2026-09-29, 21:39
Medlem
BubbaZenettis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BubbaZenetti
Var kan jag läsa det?
Jag hittade artikeln. Post-Gazette, 25 september: familjen uttalar sig och säger att hon var frisk.

Då var hon frisk. Då stämmer inte min slutsats att tystnaden betydde att hon var sjuk.

Men själva observationen står kvar: ingen officiell källa, varken coronern eller delstaten nämnde hälsostatus. Det kom från familjen, via en tidning, tio dagar senare. Myndigheterna gav ålder, kön, vaccinstatus och dödsorsak. Inget om att hon var frisk.

Att en frisk 18-åring dog av mässling är det starkaste argumentet i hela debatten. Varför var det inte med i första pressmeddelandet?
Citera
2026-09-29, 22:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Var kan jag läsa det?
(FB) Pennsylvania USA - Två barn döda i mässlingen (aug 2026)
Citat:
Jag hittade artikeln. Post-Gazette, 25 september: familjen uttalar sig och säger att hon var frisk.

Då var hon frisk. Då stämmer inte min slutsats att tystnaden betydde att hon var sjuk.

Men själva observationen står kvar: ingen officiell källa, varken coronern eller delstaten nämnde hälsostatus. Det kom från familjen, via en tidning, tio dagar senare. Myndigheterna gav ålder, kön, vaccinstatus och dödsorsak. Inget om att hon var frisk.

Att en frisk 18-åring dog av mässling är det starkaste argumentet i hela debatten. Varför var det inte med i första pressmeddelandet?
Absolut ingenting av dina pseudovetenskapliga förvrängningar behöver övervägas öht.

Du är en kappvändare av värsta slag när fakta presenteras.
Och återigen din dumme fan:
Pennsylvanias hälsomyndigheter presenterar det de kan relaterat till lagar om sekretess.

Coronern delger i sin tur det som är tillåtet utifrån sitt ämbete.

Tredje vägen är via media varav mer uppgifter tillkommer via intervjuer som är godkända av familjen.
Citera
2026-09-29, 22:13
Medlem
BubbaZenettis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du är en kappvändare av värsta slag när fakta presenteras.
Jag har kapacitet att ändra mig när jag får ny fakta presenterad, ja. En egenskap inte alla besitter tyvärr.
Citera
2026-09-29, 22:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag har kapacitet att ändra mig när jag får ny fakta presenterad, ja. En egenskap inte alla besitter tyvärr.
Du upprepar samma dumheter om hur informationen framträder.
Detta vittnar om dumhet.

För övrigt finns inget att ändra sig om.
Om inte vaccinationsnivåerna i USA sjunkit under 95% vore det inget att diskutera.

Fact not fiction.
Senast redigerad av develi 2026-09-29 kl. 22:35.
Citera
2026-09-29, 22:20
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:

Å herregud.
Myndigheterna uppgav inte heller att hon inte bortfördes av landgående bläckfiskar. Men det betyder enligt dig att det skedde, allt enligt logiken att det inte förnekades?

Är du helt jävla DUM I HUVUDET?

Att en frisk 18-åring dog av mässling är resultatet av en sjukdom som orsakar 1 dödsfall för varje 1000-3000 personer som smittas. Men det är du för DUM I HUVUDET för att fatta.

Alternativet hade naturligtvis varit att flickan vaccinerats mot mässlingen, då hade hon med närmast osannolik säkerhet INTE avlidit.

Men det fattar inte du för du är DUM I HUVUDET. Precis som RFK Jr. Han bedriver antivaxxar-kampanj för att få folk att hoppa över vaccination mot dödliga sjukdomar. Och så rekryterar han lågintelligenta pappskallar på internet för att sprida desinformation och lögner om vaccination.

Det är därför han kommer bli avsatt och ihågkommen som den största pappskallen som någonsin varit minister i USA.

SJUNKER DET IN I LILLA DUMHUVUDET??

Herregud...
Citera
2026-09-29, 22:49
Medlem
klybans avatar
Citat:
Utöver nämnda senkomplikationer som tex immunologisk amnesi finns det alltid dödliga SSPE (subakut skleroserande panencefalit).
Som de ser har högre prevalens än de tidigare trott.
Ju mindre spädbarn ju högre risk och 1 på 600.

En mardröm som utspelar sig år efter att ett barn tillfrisknat från mässling.

The 1 in 600 lottery nobody wants to win.

Viruset, som initialt infekterade patienten före ett års ålder sprider sig tyst genom hjärnan i ett till två decennier och ackumulerar mutationer som gör att det rör sig från neuron till neuron utan en receptor.

När symtomen väl uppstår – sviktande skolprestationer, synförlust, sedan kramper och ett vegetativt tillstånd – finns det ingen behandling som kan stoppa det.

Epidemiologin för SSPE är brutalt åldersberoende. Barn som smittats med mässling före sin första födelsedag löper ungefär en sannolikhet på 1 av 600 att utveckla sjukdomen.

Typisk latens till symtomdebut är 5 till 10 år och dödligheten är 100%.

Här beskrivs ett fall på så lång debut som 20 år efter att personen smittats med mässlingen. (SIC!)

Forskaren Cattaneo, beskriver hur en nu ung vuxen, försämras. Skolprestationerna sjunker. Synen blir suddig. Musklerna rycker okontrollerat. Inom ungefär fjorton månader är patienten död.

Det utvecklades två decennier efter den första infektionen och understryker hur länge viruset kan dölja sig.

Med tanke på att nån nu inbillar sig att mässlingen rensar ut "odugliga individer" så är följande av vikt:

Forskaren Yadav korrigerar en vanlig missuppfattning: SSPE-patienter har inte nedsatt immunförsvar:
De är fullt immunkompetenta och producerar mässlingantikroppar. Den förhöjda risken hos spädbarn härrör från en ofullständigt utvecklad blod-hjärnbarriär och ett omoget immunförsvar – inte från någon immunbrist.

Ett barn som smittas med mässling före ett års ålder har en risk på 1 på 600 att utveckla en sjukdom som är 100 % dödlig och saknar behandling. Den enda intervention som fungerar är den som tillämpas före smittningen. Som Cattaneos föräldrars vittnesmål tydligt visar, gjorde de människor som lärde sig denna läxa det för sent:

"Vi vaccinerade inte dessa barn eftersom vi fick höra att mässling inte är en riktig sjukdom, och nu sitter de nära det här barnet som är döende och säger: 'Vaccinera era barn.'"

https://finance.biggo.com/news/a5430fc98b92a2e7
Mmm, de starka överlever, det är en sanning.
Men mässlingen slutar inte att leverera, och svårt fascinerande att en del inte fattar detta alls.

Men antar för de inbillar sig att när infektionen är slut och överlevde, så tror dom det är bra.
Vi som vet lite om mässlingen vet om att de kan komma tillbaka, och alldeles för ofta.
Och det är även mindre saker än de som du tog upp, som är livsförändrande och ger sjukdomar även långt in i livet och fler decennier än bara 1-2.

Det verkar som en del inte ens vet vad mässlingen är och missat detta, frågan varför, för det är enkelt att läsa upp sig om.
Även om det kräver en hel del läsning av saklighet, forskning och fakta.
Tror inte de ens vill veta, för vad är annars deras ursäkt?
Citat:
Var kan jag läsa det?
Som om du bryr dig om saklighet och fakta
Citat:
DU bryr dig inte om något annat som stödjer narrativet och agenda, och det har du redan bevisat för oss alla det är så.
Och fakta låtsas du om det inte existera och om det inte stödjer agendan, vi alla vet det i tråden och med allt skräp du skriver.
Citera
2026-09-29, 23:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Mmm, de starka överlever, det är en sanning.
Men mässlingen slutar inte att leverera, och svårt fascinerande att en del inte fattar detta alls.
Ingen överlever SSPE.
Det jag opponerar mig emot angående Survival of the fittest är socialdarwinism som är förelöparen till nazismens eugenik och eutanasiprogram.

Den bygger på en missuppfattning av Charles Darwins teorier om evolution och "den starkastes överlevnad".
Där vita och rika sågs som vara nämnda begrepp. Med rätten att dominera andra grupper som dessa supremacister ansåg som svaga.

Ett förtydligande om diffen nu när dyngan kommit på tal. Om det "klena folket" vill säga versus en "bättre ras"....
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
På ett sätt kanske det är positivt att de dör? För att det då mejslas fram en bättre ras i USA. Survival of the fittest, and all that. Sätter man evolutionen för mycket ur spel, så får man snart ett klent folk som dör av minsta förkylning, i stället.
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ett upprensat, förädlat och härdat folk får dock fler friska levnadsår per person i genomsnitt.
Resonemanget är fullständigt fucked up.
Senast redigerad av develi 2026-09-30 kl. 00:05.
Citera
2026-09-30, 11:49
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ingen överlever SSPE.
Det jag opponerar mig emot angående Survival of the fittest är socialdarwinism som är förelöparen till nazismens eugenik och eutanasiprogram.

