2026-08-27, 19:29
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Håller du med om att plastpåseskatten bara var typisk värdelös (MP) plakatpolitik som inte märks ett skit skillnad nu när den är avskaffad?

Diskutera med finess!
Nej, den gjorde ingen skillnad, ren plakatpolitik av idioterna i MP.
Citera
2026-08-27, 19:32
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Folk köper mycket färre plastpåsar nu än för tio år sen och det är väl positivt?
Det är inte bestämt positivt. Det intressanta är var de hamnar när de är använda.

Det är den politiskt skenbara godhetsansatsen som lett oss hit. ”I sydostasien slänger de allt i floderna och havet. Vi måste späka oss för deras synder.”

Det rationella vore att konstatera att Sverige inte har problem med plastpåsar i Östersjön/västkusten. Och låta FN sköta dialogen med Sydostasien.

Men neurotiska människor ger sig inte så lätt. Deras ångest vill de dela med sig av till så många som möjligt. Enligt principen ”Delad ångest är minskad ångest. För mig”.
Citera
2026-08-27, 19:36
Medlem
Om hela Sverige skulle sluta existera gör det absolut ingen som helst skillnad ändå.

Sverige släpper ut mellan 36-80 megaton årligen beroende på hur man räknar.

Hela världen släpper ut ungefär 57 000 megaton.

Så att industri och lantbruk går på knäna eller att kärringar fryser ihjäl i norrbotten för att elräkningarna är extrema gör alltså ingen skillnad alls. Förutom att landets ekonomi och självförsörjning går åt helvete då.

Sverige har gjort mycket och gör mer än tillräckligt om man ska se till resten av världen.
Citera
2026-08-27, 19:40
Medlem
Vad tror du om de fastsatta korkarna som SD var med och tog förde?
Citera
2026-08-27, 19:42
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmassa387
Vad tror du om de fastsatta korkarna som SD var med och tog förde?

Dom suger lika mycket kuk som plastpåseskatten..
Citera
2026-08-27, 19:51
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det var (L) som drev igenom plastpåseskatten inte (mp) , skärp er nu !!!

L har aldrig kunnat driva igenom något på egen hand nånsin!
Citera
2026-08-27, 19:54
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
L har aldrig kunnat driva igenom något på egen hand nånsin!

Jag hade också för mig att det var den där korvätande böggubben som gick i bräschen för den där skatten..
Citera
2026-08-27, 20:03
Medlem
lagfrukts avatar
Svenskarna storvek sig återigen för alla skatter.

Eliten har noll aktning för svenska folket. För varje gång de inför ytterligare en genomkorkat skatt sväljer ni det med hull och hår. Ni är riktigt lättlurade.

När ska ni vägra skatterna? Då blir det förändring.
Citera
2026-08-27, 20:11
Medlem
godboys avatar
Huruvida det är bra att butiks-plastpåse-försäljningen minskat ska jag låta säga var osagt, det finns rätt många parametrar man måste ha med om man ska få en sanningsenlig beräkning om detta, det kanske inte ens är möjligt.

I alla fall så har jag fått till mig att en EUR pall med plastpåsar motsvarar fjorton pall med pappåsar, och om man nu lyfter detta i förhållande till alltifrån råvaruåtgång till transportförbrukning, samt att de facto försäljningen av tjockare soppåsar på rulle rusat, så vette fan om slutresultatet.

Det jag vill säga med ovan är att man inte ska lita på något som presenteras, det finns alltid massa övriga faktorer som måste vägas in för att få en korrekts beräkning. Sen kan man alltid fuska med statistik.
Citera
2026-08-27, 20:18
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Det är inte bestämt positivt. Det intressanta är var de hamnar när de är använda.

Det är den politiskt skenbara godhetsansatsen som lett oss hit. ”I sydostasien slänger de allt i floderna och havet. Vi måste späka oss för deras synder.”

Det rationella vore att konstatera att Sverige inte har problem med plastpåsar i Östersjön/västkusten. Och låta FN sköta dialogen med Sydostasien.

Men neurotiska människor ger sig inte så lätt. Deras ångest vill de dela med sig av till så många som möjligt. Enligt principen ”Delad ångest är minskad ångest. För mig”.

Jag ser varje liten positiv grej för miljön som positiv.
Citera
2026-08-27, 20:22
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag ser varje liten positiv grej för miljön som positiv.
Skenbara lösningar är vad neurotiska människor söker. Det ger dem frid.
Citera
2026-08-27, 20:30
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Skenbara lösningar är vad neurotiska människor söker. Det ger dem frid.

Och folk som skiter i miljön skyller alltid på Kina. Det ger dem frid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in