2026-08-28, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Tar alltid det billigaste alternativet. Hatar djur i allmänhet. Ser liksom ingen vits med att kycklingarna ska få lyxen att kunna röra sig fritt när de ändå ska slaktas ett par månader senare. Om något så tycker jag att kraven är för hårda idag. Skulle vara spännande att se vilka kreativa lösningar kycklingbönderna skulle kunna koka ihop för att göra kycklingen 5-10:- billigare per kilo.
//norther1

De skulle kunna börja föda upp kalkoner.
Citera
2026-08-28, 07:52
Medlem
Homofilens avatar
Har det kommit fram vilka uppfödare detta gäller?
Citera
2026-08-28, 08:22
Medlem
Så länge de tjänar pengar så ser uppfödarna och kycklingföretagen inga gränser, de struntar i att djuren lider. Sen skyller de på köparna och säger att de minsann vill ha det här, fy fan vad lågt detta är. De sliter fullständigt i att ta ansvar för de oskyldiga djuren som lider år efter år.
Citera
2026-08-28, 08:45
Medlem
Ajogens avatar
Svensk agrikultur förvandlas allt mer till den amerikanska varianten.

Den här formen av kycklinguppfödning ger inte bara dålig kvalite på köttet, det skadar bönder nåt så hemskt och sätter dem i träldom till ägarna av säden och kycklingen.

Dvs bonden äger inte sina egna produkter längre utan styrs av företagen via vertikal integration och detta är resultatet.
Citera
2026-08-28, 09:09
Medlem
BiskopBrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INGSOC
Nja, om man inte kan dela in djur efter olika grad av lidande (baserat på sin kapacitet för det) så kommer vi inte komma någon vart.
Då blir det liksom som att man inte ska smälla mygg eller ha råttfällor för det orsakar lidande, det är orimligt och egentligen onaturligt.

Vi människor kommer inte inom snar framtid att helt kunna frisätta oss från vårt beroende av djur och därför är det rimligt att gå den väg som orsakar minst lidande.

Tycker du ärligt talat att dra av ben på en pappa långben spindel är samma lidande som grisar utsätts för i slaktfabriker där de står veckor i samma inhägnad utan att kunna vända sig om?
Lite skev bild i så fall tycker jag.

Hej igen INGSOC,

Tack för dina tankar.

Intentionen bakom det förorsakade lidandet blir för mig avgörande hur man förhåller sig till det och om man kan ställa sig bakom det eller ej. Alltså är det moraliskt värre för mig att dra av benen på pappa långbenspindel eftersom det görs av ren och skär ondska och elakhet, än de fixerade grisarna.

MEN, och det är ett mycket viktigt MEN, eftersom grisar inte behöver födas upp och fixeras i slakterifabrikerna (förskräckligt synsätt på djur för övrigt) för att de ska kunna bli till vår mat, så är förorsakar man dem ett onödigt lidande. Att förorsaka ett djur ett onödigt lidande enbart för att du är snål i djurhållningen är därför inte heller rimligt när andra alternativ står till buds.

Min poäng är att uppmärksamma alla djurs lidande, och att visst lidande kan vara acceptabelt för att vi ska få en varierad mat. Så både ett förorsakat lidande genom ondska och att orsaka ett djurlidande genom snålhet och empatilöshet, är båda oacceptabla.
Senast redigerad av BiskopBrask 2026-08-28 kl. 09:12.
Citera
2026-08-28, 11:21
Avslutad
Jag såg i mitt närområde om "turbokycklingar"

Helt sjukt om detta stämmer.
Citera
2026-08-28, 12:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Det borde utan vidare gå att avla fram en snabbväxande kycklingsort som helt saknar förmåga att lida.
Citera
2026-08-28, 13:57
Medlem
Beckahestens avatar
Norge ska ju byta till långsammare sorter. Kollade lite snabbt vad skillnaden kan vara och det verkar vara så att de man har nu växer på 35 dagar och andra kan ta upp till dubbla tiden på sig. Det måste väl ändå vara ett okej byte?

Allt måste inte maxas. Jag kommer börja konsumera mer kyckling om man byter sort, är kvinna och "känner saker" och det känns bättre om det är mindre lidande hos djuret. Men största fördelen är att man kanske slipper risken för träkyckling (skadade snabbväxande bröstmuskler).

Alltså det är så vidrigt att få en sådan filé, slemmig gummikonsistens som är lite seg och hård samtidigt.

För närvarande väljer jag ofta gris istället och så har jag kommit att gilla coops familjefågel, som är från Lettland. Vilket också "känns" fel, vill ju köpa svenskt men det ska fan vara gott också.
Citera
2026-08-28, 20:22
Medlem
BombaySaphires avatar
Göteborgs stad vill förbjuda inköp av turbokycklingen

https://www.tv4.se/artikel/5Cyj82yWmJj8T3X9Z95j9h/goeteborgs-stad-vill-foerbjuda-inkoep-av-turbokycklingen
Citera
2026-08-29, 03:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av abouman
Jag såg i mitt närområde om "turbokycklingar"

Helt sjukt om detta stämmer.

Jag kan garantera dig att det stämmer.

Och de mänskliga svinen bakom detta, t ex Scandi Standard - de tjänar typ bara ett par spänn på varje såld kyckling. Allt handlar om bulk. Och bulken ökar med massinvasionen.

Det är otroligt sorgligt att se överdimensionerade broilerkycklingar som bara orkar gå några decimeter i taget. Sedan faller de hjälplösa ihop, för deras underdimensionerade ben bär dem inte.
Citera
2026-08-29, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Jag kan garantera dig att det stämmer.

Och de mänskliga svinen bakom detta, t ex Scandi Standard - de tjänar typ bara ett par spänn på varje såld kyckling. Allt handlar om bulk. Och bulken ökar med massinvasionen.

Det är otroligt sorgligt att se överdimensionerade broilerkycklingar som bara orkar gå några decimeter i taget. Sedan faller de hjälplösa ihop, för deras underdimensionerade ben bär dem inte.

De kanske borde introducera lite Dong Tao gener i dem.
Citera
2026-08-29, 12:52
Medlem
East.Clintfoods avatar
Varför gnälla när hönan är föda?

Plågad, kycklingcurry, mumsiflabba!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem