2026-09-29, 15:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
På ett sätt kanske det är positivt att de dör? För att det då mejslas fram en bättre ras i USA. Survival of the fittest, and all that. Sätter man evolutionen för mycket ur spel, så får man snart ett klent folk som dör av minsta förkylning, i stället.
Jag vet hur blåst du är i detta resonemang med socialdarwinism och det som kokar ner i eugenik.
Bespara mig dina skeva resonemang.

(FB) Pennsylvania USA - Två barn döda i mässlingen (aug 2026)
Senast redigerad av develi 2026-09-29 kl. 15:50.
Citera
2026-09-29, 16:00
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det gjorde det ju? Det sker en ständig finslipning av människan genom "survival of the fittest" - om inte medicinarna lägger sig i. Det är ett alldeles fantastiskt immunförsvar vi har fått från våra förfäder, det är så bra att vi inte ens behöver tänka på alla läbbiga smittämnen vi får på händerna och sedan i munnen -hela tiden, varje dag!

COVID gick mest på gamla människor, de unga överlevde om de inte redan hade någon immunbristsjukdom eller typ någon hjärt- eller lungsjukdom. Och de gamla hade ju redan fortplantningen bakom sig när de dog, så deras död gjorde ingen skillnad för rasens biologi.

Jag tillhör ju en generation där vi alla hade mässlingen för att det inte fanns något vaccin än - eller i alla fall hade det inte kommit till Sverige - och jag minns INGEN som fick något uppfuckat immunsystem efteråt. Så jag undrar hur vanligt det är, och dessutom har även vaccinet biverkningar.
Helt uppenbarligen inte, då vi har samma problem med mässlingen idag, fast då inte de som vaccinerat sig.

COVID-19 gav sig på risksjukdomar och de med immunproblem, ungefär samma som du säger.
Men dessa som har immunproblem och risksjukdomar har ingen hjälp av att få mässlingen, utan mer troligt kortar av deras liv när en influensa sker när dessa med immunproblem och och risksjukdomar.
Så finns inget svar där, mer än att mässlingen ökar risken för många.
Dock har dessa redan spridit sina gener och överlevnad av den starka finns inte längre.

Jag har också fått mässlingen, var precis i brytpunkten och fick mässlingen precis innan jag skulle vaccineras.
Och jag har immunproblem och ett överaktivt ett, som jag har vetat mycket länge att det kommer en dag totalkrascha, och då kommer jag också ha stora problem med enkla influensa och en potent som COVID-19 kommer göra mig mycket sjuk och inte alls omöjligt döda mig och där inga vaccin kan ge bilda en immunrespons längre.
Citera
2026-09-29, 16:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nya uppgifter kring ett av dödsfallen I Pa som Kennedy jr inte vill tillkännage.

Rättsläkaren i Mifflin County sa tidigare att hennes död orsakades av akut disseminerad encefalomyelit, en sällsynt och allvarlig neurologisk komplikation av mässling som angriper hjärnan och ryggmärgen.

"Det fanns ingenting de kunde göra", sa mamman till en 18-åring som led i veckor på sjukhus.

Hennes hjärna var svullen av mässlinginfektionen som hade härjat hennes kropp i veckor, hon hade vårdats på intensivvårdsavdelningen på Geisinger Medical Center i Danville.

Med svag andning och anslutning till en sond kunde de inte göra något, sa hennes mamma.

Amish-paret med sig sin 18-åriga dotter hem för att dö.

Liksom andra familjemedlemmar var hon ovaccinerad.
Hennes två äldre bröder som bor hemma blev smittade, men kunde tillfriskna efter en och en halv vecka, sa föräldrarna.
När deras dotter väl blev sjuk trodde de att hon också skulle bli bättre.

Men efter sex dagar förvärrades hennes tillstånd.
"Hon kunde inte gå eller prata längre", sa hennes mamma, 46.

I 21 dagar genomgick hon en svår prövning för att överleva – ibland med andningstub – medan familjemedlemmar inte kunde besöka henne.

"Hon låg på sjukhuset så länge", sa hennes mamma. "Hon kunde inte tala längre."

Varje dag som gick väntade hennes föräldrar på att få höra att hon kanske skulle bli bättre.

Men det gick inte att vända sjukdomsförloppet.

Slutligen, den 10 september, transporterades hon tillbaka till sitt hem, 26 timmar senare dog tjejen.

Under en stor del av sitt liv var hon en ständig hjälp i familjehemmet, städade, sydde och tog hand om familjens hästar.

En vän beskrev henne som livlig och ”rolig” och brukade stöta på henne på festivaler och andra evenemang i samhället. ”Hon kunde vara busig”, sa hon.

Hon var en ”typisk 18-åring, bekymmerslös – alltid skrattande, skämtande”, berättade en familjevän.

"Hon var en helt frisk, gladlynt tjej", sa hennes 53-årige pappa och torkade bort tårarna under en intervjun. "Det har varit väldigt stressigt."

”Jag måste se upp så att jag inte blir förvirrad”, sa hennes pappa, som stannade upp flera gånger under intervjun för att samla sig.

