2026-09-09, 07:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BubbaZenetti
Det är så jääävla lätt att debattera dig i den här frågan eftersom jag HAR läst litteraturen och jag VET att jag har rätt. Alltså tog det bara några sekunder att leta upp din studie och konstatera att din studie jämför barn som fått MMR-vaccin med barn som har fått *konstpaus* MMR-vaccin!! Och det låtsas du är "bevis" för att vaccin inte skulle kunna orsaka bl.a. autism.
Arm A - "Tidig MMR" (11,5–15 månader)

Får alla vacciner ovan enligt schema
MMR-dosen landar i början av fönstret, ungefär vid 12 månader
Samtidigt får barnet Varicella, HepA och PCV-booster

Arm B - "Sen MMR" (närmare 24 månader)

MMR-dosen skjuts upp mot slutet av fönstret
Allt annat, DTaP, Hib, IPV, PCV, HepB, rotavirus, influensa, varicella, HepA, ges vid exakt samma åldrar
Fundera på om du känner någon som har ett barn med autism, chansen är stor att du gör det. Hur känns det att det mycket väl kan bero på vaccin?
Vaccin ger inte autism, och vaccin kan inte koda om hjärnan
Och det enda du har att ge oss är något som heter bekräftelsebias, och den uttrycker sig såhär att att bara för ett barn får ett vaccin i den ålder man börjar se autism, så är det vaccinets fel.
Men vi lärt oss efter Lancet skandalen med publicera skräp att vaccin skapar inte autism.

Men förstår ni inbillar er det nere i kaninhålet, men där är också saklighet och fakta svårt begränsad som inte stödjer konspirationen.

Ingen känner ett skit mot vaccin, då vaccin ger inte autism
Det är bara foliehattar som inbillar sig detta, och dessa skrattar vi åt.
Citat:
Godmorgon

Istället för att länka till factcheck.org så kan du ju lika gärna länka till tillverkaren direkt, de rapar ju bara upp reklam för vaccinen.

Bra att du hittade studien. Det var ju den jag hänvisade till igår när jag skrev att den jämför MMR-vaccinerade med MMR-vaccinerade. Varför LÄSER du inte den istället för att bara länka till den?

Att jag vet att du INTE har läst den beror på att du påstår att den skulle vara något slags bevis för att vaccin inte orsakar autism. Något som inte ens studien påstår då den endast påstår att det inte hjälper att ta alla vaccin som vanligt förutom MMR som man istället då skulle ta några månader senare.

Det hjälper tyvärr inte vilket drabbade föräldrar som försökt kan vittna om att det inte hjälper.

Där har Trump fel, man kan inte undvika vaccin-triggad autism genom att ta just MMR några månader senare, det enda som hjälper är att skippa vaccinerna helt.
Jo, vi vet, all fakta som inte stöder konspirationen avfärdas med nonsens, vi vet redan och den är så förutsägbar. och så fel.

En enskild förälder är precis menlös som vittne, enskilda barn berättar ingenting.
Men det är antivaccersrörelsens kort, att ha folk som berätta sina barn fick autism i en ålder autism debuterar.
Och att de inbillar sig det är pga vaccin, dock saklighet och fakta inom forskning arbetar inte på anekdoter och det är det som retar dig svårt, uta den är bra mer grundliga än så, och det retar dig än mer.
Det är därför du skriver detta nonsens och skräp, som bara intellektuellt försvagade går på.

Men försök du låtsas på att fakta inte finns som du fick, för det får dig bara se korkad ut.

Och pga såna som dig, donalds såklart och hjärnmasken och heroinisten robban, så dör barn i USA pga de säger de inte ska vaccinera sig.
Rätt tragiskt, men man inser barns liv betyder inget för dom, eller dig.
För om det gjorde, varför vill du dom så illa då för?
Skäms du inte ha döda barn på ditt samvete?
Eller är det som gör dig upphetsad och kåt istället?(För något är fel när du inte klarar ta in fakta.)
Citera
2026-09-09, 07:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Godmorgon
God morgon. Diskussionen om autism och vaccin avslutades ifjol.

Nu ska bubba återgå till ämnet politik, två dödsfall av barn i Pennsylvania, närmare bestämt i Lancaster County i USAs största mässlingutbrott på 35 år.

Kennedy är mitt i sin egen kycklingsoppa så att säga.

Centralt är att sen augusti 2025 har det inte funnits nån ordinarie chef på CDC. Dr Susan Monarez sparkades.

Kennedy bad henne att förhandsgodkänna framtida vaccinrekommendationer från AIP utan att granska vetenskapliga bevis. Kennedy gav henne också instruktioner att avskeda veteraner ang vaccinexpertis och tjänstemän utan anledning.

Ang den nya Schwartz och utfrågning i kongressen var Bernie Sanders spot on:

”Låt oss vara tydliga: Den främsta anledningen till att vi är här idag är att utrikesminister Kennedy avskedade Dr. Susan Monarez, den första CDC-direktören som senaten bekräftade, efter mindre än en månad på jobbet”.

”Dr. Monarez, till hennes förtjänst, stod upp för vetenskap, folkhälsa och för den vetenskapliga metoden. Ärligt talat stod hon upp för att skydda det amerikanska folkets välbefinnande, och det var anledningen till att hon fick sparken.”

Sanders frågade om hon skulle varna kongressen om hon fick ”direktiv från ministern eller någon annan person i Trump-administrationen att genomföra politik som är ovetenskaplig och kan skada det amerikanska folkets hälsa och välbefinnande?”

Schwartz svarade: ”Jag tror inte att presidenten eller sekreteraren någonsin skulle göra det du just nämnde.”

Really....

Bill Cassidy, en republikan och utskottsordförande:
”Du kan vara CDC-chef och bara ta order. Vi behöver en CDC-chef som faktiskt står emot galna, dumma saker som sägs och undergräver tron ​​på immunisering. Är du rätt person?”

”Jag är väldigt direkt här eftersom vi har tusentals inlagda på sjukhus eftersom folk har förespråkat att vaccination är dåligt, och nu har barn dött på grund av det. Det är ondskefullt att göra det”, sa Cassidy.
”Kommer du att ha förmågan och fastheten att stå upp mot den politiska inblandningen, att säga nej?”

Schwartz svarade: ”Ni har mina försäkran om att jag kommer att fortsätta leda med min integritet. Jag kommer aldrig att kompromissa med vetenskapen. Jag kommer alltid att ha folkhälsan i åtanke.”

”Det är inte riktigt det direkta svar jag hoppas på”, sa Cassidy.

Schwartz sa att hon vill engagera sig med människor som tvivlar på vacciner.

”Jag förstår varför föräldrar tvekar att vaccinera sig”, sa Schwartz. ”Jag vill inte ignorera dem. Jag vill inte avfärda dem. Jag vill ha ett öppet samtal med dem.”
https://www.cidrap.umn.edu/public-health/senate-committee-grills-cdc-director-nominee-erica-schwartz

Dags att öppna käften då. Mässling pågår.

Den nytillsatta låter uppenbart Kennedy jr rodda runt i statistiken på ett otillbörligt sätt.- och själv håller hon käften mitt i det största mässlingutbrottet på 35 år - som eskalerar.

Noll uttalanden offentligt sen hon bekräftades.
Senast redigerad av develi 2026-09-09 kl. 07:23.
Citera
2026-09-10, 16:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Enligt ny uppdatering har det ökat till 584 och 108 inläggningar i Pa.
Nu 624 bekräftade mässlingsfalll och 109 inläggningar.

46 724 doser MPR-vaccin har distribuerats, en 50% ökning:
"But it’s less that anti-vaccine parents are changing their minds,
according to a pediatrician who spoke to PennLive, and more that other families are now getting their children vaccinated ahead of schedule."
https://www.google.com/amp/s/www.pennlive.com/news/2026/09/measles-vaccinations-surge-in-pa-as-deadly-outbreak-continues-to-spread.html%3foutputType=amp

Namnuppgifter är släppta av Diamantoni men fortfarande ingenting mer om omständigheter vid förlossningen av pojken.

De nyfödda bebisarna hette Mary och Ivan.

"Mary Stoltzfus was 6 weeks old when she died Aug. 18 at her home. She was born with a genetic birth defect that left her highly vulnerable to an infection. A measles infection killed her, Diamantoni told."

"Ivan Miller died on Aug. 14 shortly after his birth of a ruptured spleen, Diamantoni said."

"Exactly how and when that happened is still under investigation, Diamantoni said.

The boy was infected with measles, which is listed on the death certificate as a contributing factor. But Diamantoni said measles did not contribute to what happened to the spleen, and that measles is noted only because it was considered “a significant condition” that the boy had at the time of death."

"CDC website still doesn't show the deaths."

Kennedy jr föreslog tidigare att dödsfallen “may even have been altogether fabricated.”

