den illustrerar andra oätliga saker som en helikopter, men ändå. Lite intressant är det?
Citera
2026-08-28, 14:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Lite intressant det där ändå, med vad som funkar och inte funkar när det kommer till fejkade matbilder.

Maten på McDonalds menyer är inte heller ”äkta” och Pizza Hut använder exempelvis lim för att få osten att se aptitlig ut. Inte så frestande, men det funkar. Jag blir så inihelvete jävla sugen!

Men när AI avbildar mat ser det ut som när Blatteman beskriver innehållet i en rulltårta med generöst bäst-före-datum. Det ser giftigt ut. Jag blir äcklad.

Att det är så beror väl på att AI inte förstår mat utan bara gör en snygg bild på samma sätt som när den illustrerar andra oätliga saker som en helikopter, men ändå. Lite intressant är det?
ja men på macdonalds och pizza hur så äre fofrtfaranande en konstnär som gjort bilderna
Citera
2026-08-28, 14:37
Medlem
andan0s avatar
det känns så billigt när restuaranger eller andra butiker använder ai, köper aldrig från dem
Citera
2026-08-28, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3munkar
frår upp hela tiden på facebok resturanger som användt AI till sina menyer

Jag
Kan tänka mig att man på en lokal AI på ditt PC grafikkort laddar man upp typ 20 bilder med namn på rätterna och säger till modellen. Skapa en meny för XXX som man kan kopiera eller använda på internet. Om man inte blir nöjd så byter man modell i datorn innan man går till en reklambyrå och som då kostar skjortan.
Citera
2026-08-28, 18:27
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Jag bojkottar alla restauranger till de börjar med AI kockar för jag litar inte på människokockar.
De ska olla allting hela tiden.
Citera
2026-08-30, 13:12
Medlem
zombie-nations avatar
Jag skrattar ofta åt menyer som invandrare skrivit. Det kan bli helt absurda saker. Pizzeria som bytt ägare stoltserar med "ny regim" och picklad lök blir pucklad, räkor blir räckor osv.

Så detta kanske försvinner med AI, synd.
Citera
2026-09-04, 20:16
Moderator
rotadents avatar
Rubrik förtydligad för att visa att det är till menyerna som restaurangerna använder AI.

//Mod
Citera
2026-09-08, 10:17
Medlem
AI signalerar bristande känsla för estetik, avsaknad av omsorg för verksamhetens individualitet och lathet. Lite som de laminerade jättemenyerna med osmickrande licensfria bilder på maten som turistfällor hänfaller åt ibland.

Ska jag bara käka en snabb lunch på tex ett sushihak är det inte så noga, men vid ett mer övervägt restaurangbesök hade jag valt bort de som använder AI i sin marknadsföring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in