Han sa att han fortsätter att ifrågasätta om han väntade för länge med att ta henne till sjukhuset och om det kunde ha gjort någon skillnad.

Hon skulle fylla 19 år nu i oktober.
Samma månad som hennes bröllop med en barndomsvän, en 24-årig kille, var planerat.

https://www.post-gazette.com/news/health/2026/09/25/measles-death-pennsylvania/stories/202609270074

Ja, det ligger ju i sakens natur då att vissa dör, och döden kan vara plågsam - men det skulle en senare död i något annat vara också. Ett upprensat, förädlat och härdat folk får dock fler friska levnadsår per person i genomsnitt.
Citera
2026-09-29, 16:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Jag har också fått mässlingen, var precis i brytpunkten och fick mässlingen precis innan jag skulle vaccineras.
Och jag har immunproblem och ett överaktivt ett, som jag har vetat mycket länge att det kommer en dag totalkrascha, och då kommer jag också ha stora problem med enkla influensa och en potent som COVID-19 kommer göra mig mycket sjuk och inte alls omöjligt döda mig och där inga vaccin kan ge bilda en immunrespons längre.

Då tar min erfarenhet ut din, eftersom jag hade mässlingen när jag var sex år och alltid har varit frisk sedan dess. Nästan konstigt frisk.
Citera
2026-09-29, 16:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, det ligger ju i sakens natur då att vissa dör, och döden kan vara plågsam - men det skulle en senare död i något annat vara också. Ett upprensat, förädlat och härdat folk får dock fler friska levnadsår per person i genomsnitt.
Svammel.

Den 18-åriga tjejen var fullt frisk.

För övrigt leder mässlingen till immunologisk amnesi och ger försämrad motståndskraft för andra infektioner. Hos fullt friska.

Din naziideologi kan du förpassa bak till 1800-talet där den uppstod och hör hemma.
Du är vetenskapligt inkompetent.
Citera
2026-09-29, 16:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Då tar min erfarenhet ut din, eftersom jag hade mässlingen när jag var sex år och alltid har varit frisk sedan dess. Nästan konstigt frisk.
För övrigt är du ingen lämplig mall bortom det fysiska.
Citera
2026-09-29, 18:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ledsen din erfarenhet berättar endast en sak och alla inte drabbas.
Men fakta berättar att mässlingen fuckar upp immun försvaret för en hel del.

Men var du glad du inte drabbats hårdare än vad du gjort, för det är bra.
Dock är du ingen mall för de som inte har det som du, och det lömska är att dessa problem kan vänta på sig mycket länge innan de manifesterar sig.
Och det kan räcka med annan infektion, så kommer allt dåligt rulla på sen.(Hoppas det inte är så måste jag tillägga.)
Citera
2026-09-29, 19:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ledsen din erfarenhet berättar endast en sak och alla inte drabbas.
Men fakta berättar att mässlingen fuckar upp immun försvaret för en hel del.

Men var du glad du inte drabbats hårdare än vad du gjort, för det är bra.
Dock är du ingen mall för de som inte har det som du, och det lömska är att dessa problem kan vänta på sig mycket länge innan de manifesterar sig.
Och det kan räcka med annan infektion, så kommer allt dåligt rulla på sen.(Hoppas det inte är så måste jag tillägga.)
Utöver nämnda senkomplikationer som tex immunologisk amnesi finns det alltid dödliga SSPE (subakut skleroserande panencefalit).
Som de ser har högre prevalens än de tidigare trott.
Ju mindre spädbarn ju högre risk och 1 på 600.

En mardröm som utspelar sig år efter att ett barn tillfrisknat från mässling.

The 1 in 600 lottery nobody wants to win.

Viruset, som initialt infekterade patienten före ett års ålder sprider sig tyst genom hjärnan i ett till två decennier och ackumulerar mutationer som gör att det rör sig från neuron till neuron utan en receptor.

När symtomen väl uppstår – sviktande skolprestationer, synförlust, sedan kramper och ett vegetativt tillstånd – finns det ingen behandling som kan stoppa det.

Epidemiologin för SSPE är brutalt åldersberoende. Barn som smittats med mässling före sin första födelsedag löper ungefär en sannolikhet på 1 av 600 att utveckla sjukdomen.

Typisk latens till symtomdebut är 5 till 10 år och dödligheten är 100%.

Här beskrivs ett fall på så lång debut som 20 år efter att personen smittats med mässlingen. (SIC!)

Forskaren Cattaneo, beskriver hur en nu ung vuxen, försämras. Skolprestationerna sjunker. Synen blir suddig. Musklerna rycker okontrollerat. Inom ungefär fjorton månader är patienten död.

Det utvecklades två decennier efter den första infektionen och understryker hur länge viruset kan dölja sig.

