2026-09-15, 15:27
Medlem
ETC har fått över 1 miljard i olika bidrag under 40 år. EN MILJARD.

Var är de pengarna och hur bra företag är det egentligen? ETC är alltså lägre och dyrare än Samhall. SVT borde fråga om sådant. ETC är värdelösa verklighetsfrånvända elit-journalister som lever i en ekonomisk respirator.

Varför ska skattebetalare betala för ETC? En fiasko tidning. Södermalms pravda.
Citera
2026-09-16, 18:14
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Oberoende betyder endast att ett nyhetsorgan inte är organ för ett visst parti. Det är egentligen en svunnen tid då det förhöll sig så. SVT bör i sitt uppdrag inte använda underlag med tydlig ideologisk prägel som fakta. Det innebär att Expo/ETC inte bör figurera i SVT:s sändningar som vore de politiskt neutrala. I och med att så sker blir SVT i samma stund inte neutrala.

Expo har sina rötterna i Antifascistisk aktion med vänsterextrem inriktning och inte främmande för att använda våld och skadegörelse för att nå sina mål. ETC är en vänsterorienterad tidskrift som 2018 även blev påkommen med att fifflat rörande presstöd genom att ha inlämnat falska uppgifter om antalet prenumerationer. Den solkiga bakgrunden är inget SVT bör referera till om de vill kalla sig neutrala.

Nja, Expo startades väl snarare som en demokratisk motpart till AFA. Och Expo har inte rötterna i AFA, utan dessa båda, Expo och AFA har gemensamt sina rötter i Riksförbundet Stoppa Rasismen. Syftet med Expo var att inom lagens och demokratins ramar arbeta mot rasism och fascism, istället för genom typ gatustrider med skinheads som var AFAs metod.

Att de var emot rasism, och att de inte tyckte att AFAs våldsbejakande inställning var så bra, utan istället ville verka inom lagens ramar mot rasism, det verkar som en lite konstig, och krystad invändning mot deras vederhäftighet som journalistisk aktör.

Det blir ännu konstigare när du försöker förklara vad som är fel med ETC. De har enligt dig fifflat med presstöd, och det är från SVTs perspektiv, i avseende att rapportera oberoende och sakligt och inte välja oseriösa, tendentiösa aktörer som källor, relevant på exakt vilket vis?
Citera
2026-09-16, 18:15
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
ETC har fått över 1 miljard i olika bidrag under 40 år. EN MILJARD.

Var är de pengarna och hur bra företag är det egentligen? ETC är alltså lägre och dyrare än Samhall. SVT borde fråga om sådant. ETC är värdelösa verklighetsfrånvända elit-journalister som lever i en ekonomisk respirator.

Varför ska skattebetalare betala för ETC? En fiasko tidning. Södermalms pravda.

Stämmer det där verkligen? Det låter lite mycket
Citera
2026-09-16, 19:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Nja, Expo startades väl snarare som en demokratisk motpart till AFA. Och Expo har inte rötterna i AFA, utan dessa båda, Expo och AFA har gemensamt sina rötter i Riksförbundet Stoppa Rasismen. Syftet med Expo var att inom lagens och demokratins ramar arbeta mot rasism och fascism, istället för genom typ gatustrider med skinheads som var AFAs metod.

Att de var emot rasism, och att de inte tyckte att AFAs våldsbejakande inställning var så bra, utan istället ville verka inom lagens ramar mot rasism, det verkar som en lite konstig, och krystad invändning mot deras vederhäftighet som journalistisk aktör.

Det blir ännu konstigare när du försöker förklara vad som är fel med ETC. De har enligt dig fifflat med presstöd, och det är från SVTs perspektiv, i avseende att rapportera oberoende och sakligt och inte välja oseriösa, tendentiösa aktörer som källor, relevant på exakt vilket vis?

Den som fifflar med presstöd är givetvis inte seriös.
Citera
2026-09-17, 09:05
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Den som fifflar med presstöd är givetvis inte seriös.

Det om presstödet har ingen relation till den journalistiska kvaliteten. Alla nyhetsaktörer har sedan pressdöden behövt hitta kreativa, finansierings- och optimeringslösningar för att ens överleva, ibland, som ETC, rejält invecklade sådana. Det är därför de alla, vare sig de heter DN eller SVD, har ett sorts permanent "tillfälligt prenumerationserbjudande" nu för tiden. Jag tar inte i försvar om de avsiktligt har fuskat, men jag ser det som lika, eller mer troligt, att en sån sak beror på misstag eller felbedömningar i hur regler ska tolkas.

Hur som helst är det en del av verksamhetens drift/administration och har inget med tidningens redaktionella arbete att göra, så det där svaret var inte mindre konstigt. Jag ville ha ett mindre konstigt svar, så jag är inte helt nöjd med den där responsen.
Citera
2026-09-17, 15:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det om presstödet har ingen relation till den journalistiska kvaliteten. Alla nyhetsaktörer har sedan pressdöden behövt hitta kreativa, finansierings- och optimeringslösningar för att ens överleva, ibland, som ETC, rejält invecklade sådana. Det är därför de alla, vare sig de heter DN eller SVD, har ett sorts permanent "tillfälligt prenumerationserbjudande" nu för tiden. Jag tar inte i försvar om de avsiktligt har fuskat, men jag ser det som lika, eller mer troligt, att en sån sak beror på misstag eller felbedömningar i hur regler ska tolkas.