Kennedy’s statements echoed ones he made last year, when three measles-related deaths were recorded.
Kennedy questioned whether one of the children who died was killed by measles."

https://www.google.com/amp/s/abcnews.com/amp/Health/wireStory/coroner-releases-details-infants-died-amid-growing-pennsylvania-136316045
Citera
2026-09-10, 17:14
Medlem
develis avatar
Det går undan på rälsen. Nästa station är tydligen sydvästra Wisconsin. Det korrelerar med Lancaster i Pennsylvania.

25 augusti var det 42 bekräftade fall.

9 september har det ökat till 159, varav 158 ovaccinerade.

Ett samhälle i regionen som kan påverkas av lägre vaccinationsnivåer är Amish- och Mennoniterna.
De kristna samfunden är gemensamt kända som Plain People.
Wisconsin har den fjärde största Amish-befolkningen i USA, 28 940 anhängare (2026).

Nuvarande mässlingutbrott.är i Grant, Lafayette och Iowa county.

25 augusti:
"Det finns ett samband mellan mässlingfall i Pennsylvania och det senaste utbrottet i Wisconsin. "

Kim Mueller, folkhälsoansvarig i Fond du Lac County, säger att alla fallen i de tre länen åtminstone initialt började med resor till Pennsylvania. Mueller säger att den pågående utredningen tyder på att mässling sprider sig i Amish-samhället i sydvästra Wisconsin.
https://radioplusinfo.com/2026/09/01/9-1-26-measles-cases-in-amish-community-in-sw-wisconsin-more-than-double-in-a-week/

Mark Louden, professor i germansk språkvetenskap vid University of Wisconsin-Madison, är tolk och kulturell kontaktperson för delstatens slättsamhällen.

Han beskriver att slättfolket i Grant och Lafayette Counties har starka familjeband till Lancaster County, Pennsylvania.

"Det är mycket fram och tillbaka, precis som folk som reser fram och tillbaka, besöker människor och så vidare, särskilt den här tiden på året".

Vissa kan tänka sig vaccin, men deras misstro mot vacciner kommer inte bara från deras kulturella övertygelser:

"Det har förstärkts av vad de hör från sina grannar som inte är från Plain, som går ner i internetkaninhål och tittar på vissa nätverk".

https://www.wpr.org/news/low-vaccination-rates-measles-outbreak-southwest-wisconsin
Citera
2026-09-11, 19:27
Avslutad
Citat:
Det är så jääävla lätt att debattera dig i den här frågan eftersom jag HAR läst litteraturen och jag VET att jag har rätt. Alltså tog det bara några sekunder att leta upp din studie och konstatera att din studie jämför barn som fått MMR-vaccin med barn som har fått *konstpaus* MMR-vaccin!! Och det låtsas du är "bevis" för att vaccin inte skulle kunna orsaka bl.a. autism.
Arm A - "Tidig MMR" (11,5–15 månader)

MMR-dosen landar i början av fönstret, ungefär vid 12 månader
Samtidigt får barnet Varicella, HepA och PCV-booster

Arm B - "Sen MMR" (närmare 24 månader)

MMR-dosen skjuts upp mot slutet av fönstret
Allt annat, DTaP, Hib, IPV, PCV, HepB, rotavirus, influensa, varicella, HepA, ges vid exakt samma åldrar
Fundera på om du känner någon som har ett barn med autism, chansen är stor att du gör det. Hur känns det att det mycket väl kan bero på vaccin?

Den här studien är svår att bortförklara dock:
https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M18-2101
Citera
2026-09-11, 20:16
Medlem
korrektamund0s avatar
676 fall nu. 124 personer som lagts in på sjukhus.
https://app.powerbigov.us/view?r=eyJrIjoiOGVkYzBiYjYtYTBhNy00MjVjLWFjZGQtM2Y 3NDc4NmYxYzBiIiwidCI6IjQxOGUyODQxLTAxMjgtNGRkNS05Y jZjLTQ3ZmM1YTlhMWJkZSJ9

Och RFK Jr fortsätter komma med undanflykter.

Herregud...
Citera
2026-09-11, 21:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
676 fall nu. 124 personer som lagts in på sjukhus.
https://app.powerbigov.us/view?r=eyJrIjoiOGVkYzBiYjYtYTBhNy00MjVjLWFjZGQtM2Y 3NDc4NmYxYzBiIiwidCI6IjQxOGUyODQxLTAxMjgtNGRkNS05Y jZjLTQ3ZmM1YTlhMWJkZSJ9

Och RFK Jr fortsätter komma med undanflykter.

Herregud...
Ökat med 52 bekräftade fall sen i onsdags.