Med tanke på att nån nu inbillar sig att mässlingen rensar ut "odugliga individer" så är följande av vikt:

Forskaren Yadav korrigerar en vanlig missuppfattning: SSPE-patienter har inte nedsatt immunförsvar:
De är fullt immunkompetenta och producerar mässlingantikroppar. Den förhöjda risken hos spädbarn härrör från en ofullständigt utvecklad blod-hjärnbarriär och ett omoget immunförsvar – inte från någon immunbrist.

Ett barn som smittas med mässling före ett års ålder har en risk på 1 på 600 att utveckla en sjukdom som är 100 % dödlig och saknar behandling. Den enda intervention som fungerar är den som tillämpas före smittningen. Som Cattaneos föräldrars vittnesmål tydligt visar, gjorde de människor som lärde sig denna läxa det för sent:

"Vi vaccinerade inte dessa barn eftersom vi fick höra att mässling inte är en riktig sjukdom, och nu sitter de nära det här barnet som är döende och säger: 'Vaccinera era barn.'"

https://finance.biggo.com/news/a5430fc98b92a2e7
Citera
2026-09-29, 20:40
Medlem
BubbaZenettis avatar
Citat:
Svammel.

Den 18-åriga tjejen var fullt frisk.

För övrigt leder mässlingen till immunologisk amnesi och ger försämrad motståndskraft för andra infektioner. Hos fullt friska.
Om hon varit fullt frisk hade vi vetat det.

De publicerar ålder och kön ("18-årig kvinna"), dödsorsak (ADEM) och vaccinstatus (ovaccinerad). Men de avstår sitt starkaste kort om kvinnan varit frisk: hälsostatus i övrigt.

I ett län med 79 fall (senare 106) och en enda 18-årig kvinna död av ADEM är "18-årig kvinna" i praktiken en identifiering i sig. Man delade alltså det som nästan pekar ut henne, men inte att hon var "fullt frisk"? Det håller inte.

Hade hon varit kärnfrisk hade det varit debattens starkaste argument: ett ungt, friskt liv släckt av en "utrotad" sjukdom. Ingen som vill driva vaccinationslinjen håller inne med sitt bästa argument.

"Fullt frisk" är ett påstående ingen har belägg för.
Citera
2026-09-29, 20:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BubbaZenetti
Om hon varit fullt frisk hade vi vetat det.

De publicerar ålder och kön ("18-årig kvinna"), dödsorsak (ADEM) och vaccinstatus (ovaccinerad). Men de avstår sitt starkaste kort om kvinnan varit frisk: hälsostatus i övrigt.

I ett län med 79 fall (senare 106) och en enda 18-årig kvinna död av ADEM är "18-årig kvinna" i praktiken en identifiering i sig. Man delade alltså det som nästan pekar ut henne, men inte att hon var "fullt frisk"? Det håller inte.

Hade hon varit kärnfrisk hade det varit debattens starkaste argument: ett ungt, friskt liv släckt av en "utrotad" sjukdom. Ingen som vill driva vaccinationslinjen håller inne med sitt bästa argument.

"Fullt frisk" är ett påstående ingen har belägg för.
Gör dig inte större än hennes far med dina patetiska försök.

"Under en stor del av sitt liv var hon en ständig hjälp i familjehemmet, städade, sydde och tog hand om familjens hästar.

En vän beskrev henne som livlig och ”rolig” och brukade stöta på henne på festivaler och andra evenemang i samhället. ”Hon kunde vara busig”, sa hon.

Hon var en ”typisk 18-åring, bekymmerslös – alltid skrattande, skämtande”, berättade en familjevän.

"Hon var en helt frisk, gladlynt tjej", sa hennes 53-årige pappa och torkade bort tårarna under en intervjun. "Det har varit väldigt stressigt."

”Jag måste se upp så att jag inte blir förvirrad”, sa hennes pappa, som stannade upp flera gånger under intervjun för att samla sig.

Han sa att han fortsätter att ifrågasätta om han väntade för länge med att ta henne till sjukhuset och om det kunde ha gjort någon skillnad.

Samma månad som hennes bröllop med en barndomsvän, en 24-årig kille, var planerat."
Citera
2026-09-29, 21:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jaha, utbrottet ökar ÄNNU mer. Nu 903 fall varav 114 de senaste 7 dagarna. 176 personer på sjukhus, vilket motsvarar 19%.

https://www.pa.gov/agencies/health/diseases-conditions/infectious-disease/measles

Man får hoppas att inte fler barn råkar illa ut.
CDC har lyckats klämma in ytterligare ett dödsfall i statistiken.

Amesh Adalja, a senior scholar at the Johns Hopkins Center for Health Security:

"To the public, that gap looks like either incompetence or concealment."

https://www.investing.com/news/stock-market-news/us-cdc-confirms-two-measlesrelated-deaths-in-2026-4922699
Citera
2026-09-29, 21:11
Medlem
BubbaZenettis avatar
Citat:
Gör dig inte större än hennes far med dina patetiska försök.

"Under en stor del av sitt liv var hon en ständig hjälp i familjehemmet, städade, sydde och tog hand om familjens hästar.

Samma månad som hennes bröllop med en barndomsvän, en 24-årig kille, var planerat."

Var kan jag läsa det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in