2026-08-27, 10:25
Medlem
Anledningen till att alla alltid haft vita skjortor o vita underkläder. Är för att vita kläder är lätta att bleka.
Fram tills nu då tydligen. Därför att nu finns bara vittvättmedel som inte alls är bra på att bleka vita kläder.

Modernitetens värdelöshet firar ytterligare en triumf.

Har beställt natriumperkarbonat för att testa om det fungerar.

Hur gör alla andra?

Redigering:
Mitt huvudsyfte är alltså att ta bort fläckar genom blekning. Om kläder/lakan grånar har aldrig stört mig, i den mån det hänt. Vitt är till för att kunna blekas och finns ingen anledning att acceptera en fläck på ett vitt plagg.
Senast redigerad av Destbar 2026-08-27 kl. 11:25.
Citera
2026-08-27, 10:29
Medlem
Vi andra tvättar inte vittvätt tillsammans med kulörtvätt
Problemet löst!
Citera
2026-08-27, 10:30
Medlem
Vill du bleka dina kläder så får du prova blekmedel…

Kan gissa att ditt tvättmedel istället har innehållit sk. Optiska vitmedel som kanske har uteslutits?
Citera
2026-08-27, 10:33
Medlem
halaltarzans avatar
Jag tvättar i regel allt i samma med vanligt tvättmedel, blir hur vitt som helst i mina ögon i alla fall.

Vet att min mamma också håller på och påstår att saker inte blir vita efter tvätt, dock har hon aldrig lyckats visa vad hon menar, då tvätten absolut är vit.
Senast redigerad av halaltarzan 2026-08-27 kl. 10:40.
Citera
2026-08-27, 10:37
Medlem
Bandriljaers avatar
Vittvättmedel i pulverform blir vitt och får också den där lite härliga sträva känslan. Flytande blir sämre.
Citera
2026-08-27, 10:38
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Är det bomull så kan man lägga det i vatten och en skvätt klorin. Googla för blandningsförhållande. Funkar inte på syntet dock.
Klorin är inte och leka med så är du fumlig rekommenderas skyddsglasögon och skyddshandskar.
Citera
2026-08-27, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Vi andra tvättar inte vittvätt tillsammans med kulörtvätt
Problemet löst!
Typiskt scenario:
Ny vit piketröja. Tomatsåsstänk. Aldrig vit igen.
Så kan man tvätta tiotusen tvättar med vittvättmedel. Gör ingen skillnad.

Men poängen med just vitt är att det ska gå att bleka. Vilket jag alltid undermedvetet förväntat mig att vittvättmedel gör. Men icke.

Hursomhelst har jag beställt natriumperkarbonat nu och ska testa med det.

Visst, klorin. Men har inte haft något höjdarresultat när jag försökt med det någon gång för länge sedan. Och en allmänt vidrig kemikalie. Jag ska testa med det här natriumperkarbonatet. Men om någon faktiskt har något råd hur de gör. Annat än det uppebara klorin. Så lyssnar jag gärna.
Citera
2026-08-27, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Är det bomull så kan man lägga det i vatten och en skvätt klorin. Googla för blandningsförhållande. Funkar inte på syntet dock.
Klorin är inte och leka med så är du fumlig rekommenderas skyddsglasögon och skyddshandskar.
Jag försökte en gång för länge sedan med klorin men har för mig att det var ett ganska tamt resultat. Jag kanske gjorde fel eller inte lät det ligga länge nog.

En gång för typ 15 år sedan la jag ett överkast med vinfläck på i blöt i något pulver jag köpt på ica i 14 timmar eller nåt och det blev kritvitt. Det medlet var inte klorin. Men fungerade väldigt bra. Men nuförtiden så är blekmedlen på ica typ vittvättmedel de också, som jag förstått det.

Om jag råkar slakta något syntetplagg så gör det ingenting. Jag är så less på fläckar på vita kläder att om jag inte kan bleka ett plagg så vill jag inte ha det längre.
Citera
2026-08-27, 11:44
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Jag försökte en gång för länge sedan med klorin men har för mig att det var ett ganska tamt resultat. Jag kanske gjorde fel eller inte lät det ligga länge nog.

En gång för typ 15 år sedan la jag ett överkast med vinfläck på i blöt i något pulver jag köpt på ica i 14 timmar eller nåt och det blev kritvitt. Det medlet var inte klorin. Men fungerade väldigt bra. Men nuförtiden så är blekmedlen på ica typ vittvättmedel de också, som jag förstått det.

Om jag råkar slakta något syntetplagg så gör det ingenting. Jag är så less på fläckar på vita kläder att om jag inte kan bleka ett plagg så vill jag inte ha det längre.

Det kanske var ett polyesteröverkast? Jag har haft god effekt på bomull.
Du slaktar nog inte synteten, det är bara slöseri med tid för din egna del. Det brukar inte hända ett skvatt förutom att plagget luktar klorin.
Citera
2026-08-27, 12:10
Medlem
Brukar man inte använda Vanish på fläckar? Reklamen säger. "du får fantastiska resultat även vid mycket svåra fläckar."

Annars sägs det att man kan prova (https://soyaconcept.se/blogs/kladvard/hur-blekar-man-klader):
  • Bikarbonat och citron
  • Ättika och citronsyra
  • Klorin (klorblekning)
Citera
2026-08-27, 12:17
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Yes diskmedel kan göra underverk mot fläckar, undvik dom smaksatta sorterna då jag har upplevt att dom bleker färgade plagg.
Citera
2026-08-27, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Brukar man inte använda Vanish på fläckar? Reklamen säger. "du får fantastiska resultat även vid mycket svåra fläckar."

Annars sägs det att man kan prova (https://soyaconcept.se/blogs/kladvard/hur-blekar-man-klader):
  • Bikarbonat och citron
  • Ättika och citronsyra
  • Klorin (klorblekning)
Jo och galla och annat.
Men min erfarenhet är:
Spiller, gnuggar in fläcklösning, tvättar, har en svag grå fläck.
Alltså vill jag bleka. Eftersom det inte är någon slump att alla har använt vitt för sånt här.
Alltså, smuts syns snabbt på vitt. Så huvudfördelen av vitt där det blir smutsigt är att man kan bleka.

Dessutom, min misstanke mot vanish, precis som alla andra moderna medel. Är att de siktar på att fungera på alla möjliga olika sorts textiler. Och de därför inte är riktigt bra för någon eller det kräver en massa specialkunskap och knep för syntet x, för syntet y, för bommul för bla bla bla, jag vill inte doktorera i textilier, jag vill bara kunna ha kläder som är lätta att tvätta och få bort fläckar från.

Jag tänker byta min garderob till att bara ha sånt på överkroppen som jag kan bleka. Därför att vitt ser trevligt ut och är lättare att tvätta. Och bleka. Om jag bara kommer på bra sätt att bleka på.

Redigering:
När jag pratat med ai chatbottar så är natriumperkarbonat effektivare än bikarbonat.
Jag har testat med ättika, väldigt svag effekt, om någon. Lät vit skjorta med fläckar ligga i en vecka i ättika (från affären så kanske 12% ättika). Ingen märkbar effekt.
Senast redigerad av Destbar 2026-08-27 kl. 12:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in