CDC - som uppdaterade idag - har fortfarande inte uppdaterat dödsfall. Endast asterisk och texten:

*The National Center for Health Statistics (NCHS) does not currently have any death records from 2026 that indicate measles is the underlying cause."

Kennedy Jr. ifrågasatte dödsfallen, CDC:s nya chef lydde och tog bort dem från myndighetens webbplats - och under epidemin väntar de in dödsfallsregister.

VART är Erica Schwartz?
Dryptyst snarare än nationell kampanj och uppmana till vaccinering. Finns inte ett uttalande nånstans.

Dr. Debra Houry , CDC:s fd chefsläkare:
"Det chefen borde göra istället för att undersöka dessa sjukdomstal är att reagera på själva utbrottet".

Dr. Demetre Daskalakis, fd chef för National Center for Immunization and Respiratory Diseases vid CDC:
”Röd flagga. Röd varning.
När de ifrågasätter den bedömning som en stat kan ha gjort kring ett dödsfall, är det mycket problematiskt. Detta är farligt."

Av två onda ting.....

"Vi ser ett ganska komprometterat CDC och en chef som i bästa fall underlättar icke-vetenskapligt beteende och i värsta fall samarbetar med icke-vetenskapligt beteende".

https://www.npr.org/2026/09/11/nx-s1-5950002/as-diseases-loom-cdcs-response-to-measles-deaths-stirs-fears-about-agencys-reliability
Citera
2026-09-11, 21:10
Medlem
develis avatar
Politiska krav.
6 senatorer har skrivit brev till RFK jr.

Ifrågasätter hur han prioriterar och kräver redovisning.

"Fåfängaprojekt":
Demokraterna säger att RFK Jr. fokuserade på sina shower, inte mässling.

"USA har mött livshotande folkhälsoutmaningar som ni inte har lyckats hantera på ett adekvat sätt" och nämner pågående mässlingutbrott, pågående livsmedelsburna sjukdomar som cyclospora och pågående salmonellautbrott.

”Det verkar som att ni inte använder detta kontor eller jämförbara departementsresurser för att hantera pågående folkhälsokriser.”

Sensorerna hävdar också att mässlingutbrottet är "en förutsägbar konsekvens av ert långvariga korståg mot vacciner."

Att han förefaller använda skattebetalarnas pengar till att fokusera på "fåfänga projekt".

De ber Kennedy om en redovisning; att svara på en lista med frågor, inklusive hur mycket tid han har lagt ner på sina program, hur många federala anställda och personaltimmar som ägnats åt dem och vad den totala budgeten och utgifterna har varit.

Hur mycket tid och resurser har både han och departementet lagt ner på att ta itu med folkhälsoproblem och anställa personal med expertis inom infektionssjukdomar, bland andra relaterade ämnen.

https://eu.usatoday.com/story/news/politics/2026/09/11/rfk-jr-hhs-podcast-cooking-show-democrats-letter/91706312007/
Citera
2026-09-12, 07:50
Medlem
BubbaZenettis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Den här studien är svår att bortförklara dock:
https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M18-2101
Haha, ännu ett mongo som försöker flexa med en studie hen inte har läst. Den där "studien" är ett skämt. Fyra jäviga forskare vid Statens Serum Institut [samma myndighet som köper in och levererar vaccinen] betygsätter sig själva, och läkemedelsindustrin har hjälpt till att betala för reklamstudien.
De skruvade statistiken så jävla hårt att MMR framstod som om det skyddar mot autism (aHR 0,79 hos flickor). Inget dåligt betyg!

Ett vaccin som skyddar mot autism? Tack för ett riktigt gott skratt dock, du gjorde min dag.

Lite perspektiv: Omkring 20 000 barn under ett år dör årligen i USA, fler än ett barn var trettionde minut. Sedan tråden startades har alltså redan över 950 spädbarnsdödsfall inträffat. Hur många av alla dessa dödsfall beror på vaccin? Det får vi aldrig veta. Om det skulle finnas den allra minsta misstanke att mässlingen skulle vara inblandat kan vi dock vara jävligt säkra på att det hade rapporterats.
Citera
2026-09-12, 09:44
Avslutad
Citat:
Haha, ännu ett mongo som försöker flexa med en studie hen inte har läst. Den där "studien" är ett skämt. Fyra jäviga forskare vid Statens Serum Institut [samma myndighet som köper in och levererar vaccinen] betygsätter sig själva, och läkemedelsindustrin har hjälpt till att betala för reklamstudien.

