https://www.dagensjuridik.se/nyheter/handlaggare-frikanns-fran-tjanstefel-efter-mordforsok-utanfor-socialkontor/?utm_source=apsis
Citat:
Hovrätten för Västra Sverige konstaterar inledningsvis att åtalet bygger på att den uppgift som handläggaren röjde för ex-sambon skyddas av sekretess.
Enligt rätten ger sekretessföremålet i bestämmelsen intrycket av att ta sikte på uppgifter som har en särskild anknytning till en persons boende samt uppgifter om hur denne kan kontaktas. Uppgifter av mera speciell karaktär, såsom tid och plats för ett myndighetsbesök stämmer däremot mindre väl överens med sekretessföremålet.
Till detta kommer att regeringen under lagstiftningsarbetet, som svar på synpunkter från Ekobrottsmyndigheten, ansåg att uppgift om platsen för ett förhör inte ska kunna sekretessbeläggas med stöd av bestämmelsen.
Mot denna bakgrund bedömer domstolen att uppgift om tid och plats för ett myndighetsbesök inte omfattas av sekretess.
Innebär detta att jag kan begära ut tid och plats för när en viss person skall på ett myndighetsbesök? Måste jag veta vem det gäller eller kan jag be att få se alla inbokade besök hos en viss socialsekreterare en viss dag? Räknas besök inom sjukvården som myndighetsbesök?