Citat:
Ursprungligen postat av
INGSOC
Nja, om man inte kan dela in djur efter olika grad av lidande (baserat på sin kapacitet för det) så kommer vi inte komma någon vart.
Då blir det liksom som att man inte ska smälla mygg eller ha råttfällor för det orsakar lidande, det är orimligt och egentligen onaturligt.
Vi människor kommer inte inom snar framtid att helt kunna frisätta oss från vårt beroende av djur och därför är det rimligt att gå den väg som orsakar minst lidande.
Tycker du ärligt talat att dra av ben på en pappa långben spindel är samma lidande som grisar utsätts för i slaktfabriker där de står veckor i samma inhägnad utan att kunna vända sig om?
Lite skev bild i så fall tycker jag.
Hej igen INGSOC,
Tack för dina tankar.
Intentionen bakom det förorsakade lidandet blir för mig avgörande hur man förhåller sig till det och om man kan ställa sig bakom det eller ej. Alltså är det moraliskt värre för mig att dra av benen på pappa långbenspindel eftersom det görs av ren och skär ondska och elakhet, än de fixerade grisarna.
MEN, och det är ett mycket viktigt MEN, eftersom grisar inte behöver födas upp och fixeras i slakterifabrikerna (förskräckligt synsätt på djur för övrigt) för att de ska kunna bli till vår mat, så är förorsakar man dem ett onödigt lidande. Att förorsaka ett djur ett onödigt lidande enbart för att du är snål i djurhållningen är därför inte heller rimligt när andra alternativ står till buds.
Min poäng är att uppmärksamma alla djurs lidande, och att visst lidande kan vara acceptabelt för att vi ska få en varierad mat. Så både ett förorsakat lidande genom ondska och att orsaka ett djurlidande genom snålhet och empatilöshet, är båda oacceptabla.