Igår, 23:58
Medlem
Keyzs avatar
Överväger att direktimportera en styck elscooter från Kina för personligt bruk, och registrera den som Klass 1 moped.
Någon som nyligen gått igenom processen eller har allmän kunskap?
Tacksam för alla tips!
Citera
Idag, 00:13
Medlem
Om denna info kan vara till hjälp???

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/aga-kopa-eller-salja-fordon/import-och-export-av-fordon/fordonsimport-och-ursprungskontroll/import-fran-lander-utanfor-eu/
Citera
Idag, 00:29
Medlem
Har du kollat vad försäkringen kostar?
Citera
Idag, 05:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Något du bör ha i åtanke är brandrisken. Hur många bränder läser man inte om som just startat i batterier vid laddning och jag tror övervägande av dessa kommer från billiga kinaimportprylar såsom elsparkar, elcyklar, hoowerboards och liknande.

Jag skulle inte tordas importera skiten men du gör som du vill.
Citera
Idag, 06:12
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Något du bör ha i åtanke är brandrisken. Hur många bränder läser man inte om som just startat i batterier vid laddning och jag tror övervägande av dessa kommer från billiga kinaimportprylar såsom elsparkar, elcyklar, hoowerboards och liknande.

Jag skulle inte tordas importera skiten men du gör som du vill.
Bränder startar inte vid laddning oftast, litium batterier blir instabila vid minsta skada eller om spänningen understiger 15w, det är inte ovanligt att det börjar spontanbrinna i ett sånt batteri... och det går inte att släcka nästan.
Det skrivs väldigt lite i förhållandevis om detta,men dom kinesiska lågprisbatterierna, framförallt i elsparkar etc står för många av bränderna.
Citera
Idag, 06:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Bränder startar inte vid laddning oftast, litium batterier blir instabila vid minsta skada eller om spänningen understiger 15w, det är inte ovanligt att det börjar spontanbrinna i ett sånt batteri... och det går inte att släcka nästan.
Det skrivs väldigt lite i förhållandevis om detta,men dom kinesiska lågprisbatterierna, framförallt i elsparkar etc står för många av bränderna.

Med tanke på att man då och då läser om just dessa bränder där branden startat i hallen där många har sina laddstationer för just detta.
Om det nu är pga överhettning i batteriet och byrån tar fyr eller om det är batteriet själv som startar branden är oväsentligt men det sker då och då.
Har även skett med mobiltelefoner som folk har i fickan som plötsligt självantänt pga något fel.
Är säkerligen inte skönt när pungfrillan brinner upp🤪

Köper man en kvalitetsprodukt så minskar risken men den finns där ändå. En importerad billig kinamoppe skulle jag inte lita på alls.
Citera
Idag, 06:40
Medlem
Klas-Vegass avatar
Varför?

Att importera ett fordon är inte lönsamt utan man måste ha skala för att det skall bli ekonomiskt vettigt.

Det vore annorlunda om det var något som inte redan fanns i massor i landet.

Som otymplig och skrymmande blir det dyrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in