Citat:
Ursprungligen postat av
Tomtekukar
Jag har genomfört vinterutbildning i förhållanden värre än detta, och jag är reservofficer. Kontrasten till dagens Försvarsmakt är svår att bortförklara som nostalgi.
Att 17 procent drabbas av köldskador under en planerad vinterutbildning, samtidigt som man vet att materielen inte är dimensionerad för förhållandena, är inte hård militär utbildning. Det är ett lednings- och riskhanteringshaveri.
Det mest oroande är inte att en känga är dålig. Det är att en organisation som ska kunna hantera extrema förhållanden uppenbarligen inte upptäcker problemet förrän 83 människor fått betala priset.
Det som ligger bakom när dylikt händer kan sammanfattas med ett sammansatt ord: Växtvärk.
Försvarsmakten har krympt i 40 år, nu, för första gången på mycket, mycket länge försöker man växa och då går något förlorat, bland mycket annat rutin och kvalitet på det yngre befälet.
När jag gjorde värnplikt 2001-2002 hade vi två kaptener i dryga 30-årsåldern och en löjtnant på 27-28 på min pluton, vi var 17 värnpliktiga på plutonen.
Så många tjänstgöringsår i befälslaget per soldat finns inte i dagens försvarsmakt, åtminstone inte Arme'n.
Nu måste försvarsmakten till viss del uppfinna hjulet tills man kommit ikapp sig själva, det kommer dröja 15-20 år tills det mest grundläggande går på självklar rutin, som det var på "min tid".