2026-08-28, 08:38
Medlem
Tänkte med lite humor tillföra vad våra partier står för idag.
Alla med egna förslag är välkomna

MP: Om du aldrig mer vill flyga på utlandssemester, köra bil eller ha råd med bensin – rösta grönt och njut av semestern på pendeltåget.
Bonus: Om du tycker att en köttbit är ett större hot mot samhället än gängkriminalitet – MP har lösningen: börja med tallriken.

V: Om du tycker att miljardärer har alldeles för mycket pengar – rösta V, så kan staten börja ta dina pengar också. Solidaritet ska tydligen göra ont för alla.
Bonus: Om du vill ha mer statlig kontroll över ekonomin – perfekt. Någon måste ju bestämma vad du behöver, och det blir naturligtvis politikerna.

S: Om du älskar höga skatter, bidragssystem och politiker som lovar att välfärden snart ska bli bättre – S har en plan. Någonstans.
Bonus: Om du saknar tiden när staten hade en lösning på precis allt – rösta S och låt nostalgitrippen börja.

M: Om du vill ha skattesänkningar, fler poliser och hårdare tag – rösta M. Sedan får du hålla tummarna för att plånboken märker det före statsskulden.
Bonus: Om du tycker att lösningen på samhällsproblemen är fler poliser, mer kontroll och hårdare straff – M kommer åtminstone inte låta brottslingen känna sig särskilt välkommen.

KD: Om du längtar tillbaka till den gamla goda tiden – rösta KD. Du får höra om familjen ungefär var tredje mening.
Bonus: Om du vill att politiken ska ha lite mer Gud, familj och tradition – KD erbjuder paketlösningen. Eventuella garantier gäller ej.

L: Om du tycker att svensk skola behöver ännu en reform, ännu en utredning och ännu ett krispaket – då är L det säkra valet.
Bonus: Om du vill att staten ska tala om exakt hur skolan ska fungera – trots att ingen lyckats få den att fungera än – då är det bara att köra.

C: Om du vill ha en politik som är liberal, grön, social och samtidigt försöker göra alla nöjda – rösta C och se hur länge det håller.
Bonus: Om du saknar politisk spänning kan du alltid försöka gissa vilken sida C tänker samarbeta med nästa gång.

SD: Om du vill ha mindre invandring, hårdare tag och ständig kulturdebatt – rösta SD. Du får åtminstone aldrig slut på saker att bli förbannad över.
Bonus: Om du vill veta vad partiet tycker om precis allt från migration till pepparkakor, kultur och public service – SD har sannolikt ett kulturkrig redo.

AI assisterad!
Citera
2026-08-28, 08:59
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Doc blir litet av ledsen i ögat över att tråden av TS uppges AI-skapad.

Eller förstår jag avrundande frasen fel?

Borde inte tråden vara i forum Humor?
Citera
2026-08-28, 09:10
Medlem
Mechilas avatar
Det är nog fler än jag som ligger dubbelvikt av skratt just nu. Det här var verkligen roligt. Tycker skämtet om KD och paketlösningar var lite extra roligt men det kan ju ha att göra med Ebba också, jag vet inte.

Men kul tråd.

Det märks att det är fredag. 😂
Citera
2026-08-28, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpontanEjakulation

Hade inte riktigt tid att skriva ihop det på ett bra sätt så jag gav AI jobbet att formulera, kände mig tvungen att skriva det då det ändå är Fb och pajkastning standard.

Ber om ursäkt om den ligger i fel forum 😊
Kan du bidra istället?

Eller enbart en fredags pessimist…
Senast redigerad av Sthlm007 2026-08-28 kl. 09:32.
Citera
2026-08-28, 11:28
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Ber om ursäkt om den ligger i fel forum 😊
Kan du bidra istället?

Jag tänker typ zebror och ränder men är osäker på om det går att applicera på något svenskt parti. 🤔

– Vad blev det till middag på Miljöpartiets årsmöte?

Citera
2026-08-28, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Jag tänker typ zebror och ränder men är osäker på om det går att applicera på något svenskt parti. 🤔

– Vad blev det till middag på Miljöpartiets årsmöte?

