2026-08-27, 10:19
Medlem
9zs avatar
Denna gång Portugal:

Citat:
Violators face fines ranging from €150 to €3,000, with exemptions for health, professional, artistic or weather-related reasons, as well as in places of worship, diplomatic missions and on aircraft.

https://www.euronews.com/my-europe/2026/08/20/portugal-enacts-burqa-law-banning-face-coverings-in-public-space

Varför är burkan ett hot? Ökar eller minskar lagen islamofobi? Bör liknande lagar införas i Sverige?
Citera
2026-08-27, 10:23
Medlem
Islamofobi.. Hmm ett påhittat ord. Det är som att säga ”rasist” till nån som man diskuterar med och där motparten som inte håller med om saker och ting.

Varför tror du att burkan är ett hot? Jag ser det inte som ”islamofobi”. Jag ser det mer som att man inte ser vem som gömmer sig där under.
Citera
2026-08-27, 10:57
Medlem
F.Hansens avatar
Att bära burkan är ju ett ställningstagande om att ens religion är viktigare än att integrera sig.
Citera
2026-08-27, 11:01
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Islamofobi.. Hmm ett påhittat ord. Det är som att säga ”rasist” till nån som man diskuterar med och där motparten som inte håller med om saker och ting.

Varför tror du att burkan är ett hot? Jag ser det inte som ”islamofobi”. Jag ser det mer som att man inte ser vem som gömmer sig där under.

Frågan var väl något provocerande, men lagstiftningen är väl till för att skydda medborgarna?
Citera
2026-08-27, 11:04
Medlem
Pinoputchins avatar
Hoppas snart att burkan förbjuds i Sverige också, jag står knappt ut med alla burkakvinnor jag ser varenda dag på gatorna, det bara kryllar ju av dem!!

SD är ett fantastiskt parti som lyfter livsviktiga frågor, dom vill förbjuda även hijab. Gud så kul.. Nunna, släng dig i väggen.
Citera
2026-08-27, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson

Ja, det är ett omvänt resonmang att kalla någon islamofob för att man inte vill att de ska gå i burka i ett land där majoriteten inte går i burka.
Det är ju liksom de som går i burka som inte vill integreras eller leva efter samma värderingar.
Hade vi ex. åkt till ett arabland, så hade det bara varit på med burkan eller vad det nu är om man inte ska bli stenad, så vad skulle man kalla det liksom västerlandfobi?
Citera
2026-08-27, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Denna gång Portugal:

https://www.euronews.com/my-europe/2026/08/20/portugal-enacts-burqa-law-banning-face-coverings-in-public-space

Varför är burkan ett hot? Ökar eller minskar lagen islamofobi? Bör liknande lagar införas i Sverige?
Vi kanske ska ta det ett steg längre och förbjuda islam. Att vara rädd för islam (islamofobi) är det enda rimliga eftersom islam är en grogrund för terrorism.
Citera
2026-08-27, 11:48
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Visst är det sjukt att 2026 måste en massa kvinnor i västerländska kvinnor gå runt med ett tygstycke på huvudet för att deras män inte kan hantera sina lustar.
Citera
2026-08-27, 11:56
Medlem
Connykrims avatar
Bra! All maskering bör förbjudas
Citera
2026-08-27, 11:59
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Hoppas snart att burkan förbjuds i Sverige också, jag står knappt ut med alla burkakvinnor jag ser varenda dag på gatorna, det bara kryllar ju av dem!!

SD är ett fantastiskt parti som lyfter livsviktiga frågor, dom vill förbjuda även hijab. Gud så kul.. Nunna, släng dig i väggen.

Det kommer aldrig att hända. Svenska politiker är alldeles för rädda för att stöta sig med muslimer.
Citera
2026-08-27, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Bra! All maskering bör förbjudas

Jag håller med. Även luvtröjor bör förbjudas.
Citera
2026-08-27, 12:09
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Jag håller med. Även luvtröjor bör förbjudas.
Att dra dom över ansiktet o täcka som en gangsterneger ja. All maskering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in