Jag såg SVT artikel om den pågående rättegången mot en ungdomsledare som står åtalad för våldtäkt mot barn, och det var framför allt församlingens agerande som fick mig att reagera.
Enligt SVT ska personer i församlingen ha känt till relationen mellan ungdomsledaren och den då 14-åriga flickan, men någon anmälan gjordes inte då.
Det ska även ha förekommit religiösa resonemang om att Gud hade fört dem samman och att relationen skulle vara accepterad enligt Bibeln.
För mig väcker det en hel del frågor.
Hur kunde församlingen låta relationen fortsätta om ledare kände till den?
Vilket ansvar har egentligen en församling när en vuxen ungdomsledare har en relation med en 14-åring?
Borde man ha kontaktat polis eller socialtjänst redan när man fick kännedom om relationen?
Och hur mycket kan religiösa föreställningar påverka hur man väljer att hantera en sådan situation?
Det är samtidigt viktigt att komma ihåg att mannen är åtalad och att domstolen ännu inte har avgjort skuldfrågan.
Personligen tycker jag dock att församlingens agerande är minst lika intressant att diskutera som själva åtalet.
Vad tänker ni andra? Gjorde församlingen rätt som agerade som den gjorde, eller borde man ha ingripit mycket tidigare?
SVT artikel:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/gud-har-fort-oss-samman-rattegang-mot-ungdomsledaren-for-valdtakt-mot-barn
Notering till mod:
Är lite osäker på om tråden ligger i rätt forum. Den handlar främst om den pågående rättegången om våldtäkt mot barn, men även om församlingens och de religiösa argumentens agerande. Flytta gärna tråden om ni bedömer att Religion passar bättre.