😅🍻
Citera
2026-08-28, 12:44
Medlem
Citat:

Inget illa menat, men även din svenska är lite "knagglig" ibland. Men är det pga utländskt påbrå är det tex helt OK

Mitt förslag? Inte det bästa, men vi har ju lite velande fram och tillbaka:

SD "För dig som anser att en kurd inte kan vara svensk. Eller svenskheten kan sitta i passet? Och religiösa muslimer kan inte blir svenskar. Eller jo, de kan ju iofs bli statsministrar?"
Citera
2026-08-29, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Inget illa menat, men även din svenska är lite "knagglig" ibland. Men är det pga utländskt påbrå är det tex helt OK
Tack, BigOrangeBunny för att du över tid håller ett välvilligt öga på min svenska. Vi doktorer var ju innan digitala journaler kända för oläsliga kråkfötter på print. Absolut finns stolt utländskt påbrå i släkthistorien. Mina kärsvenska 1600-tals-anfäder blev betuttade i nyanlända Vallon-donnor med jack som brunnar. Jag har själv varit pendlare, i mina femme-preffar.

On topic: Heders, åt TS Sthlm007 för satiren. Vem är satyren, looks wise, bland partiledarna?
Har inte Sprakröret hr Helld3n (mp) ett sceniskt snyggt utseende som attraherar kvinnor och tillika vissa män?
Citera
2026-08-29, 10:45
Moderator
Diagorass avatar
Valet 2026 --> Humor
/Moderator
Citera
2026-08-30, 13:17
Medlem
Citat:
Tack, BigOrangeBunny för att du över tid håller ett välvilligt öga på min svenska. Vi doktorer var ju innan digitala journaler kända för oläsliga kråkfötter på print. Absolut finns stolt utländskt påbrå i släkthistorien. Mina kärsvenska 1600-tals-anfäder blev betuttade i nyanlända Vallon-donnor med jack som brunnar. Jag har själv varit pendlare, i mina femme-preffar.

On topic: Heders, åt TS Sthlm007 för satiren. Vem är satyren, looks wise, bland partiledarna?
Har inte Sprakröret hr Helld3n (mp) ett sceniskt snyggt utseende som attraherar kvinnor och tillika vissa män?

Nu har jag inte spionerat på doktorn under en längre tid, enbart noterat vissa "smärre underliga" inlägg, men du gör dig överlag förstådd på "äran och hjältarnas språk" dvs svenska (eller jag anser främst att det är Sveamål )

Nåväl, har doktorn (som säkert har en gedigen utbildning från kanske Karolinska Institutet) något vitsigt att bidra med?
Citera
2026-08-31, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
...men du gör dig överlag förstådd på "äran och hjältarnas språk" dvs svenska (eller jag anser främst att det är Sveamål )

Nåväl, har doktorn (som säkert har en gedigen utbildning från kanske Karolinska Institutet) något vitsigt att bidra med?
Tack, klyket mitt är Stockholmska. Av födsel och ohejdad.

Vitsigt, i politik-sammanhang, därtill med litet av finess, är en svår konst.

Jag tycker inte grånade Oldboys som Vasaparkens Hen Rik Syffert eller låtsas-ortens Özz NüYen ens kommer upp från startbanan.

Mess1ah, lyckas inte med sin image-splittrade Brat-Grich-mask, tillföra nya lager i humor-tårtan.

Politisk satir, typ på Brunnen / i tablå-TV, är bus-svårt.

Bäst, gör våra partiledare i Riksdagen komik. De har den fumliga fallenheten halka på bildliga bananskal.

Esprin, av Buster Keat0n och Harald Ll0yd - med 2020-tals-intellekt - till folket.
Citera
2026-08-31, 07:19
Medlem
Jahbrahs avatar
Kul idé men ser inte det roliga egentligen... Typ liksom gillar du vita Volvos, köp en vit Volvo.

Mitt bidrag:
Är du dum i huvet? Rösta.

Inte heller kul dock, eftersom den också är sann...men kan nog bli skoj här i tråden snart.
Senast redigerad av Jahbrah 2026-08-31 kl. 07:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in