2026-08-26, 14:28
Medlem
9zs avatar
Vi kan dagligen läsa om gängkriminalitet, deras medlemmar, offer, metoder och strategier.
Fast ordet gängkriminalitet är en medial skönskrivning av vad det faktist är.
När jag tänker på ordet "gäng" så tycker jag det låter positivt, ett kompisgäng tex.

Så när vi hela tiden bombarderas av detta ord så blir jag förbannad att både politiker och massmedia inte beskriver vad som faktiskt sker. Här är ett exempel:

Citat:
Femtontal sparkade från Sis-hem efter misstänkt gängkoppling
https://www.expressen.se/nyheter/krim/femtontal-sparkade-fran-sis-hem-efter-misstankt-gangkoppling/

Här handlar det om ett "kompisgäng" som kallar sig för Dödspatrullen.

Kan massmedia sluta romantisera om mördare, droghandel, utpressning, infiltration i rättsväsendet mm och kalla saker för vad de faktiskt är?
Citera
2026-08-26, 14:30
Medlem
Har aldrig fått den associationen när gäng har använts i det sammanhanget
Citera
2026-08-26, 14:39
Avslutad
En bekant liberal, dock ung så hon kommer nog ändra åsikter, uttalade sig om att hon också skulle utföra mord på uppdrag om hennes familj hade så lite pengar.
Citera
2026-08-27, 18:29
Medlem
Maffia i Sverige tänker jag mer som de som styr svartjobben på större byggen, styr i krogvärlden, beskyddarversamhet allmänt, kanske importerar folk till svarta jobb med naglar och bilvård, organiserar välfärdsbrottslighet. De stora pengarna i mångåriga brottsverksamheter (som inte Jimmie och Gunnar pratar om eller låtsas om)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in