2026-08-26, 21:06
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Aldrig förstått varför det skulle vara ohyfsat eller oartigt att inte visa ögonen för totalt främmande människor som jag inte ens pratar med.

När solen skiner har jag alltid solglasögon, och jag ser ingen anledning att bemöda mig med att ta av dem, lägga dem i fickan eller bära i handen, när jag går in i en affär. Speciellt inte eftersom det alltid är stark belysning i affärerna.
Det är enklare att ha dem på, än att ha dem i fickan eller att lägga dem i ett fodral. Fodral har man ju aldrig, förutom i bilen eller i en väska.

Folk får helt enkelt använda sin hjärna och räkna ut att jag bär solglasögon inne i affärern eftersom solen skiner utanför affären.
Kan de inte räkna ut det, så är det inte mitt problem. De får tycka vad de vill, de är ändå idioter i mina ögon.

Något? Du menar ögonen?

Någonting annat döljs inte av solglasögonen.
Så länge man inte kommunicerar med andra är det, som du markerade, inget att bry sig om. Men jag gillar inte att kommunicera med maskerade människor. Enda fördelen med att de är maskerade är att de, oavsett om de gör det med solglasögon, ökeninspirerad tältliknande klädsel eller annat, avhumaniserar sig själva.
Vilket torde göra det lättare för mig om jag skulle behöva döda dem av någon anledning.
Citera
2026-08-26, 21:46
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Jag skulle säga att det är olämpligt så fort man engagerar sig i en viktigare dialog med någon. På sätt och vis är det väl då oartigt.
I Sverige är det så.

I många andra länder är det inget konstigt att prsta med folk iförd glajor.
Citera
2026-08-26, 21:51
Medlem
BombaySaphires avatar
Många har tonade glas av medicinska skäl.
Citera
2026-08-26, 21:58
Medlem
Jag har det för att dölja en dålig natts sömn. En gammal klasskompis hade det på lektionstid pga migrän. Föreningsliv antyder att alla är välkomna men inte folk med solglasögon?
Citera
2026-08-26, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Många har tonade glas av medicinska skäl.

Hade faktiskt det i ett par gamla glajjor. Bekvämt.
Citera
2026-08-26, 23:02
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Så länge man inte kommunicerar med andra är det, som du markerade, inget att bry sig om. Men jag gillar inte att kommunicera med maskerade människor. Enda fördelen med att de är maskerade är att de, oavsett om de gör det med solglasögon, ökeninspirerad tältliknande klädsel eller annat, avhumaniserar sig själva.
Vilket torde göra det lättare för mig om jag skulle behöva döda dem av någon anledning.
Självklart. Börjar jag prata med personalen på affären, så fäller jag ju såklart upp brillorna i pannan, likt ett visir på en hjälm.

Nästan som att göra honnör, och det får ju ses som motsatsen till att vara respektlös eller ohyfsad.

Sedvänjan att göra honnör kommer från medeltidens riddare och rustningar. Man fällde upp visiret på hjälmen för att visa ögonen, för att visa respekt, och denna handrörelse blev kvar och används än idag av nästan alla militärer på planeten.
Citera
2026-08-26, 23:32
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Man tar av sig solglasögonen när man går in. Även utomhus när man hälsar på någon och när man börjar prata med varandra. En liten bit in i samtalet är det helt ok att ta på solglasögonen igen.
Citera
2026-08-27, 00:50
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForeningsLiv
Det hjälper till mot starkt ljus men man kan inte kan läsa av personen eftersom ögonen döljs och såg tex två ha solglasögon inomhus i en butik när jag handlade idag.
Personen hade kanske rökt hasch och ville inte visa sina rödsprängda ögon. För övrigt så har du döpt tråden åt helvete jävla illa.
"Var går gränsen" skriver man ditt jävla klappmongo. Kan du inte skilja på var och vart?
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Man tar av sig solglasögonen när man går in. Även utomhus när man hälsar på någon och när man börjar prata med varandra.
Ta hänsyn till alla haschpundare nu Soffis.
Citera
2026-08-27, 09:25
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForeningsLiv
Det hjälper till mot starkt ljus men man kan inte kan läsa av personen eftersom ögonen döljs och såg tex två ha solglasögon inomhus i en butik när jag handlade idag.

När man pratar med någon tar man av sig solglasögonen om den man talar med inte kan se ens ögon (t.ex om glasögonen har spegelglas).
Undantaget naturligtvis om man är ute i sällskap i fullt solsken.
Citera
2026-08-27, 09:45
Medlem
Hussefars avatar
Knappast oartigt att ha solglajor i affären. Jag har styrka i mina solbrillor. När jag är ute och gör lite ärenden och det är fint väder så pallar jag inte ta med mina vanliga och hålla på att byta.

Tänker det är så för många.
Citera
2026-08-27, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Knappast oartigt att ha solglajor i affären. Jag har styrka i mina solbrillor. När jag är ute och gör lite ärenden och det är fint väder så pallar jag inte ta med mina vanliga och hålla på att byta.

Tänker det är så för många.
Samma här. För lite plats i handväskan för att ta med de vanliga.
Citera
2026-08-27, 10:38
Avstängd
Merwinnas avatar
Ja, om man inte befinner sig utomhus i öknen eller på sjön, så tycker jag att det är både konstigt och respektlöst att bära solglasögon. Det är otrevligt att inte kunna se den person man pratar med i ögonen, för det är medfött i oss - t.o.m. nyfödda tar ögonkontakt så grundläggande är det. Vad är det dessa känner att de måste dölja? Att ögonen är kalla? Att de borrar in i ens egna? Eller tror de att folk ska tycka att de är coola? Stackars människor i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in