Ad hominem circumstantial fallacy:
https://www.logicallyfallacious.com/logicalfallacies/Ad-Hominem-Circumstantial

Kontfliktintressen --> studien är skit. Det verkar vara ditt resonemang. Det är inte så det fungerar.

Du kan ha en studie som är väldigt bra utförd trots kontfliktintressen.

Att en studie är kopplad till forskare med kontfliktintressen duger inte för att avvisa en studie. Det du behöver göra är att plocka isär metodologin och göra en saklig utvärdering av studien.

Citat:
De skruvade statistiken så jävla hårt att MMR framstod som om det skyddar mot autism (aHR 0,79 hos flickor). Inget dåligt betyg!

Att ett hazard ratio visar ett värde på <1 är inte samma sak som kausalitet dock. HR är ett associationsmått. Med tanke på att du tolkar ett mått på association som kausalitet bara sådär så säger det rätt mycket om din förståelse för de här sakerna.

Du har fortfarande inte förklarat hur de har skruvat till statistiken. Det är bara ett antagande ifrån din sida, helt utan grund. Hur objektivt är det? Inte särskilt objektivt.

Plocka isär metodologin i studien med saklig kritik eller kapitulera.
Citera
2026-09-12, 10:33
Medlem
BubbaZenettis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Ad hominem circumstantial fallacy:
https://www.logicallyfallacious.com/logicalfallacies/Ad-Hominem-Circumstantial

Kontfliktintressen --> studien är skit. Det verkar vara ditt resonemang. Det är inte så det fungerar.

Du kan ha en studie som är väldigt bra utförd trots kontfliktintressen.

Att en studie är kopplad till forskare med kontfliktintressen duger inte för att avvisa en studie. Det du behöver göra är att plocka isär metodologin och göra en saklig utvärdering av studien.

Att ett hazard ratio visar ett värde på <1 är inte samma sak som kausalitet dock. HR är ett associationsmått. Med tanke på att du tolkar ett mått på association som kausalitet bara sådär så säger det rätt mycket om din förståelse för de här sakerna.

Du har fortfarande inte förklarat hur de har skruvat till statistiken. Det är bara ett antagande ifrån din sida, helt utan grund. Hur objektivt är det? Inte särskilt objektivt.

Plocka isär metodologin i studien med saklig kritik eller kapitulera.
Du vill att jag ska plocka isär metodiken? Jävligt svårt när författarna vägrar lämna ut rådatan. Dr. Beth Clarkson [Ph.D in statistics] bad om den för att verifiera siffrorna och fick svaret att de var "förbjudna att dela enligt dansk lag." Hemliga studier som inte kan reproduceras, Vetenskapens nya guldstandard, tydligen. Men visst, du får gärna tro på betald pseudovetenskap om du vill.

PS. Dessutom exkluderade de 620 barn med just de genetiska syndrom som ger högst autismrisk, trots att de påstod sig testa "känsliga undergrupper".
Hade du läst studien hade du känt till detta.

Sen är det ju förstås det gamla vanliga, att man inte testar mot genuint ovaccinerade utan fokuserar på bara MMR som om den kumulativa effekten av hela vaccinbördan inte spelade någon roll. DTaP-cocktailen de får redan innan MMR t.ex.
Citera
2026-09-12, 11:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Du vill att jag ska plocka isär metodiken? Jävligt svårt när författarna vägrar lämna ut rådatan. Dr. Beth Clarkson [Ph.D in statistics] bad om den för att verifiera siffrorna och fick svaret att de var "förbjudna att dela enligt dansk lag." Hemliga studier som inte kan reproduceras, Vetenskapens nya guldstandard, tydligen. Men visst, du får gärna tro på betald pseudovetenskap om du vill.

PS. Dessutom exkluderade de 620 barn med just de genetiska syndrom som ger högst autismrisk, trots att de påstod sig testa "känsliga undergrupper".
Hade du läst studien hade du känt till detta.

Sen är det ju förstås det gamla vanliga, att man inte testar mot genuint ovaccinerade utan fokuserar på bara MMR som om den kumulativa effekten av hela vaccinbördan inte spelade någon roll. DTaP-cocktailen de får redan innan MMR t.ex.
Ja, det är förbjudet och lämna ut namn och integritetskränkande.
Och det sägs ingen sådan förfrågan ens kommit.

Rolig projicering och pseudovetenskap
Skoj och se att du hade humor, än mer komiskt att du inbillade dig någon skulle gå på det.

Men märkte du att du sade ingenting denna gången heller om vad som är för fel i studien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in