2026-08-27, 19:10
Medlem
En mc-förare, man, i 70-årsåldern har avlidit. Krock med bil. Bilföraren verkar vara misstänkt för vållande till annans död.

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=4b5f006e-dbd4-497f-8489-5d65c056a39a
Citera
2026-08-27, 19:13
Medlem
Platsen förefaller vara något som heter "Frändefors".

Bilföraren, som är misstänkt för vållande, är en kvinna i 80-årsåldern.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/kollision-mellan-mc-och-personbil-utanfor-frandefors-vagen-avstangd
Citera
2026-08-27, 19:18
Medlem
Är det bara jag men har det inte varit ovanligt många allvarliga mc-olyckor i år? Här gick inte ens en stackars gamling säker (inbillar mig en mc-pensionär kör lugnare än yngre ghostriders).
Citera
2026-08-27, 19:21
Medlem
hippilis avatar
Någon blev öm i baken så jag tog bort det jag skrev så denne någon blir glad
Senast redigerad av hippili 2026-08-27 kl. 20:07.
Citera
2026-08-27, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carreras
Är det bara jag men har det inte varit ovanligt många allvarliga mc-olyckor i år? Här gick inte ens en stackars gamling säker (inbillar mig en mc-pensionär kör lugnare än yngre ghostriders).

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Jo det har varit väldigt många olyckor med mc just i år och fler avlidna

Det har inte varit fler MC-olyckor i år än vanligt. Detta är MC-olycka nummer 23 i år. Tre av dessa olyckor har inträffat under tävlingar (en roadracing, en dragracinguppvisning, och en hjärtattack under en endurotävling).

Alltså 20 dödsolyckor i trafik.

Genomsnittet per år, de senaste tio åren, ligger på ungefär 35 döda per år.
Citera
2026-08-27, 19:31
Medlem
Rätta mig gärna om jag har fel nu.

Detta är den första dödsolyckan sedan 2026-08-11. Då dog en kvinna som var passagerare på MC när motorcykeln, föraren, och passageraren flög över ett räcke på en bro i Stockholm och landade åtskilliga meter längre ner, på en byggarbetsplats.

2026-08-13 avled en mopedförare i Eskilstuna, men det räknar jag inte in bland döda MC-förare.
Senast redigerad av gart 2026-08-27 kl. 20:10.
Citera
2026-08-27, 19:39
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Jo det har varit väldigt många olyckor med mc just i år och fler avlidna

Det stämmer inte alls. Varför skriver du skit som inte stämmer?
Citera
2026-08-27, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det stämmer inte alls. Varför skriver du skit som inte stämmer?

Nästan varje tråd om en dödsolycka på MC har ett eller flera inlägg på temat "är det inte ovanligt många MC-olyckor nu". Och det är inte bara på flashback utan på andra ställen också. Det är alltid fel.

För den som inte är inlästa på statistiken verkar det räcka att höra om två MC-dödsolyckor för att det ska uppstå en känsla av "ovanligt många".

Jag kan inte dra mig till minnes att något liknande sker för någon annan olyckstyp.
Citera
2026-08-27, 20:23
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Nästan varje tråd om en dödsolycka på MC har ett eller flera inlägg på temat "är det inte ovanligt många MC-olyckor nu". Och det är inte bara på flashback utan på andra ställen också. Det är alltid fel.

För den som inte är inlästa på statistiken verkar det räcka att höra om två MC-dödsolyckor för att det ska uppstå en känsla av "ovanligt många".

Jag kan inte dra mig till minnes att något liknande sker för någon annan olyckstyp.

Jo är samma i trådar om flygolyckor och tågolyckor också!

Lågintelligenta muppar tror att nåt blivit vanligare bara för att de råkat läsa om två på kort tid.
Citera
2026-08-27, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jo är samma i trådar om flygolyckor och tågolyckor också!

Lågintelligenta muppar tror att nåt blivit vanligare bara för att de råkat läsa om två på kort tid.

Ok.

Jag brukar se till att berätta exakt hur många det har varit innevarande år och även vad som är genomsnittet de senaste 10 åren. Det är alltid något, tänker jag. Sprider lite kunskap.
Citera
2026-08-27, 21:11
Medlem
Onanikrems avatar
Folk dör i trafiken. I detta fall verkar det vara bilförarens fel. MS snubben blir ju inte direkt gladare för det...

Kör själv hoj och vet precis hur oberäkneliga vissa bilförare kan vara i trafiken, vissa påbörjar en omkörning när man ligger precis bredvid dem. Utan att kolla i backspegeln, andra påbörjar en omkörning och går ut i mötande fält fast man kommer rakt emot dem i 100.

Nej, kör ingen dödsmaskin/sporthoj och kommer inte i 200 knyck bakifrån heller.
Citera
2026-08-27, 23:16
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Platsen förefaller vara något som heter "Frändefors".

Bilföraren, som är misstänkt för vållande, är en kvinna i 80-årsåldern.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/kollision-mellan-mc-och-personbil-utanfor-frandefors-vagen-avstangd

Kanske var mannens fru då? Kärringen tröttnade på mannen och körde över honom
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in