Den bygger på en missuppfattning av Charles Darwins teorier om evolution och "den starkastes överlevnad".
Där vita och rika sågs som vara nämnda begrepp. Med rätten att dominera andra grupper som dessa supremacister ansåg som svaga.

Ett förtydligande om diffen nu när dyngan kommit på tal. Om det "klena folket" vill säga versus en "bättre ras"....

Resonemanget är fullständigt fucked up.
Nu tänker inte jag så djup, men det går inte frångå att det är sant för det.
Men det stora problemet här som användaren missar, det spelar ingen roll, för mässlingen kommer bara fortsätter leverera sina skador och död.

Det är där som argument starkas överlever är ett fallerat argument, i alla fall på mässlingen.
Och sen missar användaren alla efterföljde sjukdomar med mässlingen, som en del är lite farliga, andra inte riktigt så.
Men de är så många att vaccinera sig kommer rädda många från dessa problem senare i livet.(Och de var starka och överlevde, och hur mycket hjälpte det dom senare? )(Liten pik till användaren, som kanske ska använda sig själv igen och tro det gäller alla, och för saken skull när jag använde mig själv, så är det väldokumenterat att en del får efterföljde problem av mässlingen.)

Och komiskt nog för mig så handlade det bara om nån månad, så hade jag fått mässlingvaccinen som kom först då.
Citera
2026-09-30, 20:08
Medlem
develis avatar
943 bekräftade mässlingfall I Pa.

En höjning med 40 fall på två dagar.
Citera
2026-09-30, 20:55
Medlem
develis avatar
Femte dödsfallet.

Fifth measles-associated death recorded in Pennsylvania as total cases hit more than 940.

LANCASTER - Ännu en person som drabbades av mässling har dött i Pennsylvania.

Pennsylvanias hälsodepartement (DOH) har rapporterat till CDC att en ovaccinerad invånare i Lancaster County testat positivt för mässling och sedan dess har avlidit.

https://www.tristatealert.com/fifth-measles-associated-death-recorded-in-pennsylvania-as-total-cases-hit-more-than-940
Senast redigerad av develi 2026-09-30 kl. 21:01.
Citera
2026-10-02, 00:58
Medlem
develis avatar
Intet nytt än om senaste dödsfallet, men ny information om coronern Diamantoni i Lancaster.

Bakgrund:
Shitshowen startade med den republikanska kommissionären Parsons som hade haft kontakt med Diamantoni.
Sen var Diamantoni ute flertal olika media och beklagade sig om informationsbrist.

Kennedy jr tog över stafettpinnen och skrev på X att Shapiro visade "en svindlande förtjusning över att tillkännage två mässlingdödsfall" samt att att dödsfallen kan ha "hittats på av en av guvernörens hoppfulla medarbetare" med hänvisning till Diamantonis på information om fallen.

Ny artikel:

A Pa. coroner doubted a measles-linked death, sparking anti-vaccine outcry. Records show the state tried to reach him.

En politiskt laddad tvist utbröt efter att coronern i Lancaster ifrågasatte ett statligt rapporterat dödsfall kopplat till Pennsylvanias växande mässlingutbrott.

Han sa att statliga hälsovårdstjänstemän bara hade hört av sig timmar före deras presskonferens, och att hans ställföreträdare, Eric Bieber, hade pratat med dem.

Uppgifter visar att staten försökte nå honom.

Under fem dagar i augusti ringde hälsovårdstjänstemän i Pennsylvania till rättsläkarmottagningen i Lancaster County minst tre gånger och skickade ett mejl och bad om att få diskutera dödsfallet av ett spädbarn som testat positivt för mässling.

De fick inte kontakt med rättsläkaren Stephen Diamantoni innan guvernör Josh Shapiro höll en presskonferens den 25 augusti.

Kort efter presskonferens var coronern ute i media och sa till reportrar att delstaten inte hade pratat direkt med honom.

Hans kommentarer, i kombination med hans ståndpunkt att han inte trodde att ett av de två drabbade spädbarnen hade dött av mässling, utlöste ett viralt utbyte av felinformation som citerades av antivaccinaktivister för att misskreditera farorna med Pennsylvanias växande mässlingutbrott.

Statens hälsovårdsmyndighet hade försökt kontakta hans mottagning om fallet i flera dagar, med ökande brådska.
Vid ett tillfälle berättade en läkare för en av Diamantonis anställda att de var redo att prata med någon från mottagningen dygnet runt.

