2026-08-27, 19:01
Medlem
En 2014 GLK Cdi.

Måste man programmera något i bilen när man byter fläktmotståndet?

Problemet yttrar sig i att fläkten intermittent stannar för att någon tur efteråt fungera perfekt.

Vid felsökning vid stillastående fläkt så gav fläktmotståndet 0 volt ut på alla lägen så vi misstänker att motståndet är halvtrasigt.

Ett nytt motstånd köptes in men med det monterat så står fläkten stilla på alla hastigheter. Med det gamla motståndet endast stilla ibland. Med det nya motståndet får jag larmet 912f12 och diagnosdatorn visar 11 volt styrspänning konstant oavsett läge på fläktreglaget (fläkten står stilla).

Antingen passar inte motståndet trots rätt OEM nummer eller så är det trasigt ur kartongen. Alternativ måste man göra nått med datorn.

Eller förstås något annat fel som jag inte fattar.
Citera
2026-08-27, 19:38
Medlem
bo-jerrys avatar
Kan kolen i fläkten vara slitna?
Citera
2026-08-27, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Kan kolen i fläkten vara slitna?

Kanske men jag tycker det är konstigt att motståndet ger noll volt ut till fläkten ibland.
Citera
2026-08-27, 23:30
Medlem
Om inte motorn är varm behöver ju inte fläkten gå, den måste på något sätt vara termostatstyrd
Har motorn blivit varm vid något tillfälle, har den inte det så fungerar det väl?
Citera
Igår, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Om inte motorn är varm behöver ju inte fläkten gå, den måste på något sätt vara termostatstyrd
Har motorn blivit varm vid något tillfälle, har den inte det så fungerar det väl?
Detta gäller kupéfläkten inte kylfläkten.
Citera
Igår, 05:16
Medlem
Skattebrotts avatar
Nej en så enkel komponent som ett fläktmotstånd innehåller ingen identitet som måste programmeras.

Det mest sannolika är väl att kolen i fläktmotorn glappar. Byt motor (eller kolen).

Kolla även om det kan vara glapp i strömkablarna (vanligt fel).
Citera
Igår, 09:13
Medlem
När fläktmotståndet är trasigt brukar kupéfläkten fortfarande fungera på högsta hastigheten. Det här låter därför mer som att själva fläktmotorn är dålig. Behövs ingen kodningen oavsett.
Citera
Igår, 09:23
Medlem
PeterNosters avatar
Det finns väl ett relä också som slår till fläkten.
På min bil hade reläet smält ner.

Dock verkar det konstigt att nya nätet inte fungera ibland som det gamla gjorde.
Du kanske kom åt kablarna till reläet när du bytte motstånd.
Senast redigerad av PeterNoster Igår kl. 09:35.
Citera
Igår, 09:34
Medlem
På en modern bil med klimatanläggning såsom trådstartarens Merca finns inget fläktmotstånd, däremot någon elektronikpryl (troligen en enkel DCDC-omvandlare, s k buck converter) som reglerar spänningen till fläktmotorn.
Fläktmotstånd är något som används ihop med en mekanisk omkopplare för fläkthastigheterna (typ Volvo 240).

Provkör fläktmotorn lös och kolla att den går fint när den får en jämn likspänning och att strömförbrukningen är rimlig och stabil. Jag kan tänka mig att om det är ett fel på fläktmotorn (kortslutning, en trasig härva i rotorlindningen etc) som får den att dra för hög ström, så stänger DCDC-omvandlaren av för överström.
Citera
Igår, 09:50
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
På en modern bil med klimatanläggning såsom trådstartarens Merca finns inget fläktmotstånd, däremot någon elektronikpryl (troligen en enkel DCDC-omvandlare, s k buck converter) som reglerar spänningen till fläktmotorn.
Fläktmotstånd är något som används ihop med en mekanisk omkopplare för fläkthastigheterna (typ Volvo 240).

Provkör fläktmotorn lös och kolla att den går fint när den får en jämn likspänning och att strömförbrukningen är rimlig och stabil. Jag kan tänka mig att om det är ett fel på fläktmotorn (kortslutning, en trasig härva i rotorlindningen etc) som får den att dra för hög ström, så stänger DCDC-omvandlaren av för överström.

Men TS har ju köpt nytt motstånd och t.o.m monterat dit det. Ingen spänning ut från motståndet kan ju inte vara motorns fel.
Citera
Igår, 10:41
Medlem
Specialmodells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadegott
En 2014 GLK Cdi.

Måste man programmera något i bilen när man byter fläktmotståndet?

Problemet yttrar sig i att fläkten intermittent stannar för att någon tur efteråt fungera perfekt.

Vid felsökning vid stillastående fläkt så gav fläktmotståndet 0 volt ut på alla lägen så vi misstänker att motståndet är halvtrasigt.

Ett nytt motstånd köptes in men med det monterat så står fläkten stilla på alla hastigheter. Med det gamla motståndet endast stilla ibland. Med det nya motståndet får jag larmet 912f12 och diagnosdatorn visar 11 volt styrspänning konstant oavsett läge på fläktreglaget (fläkten står stilla).

Antingen passar inte motståndet trots rätt OEM nummer eller så är det trasigt ur kartongen. Alternativ måste man göra nått med datorn.

Eller förstås något annat fel som jag inte fattar.
Mercedes har haft kinesisk kvalitet sen 1983, de är skitbilar med Renault motorer. Sälj möget och gå vidare.
Citera
Igår, 16:14
Medlem
Även om det är osannolikt så är jag inne på att det nya ”fläktmotståndet” är trasigt. Jag har reklamerat motståndet och beställt ett nytt. Nästa vecka får vi se…
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in