Citat:
Ursprungligen postat av
polox
Brukar man inte använda Vanish på fläckar? Reklamen säger. "du får fantastiska resultat även vid mycket svåra fläckar."
Annars sägs det att man kan prova (
https://soyaconcept.se/blogs/kladvard/hur-blekar-man-klader):- Bikarbonat och citron
- Ättika och citronsyra
- Klorin (klorblekning)
Jo och galla och annat.
Men min erfarenhet är:
Spiller, gnuggar in fläcklösning, tvättar, har en svag grå fläck.
Alltså vill jag bleka. Eftersom det inte är någon slump att alla har använt vitt för sånt här.
Alltså, smuts syns snabbt på vitt. Så huvudfördelen av vitt där det blir smutsigt är att man kan bleka.
Dessutom, min misstanke mot vanish, precis som alla andra moderna medel. Är att de siktar på att fungera på alla möjliga olika sorts textiler. Och de därför inte är riktigt bra för någon eller det kräver en massa specialkunskap och knep för syntet x, för syntet y, för bommul för bla bla bla, jag vill inte doktorera i textilier, jag vill bara kunna ha kläder som är lätta att tvätta och få bort fläckar från.
Jag tänker byta min garderob till att bara ha sånt på överkroppen som jag kan bleka. Därför att vitt ser trevligt ut och är lättare att tvätta. Och bleka. Om jag bara kommer på bra sätt att bleka på.
Redigering:
När jag pratat med ai chatbottar så är natriumperkarbonat effektivare än bikarbonat.
Jag har testat med ättika, väldigt svag effekt, om någon. Lät vit skjorta med fläckar ligga i en vecka i ättika (från affären så kanske 12% ättika). Ingen märkbar effekt.