Hur som helst är det en del av verksamhetens drift/administration och har inget med tidningens redaktionella arbete att göra, så det där svaret var inte mindre konstigt. Jag ville ha ett mindre konstigt svar, så jag är inte helt nöjd med den där responsen.

Jobba på med bortförklaringar.
Citera
2026-09-17, 17:04
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Jobba på med bortförklaringar.

Att du ignorerar det sista stycket, och låtsas som att jag försöker förklara bort någonting, det talar sitt tydliga språk att du inte har en uppriktig anledning att påstå att Expo och ETC inte skulle vara seriösa. Det är något du påstår dig anse, men dina förklaringar är så långt från övertygande att det verkar tveksamt om du ens genuint tror/tycker det själv. Snarare verkar det som något du bara valt att "anse".
Citera
2026-09-17, 17:24
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Det om presstödet har ingen relation till den journalistiska kvaliteten. Alla nyhetsaktörer har sedan pressdöden behövt hitta kreativa, finansierings- och optimeringslösningar för att ens överleva, ibland, som ETC, rejält invecklade sådana.Det är därför de alla, vare sig de heter DN eller SVD, har ett sorts permanent "tillfälligt prenumerationserbjudande" nu för tiden. Jag tar inte i försvar om de avsiktligt har fuskat, men jag ser det som lika, eller mer troligt, att en sån sak beror på misstag eller felbedömningar i hur regler ska tolkas.

Det där är ju om inte direkt förbjudet så åtminstone oetiskt. Rimmar illa med den bild av den neutrale journalisten med glorian på sne man ofta vill förmedla.

Notera nu att det är lika illa vilken publikation det än är som kör med det.
Citera
2026-09-17, 20:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Att du ignorerar det sista stycket, och låtsas som att jag försöker förklara bort någonting, det talar sitt tydliga språk att du inte har en uppriktig anledning att påstå att Expo och ETC inte skulle vara seriösa. Det är något du påstår dig anse, men dina förklaringar är så långt från övertygande att det verkar tveksamt om du ens genuint tror/tycker det själv. Snarare verkar det som något du bara valt att "anse".

Jo det tycker jag, varför tror du att du skulle kunna bestämma över vad jag tycker?
Citera
2026-09-18, 05:57
Medlem
Citat:
Stämmer det där verkligen? Det låter lite mycket

Ja det stämmer. Be tex Grok räkna på det.

Bonniers är goda för 40 Miljarder men får ca 250 miljoner i bidrag varje år. Redaktionsstöd och distrubitionsstöd tex. De kommer undan med 6% moms med och största prenumeranten är staten som köper prenumerationer till de 30 000 statliga byråkraterna I innerstan och myndigheter. Kommuner och myndigheter står för mycket annonser med typ "Naturvårdsverket söker en sekreterare" DN är ytterst få privatpersoner som har "riktiga prenumerationer" några hundra kanske. DN är Samhall de med. Statlig finansierad verksamhet.

Ingen läser DN utanför innerstan. Det är Södermalms kamratposten. Elitens lägereld och Bibel. Skulle läggas ner nästa dag om staten avslutade sina prenumerationer, bidrag och annonser och införde 12% moms.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2026-09-18 kl. 05:59.
Citera
2026-09-18, 10:39
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Ja det stämmer. Be tex Grok räkna på det.

Bonniers är goda för 40 Miljarder men får ca 250 miljoner i bidrag varje år. Redaktionsstöd och distrubitionsstöd tex. De kommer undan med 6% moms med och största prenumeranten är staten som köper prenumerationer till de 30 000 statliga byråkraterna I innerstan och myndigheter. Kommuner och myndigheter står för mycket annonser med typ "Naturvårdsverket söker en sekreterare" DN är ytterst få privatpersoner som har "riktiga prenumerationer" några hundra kanske. DN är Samhall de med. Statlig finansierad verksamhet.

Ingen läser DN utanför innerstan. Det är Södermalms kamratposten. Elitens lägereld och Bibel. Skulle läggas ner nästa dag om staten avslutade sina prenumerationer, bidrag och annonser och införde 12% moms.

Min fråga var lite grann retorisk, tänkt att uppmana till självreflektion för att inse det egna felet, såsom man kan ställa en fråga till ett barn som kommer med något märkligt påstående. Naturligtvis stämmer det inte.

Citat:
Jo det tycker jag, varför tror du att du skulle kunna bestämma över vad jag tycker?

Jag läser bara vad du skriver. Om du verkligen anser det där så måste du ha något att komma med också.
Citera
2026-09-19, 11:19
Medlem
Citat:
Min fråga var lite grann retorisk, tänkt att uppmana till självreflektion för att inse det egna felet, såsom man kan ställa en fråga till ett barn som kommer med något märkligt påstående. Naturligtvis stämmer det inte.

Va? Ponera att staten satt in de pengar de gett Expo löpande I 40 år I en indexfond. Det hade varit 3-4 miljarder i den fonden idag.

Staten skall ordna med skola, vård och omsorg och vägar etc . Att hålla PK-nyhetsredaktioner i innerstan i respirator är på alla sätt ett gravt rubbat beteende och utanför statens ansvarsområde. Det begriper tom ett litet barn. Staten begår övertramp.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2026-09-19 kl. 11:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in