2026-08-27, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Anledningen till att alla alltid haft vita skjortor o vita underkläder. Är för att vita kläder är lätta att bleka.
Fram tills nu då tydligen. Därför att nu finns bara vittvättmedel som inte alls är bra på att bleka vita kläder.

Modernitetens värdelöshet firar ytterligare en triumf.

Har beställt natriumperkarbonat för att testa om det fungerar.

Hur gör alla andra?

Redigering:
Mitt huvudsyfte är alltså att ta bort fläckar genom blekning. Om kläder/lakan grånar har aldrig stört mig, i den mån det hänt. Vitt är till för att kunna blekas och finns ingen anledning att acceptera en fläck på ett vitt plagg.
Har alltid en skopa White Vanish i trumman + vittättmedel, funkar hur bra som helst. Allt är vitt
Citera
2026-08-27, 17:26
Medlem
Citat:
Så huvudfördelen av vitt där det blir smutsigt är att man kan bleka.

Klor är väl det bästa om man vill bleka. Fast man måste nog ta hänsyn till både materialet (bomull vs syntet) och typ av fläck (är nog stor skillnad på kaffe-, blod- eller smutsfläckar).

Ber om ursäkt att min länk tidigare var korrupt (det händer ibland på FB av oklar anledning):
https://soyaconcept.se/blogs/kladvard/hur-blekar-man-klader

"Klorin används främst till kraftigt missfärgade, helvita bomullsplagg. Var försiktig – det kan skada fibrerna"

Det bästa är förstås att inte spilla så man får fläckar
Citera
2026-08-27, 17:33
Medlem
zombie-nations avatar
Nä, inte för att de är lätta att bleka, utan för att vitt klarar 100 grader utan att fälla färg, som man hade det förr. Vita tyg bykade man, man kokade dem i stora kärl på spisen och man hade inget blekmedel i, knappt tvättmedel heller eftersom det skulle skumma över. Man hade en liten dutt såpa, det var allt.

Annars som sagt klorin bleker fan av saker.

Och ja, Vanish funkar om du gnuggar in det rejält i fläcken innan tvättning, har testat.
Citera
2026-08-28, 09:39
Medlem
Om inte vittvättmedlet fungerar bra hemma hos trådstartaren, prova med samma tvättmedel någon annanstans där vattenkvaliteten är en annan. Det är inte alla tvättmedel som fungerar bra med alla slags kranvatten som finns på olika håll i Sverige. Exempelvis kan tvättmedel som innehåller mycket zeoliter ställa till problem med det kommunala kranvattnet i Stockholm (ytvatten från Mälaren), men de fungerar bra i Uppsala där vattnet är ganska hårt och kommer från djupborrade brunnar.
Citera
2026-08-28, 16:27
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Använder mitt vanliga tvättmedelpulver för vittvätt och har inga problem alls.
Citera
2026-08-29, 07:04
Medlem
448s avatar
Citat:
Typiskt scenario:
Ny vit piketröja. Tomatsåsstänk. Aldrig vit igen.
Så kan man tvätta tiotusen tvättar med vittvättmedel. Gör ingen skillnad.

Men poängen med just vitt är att det ska gå att bleka. Vilket jag alltid undermedvetet förväntat mig att vittvättmedel gör. Men icke.

Hursomhelst har jag beställt natriumperkarbonat nu och ska testa med det.

Visst, klorin. Men har inte haft något höjdarresultat när jag försökt med det någon gång för länge sedan. Och en allmänt vidrig kemikalie. Jag ska testa med det här natriumperkarbonatet. Men om någon faktiskt har något råd hur de gör. Annat än det uppebara klorin. Så lyssnar jag gärna.

Vissa bomullkläder är färgade vita
Citera
2026-08-29, 09:00
Medlem
Ok, testade att blötlägga i natriumperkarbonat igår.
Förfarande
Jag kokade vatten och hällde i en hink. Hällde i 2 matskedar natriumperkarbonat o 1 matsked billigt tvättmedel color. La sen i så många bomullsskjortor som fick plats. Isolerade sen hinken och satte den i en bryggtunna och satte lock på både hinken o bryggtunnan.
Efter en två timmar strösslade jag på en matsked till natriumperkarbonat och hällde på en två liter till med kokande vatten. Isolerade igen.

Samtidigt körde jag en paralell hink för syntet med litet lägre temperatur o sämre isolering (för att jag inte hade fler hinklock o bryggtunnor, annars lika.

Resultat
Syntetskjortorna, typiskt piketröjor, blev förvånansvärt framgångsrikt. Fläckar som funnits i flera år och tiotals tvättar försvann (fast internet sa att det var omöjligt för intvättade fläckar i syntet).

Bomullen blev också bra. Fast en nyköpt piketröja med en enda fläck inte påverkades alls av någon anledning.

Vattnet i bomullshinken var fortfarande rejält varmt när jag tog upp grejorna efter 4 timmar eller så. Så jag la i litet ströskjortor o sånt som jag inte bryr mig lika mycket om och lät stå över natten, har inte kollat.

Dåligt varmvatten till tvättmaskin?
Aha, just ja, jag började också med att tvätta de viktigaste kläderna på långa vitprogrammet (är 90 min, 60° på min maskin). Också 1 msk tvättmedel, 2 msk natriumperkarbonat. Eftersom natriumperkarbonat behöver värme för att fungera och det är bra om tvätten skakas runt så bleklösningen kommer åt överallt så var tvättmaskin rimligt att försöka.
Resultatet blev helt värdelöst. Därav manövrerna med hinkarna. Jag börjar misstänka att problemet egentligen är med min tvättmaskin. Men jag gillar ändå att blötlägga som koncept. Så kommer nog fortsätta med det.
Senast redigerad av Destbar 2026-08-29 kl. 09:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in