Ändå fortsatte han två veckor efter tillkännagivandet att betona statens bristande kommunikation i en personlig intervju med The Inquirer. ”Jag har inte fått någon information direkt från statens [hälso-]departement”, sa han den 9 september.

Vid det laget hade hans uttalanden gjort det möjligt Kennedy Jr., att ifrågasätta om de dödsfall som rapporterats i Pennsylvania och attackerade Shapiro i ett X-inlägg och hävdade att den demokratiske guvernören kan ha "fabricerat" två av dödsfallen i Pennsylvania.

När Diamantoni ombads att kommentera uppgifterna sa han att han inte var medveten om statens utåtriktade åtgärder före Shapiros tillkännagivande.

Han sa att staten borde ha varit mer tydliga i de samtal de ringde till hans kontorspersonal.

"Det såg bara ut som en förfrågan vi vanligtvis får från olika individer, olika myndigheter, som begär information om orsak och tillvägagångssätt".

"Internal office records reveal that five days before the news conference, a staffer in the coroner’s office e-mailed Diamantoni, saying that an infectious disease doctor with the state health department was looking to speak to “one of you” about “the positive measles case with the infant we just had.”

Statens hälsovårdsmyndighet följde upp sitt första samtal den 20 augusti med efterföljande e-postmeddelanden och samtal den 21 augusti, en fredag, och den 24 augusti, följande måndag.

En läkare inkluderade sitt statligt utfärdade mobiltelefonnummer i ett mejl till en anställd på rättsläkarmottagningen samt Bieber och betonade att han var tillgänglig dygnet runt för att diskutera fallet.

https://www.inquirer.com/health/pennsylvania-measles-outbreak-lancaster-county-coroner-deaths-reporting-20261001.html

Parsons betonade med versaler på X:
"an infant that died WITH measles, but not FROM it."

Läste nyss en äldre artikel från juni 2025.
....Och erinrade mig osökt Parsons ordval om dödsfallet i Pennsylvania.

Det har ett direkt igenkännande från antivaxxarna som dök upp som hyenor och asgamar i Texas:

◾️Första barnet som dog var Kayley 6 år.
I Texas 2025.

När febern steg fick hon svårt att andas och kunde inte äta på grund av såren i munnen.
Kayleys föräldrar tog henne till Covenant Children's Hospital i Lubbock, där hon fick diagnosen lunginflammation och lades in på intensivvårdsavdelningen.
Kayleys tillstånd försämrades snabbt. Hon sövdes ner, intuberades och lades i respirator.

Efter Kayleys död följde antivaxxorganisationen CHD samma ramverk som gruppen hade format under tidigare utbrott och finslipat under covid:

"Kayley had died with measles, not from it."

https://www.nbcnews.com/news/us-news/measles-outbreak-mennonites-west-texas-seminole-vaccines-rcna208284
Citera
2026-10-03, 00:58
Medlem
develis avatar
En sårbar patient med immunsuppressiv behandling.

En 20-årig Amish-kvinna med leukemi fick mässlingen och dog i Lancaster County.

Till en början verkade huskurerna som lindrade symtomen att hjälpa henne:

Att lindra febern med badvatten. Att lugna utslagen med kokos- eller olivolja. Att stänga in sig i ett mörkt rum för att lindra ljuskänsligheten.

Sedan steg febern. Hon hade svårt att andas och var tvungen att sova sittande i en fåtölj i vardagsrummet, sa hennes mormor.

Hon togs till akutmottagningen på Hershey Medical Center och dog två veckor senare på intensivvårdsavdelningen.
Hon utvecklade dubbel lunginflammation och hon hamnade i respirator.

Mässlingsviruset reproducerar sig i lungorna och kan orsaka allvarlig och ibland dödlig infektion.

För ungefär två år sedan fick hon diagnosen leukemi och behandlades med cellgifter och steroider.
Nygift och under behandling för leukemi var hon den sista av nio syskon som blev sjuka i mässling.

Den unga kvinnan var orolig och ville vaccinera sig.
Hon kunde inte - eftersom hon hade leukemi och behandlingarna hade försvagat hennes immunförsvar.

Hon dog med en andningsslang i munnen, sa mormodern.

https://www.inquirer.com/health/measles-death-pennsylvania-outbreak-lancaster-county-20261002.html
Senast redigerad av develi 2026-10-03 kl. 01:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in