2026-08-25, 13:22
Medlem
Balisers avatar
Ja, ni vet. När man ser någon med trimmer så gasar de upp och ner hela tiden med handreglaget. Njö njö njö njö, et c.

Eftersom alla gör det och jag inte själv är utbildad på trimmer så kanske någon kan svara på varför man gör så?
Citera
2026-08-25, 13:26
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Ja, ni vet. När man ser någon med trimmer så gasar de upp och ner hela tiden med handreglaget. Njö njö njö njö, et c.

Eftersom alla gör det och jag inte själv är utbildad på trimmer så kanske någon kan svara på varför man gör så?
Har också sett detta och förstår inte varför men antar att det är för att det ska gå sönder något så det blir inlämning på reparation en trimmar kör man på samma varvtal alltså fullgas
Citera
2026-08-25, 13:28
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:

Njö njö njö njööö 😂🤣

Dom kanske låtsas att dom sitter på nåt som har en motor? 🤔🤭
Senast redigerad av J.Doesson 2026-08-25 kl. 13:31.
Citera
2026-08-25, 13:37
Medlem
53....so whats avatar
Gaskåta fjantar är dom! Finns ingen logik i att trötta ut näven med detta beteénde.
Jämn gas, 90% skall räcka för det mesta som skall bort.
Sen kan man naturligtvis anpassa till vad man klipper.

Min trimmer säger: öööööööööööhrnn
Citera
2026-08-25, 13:40
Medlem
Jag förstod först inte "njöandet", men sedan förstod jag

Jag har också undrat över det där.
Samma görs med motorsågar: Njö, njö, njö!
Motorcyklister njöar väl också, tror jag?
Bilar ska njöas.
Samma med mopeder.
Njöar symaskinisterna också? Wroom, wroom på pedalen när farmor ska sy.

Nej, jag fattar inte heller nyttan av att "njöa". Det kanske gömmer sig motorsågsmassakörer bakom det där behovet av att gasa upp redskap och maskiner och fordon?
Är jag något på spåren nu?

Var tvungen att googla "njöa" och jag tror minsann du uppfunnit ett nytt ord😃👍
Citera
2026-08-25, 14:24
Medlem
sommarlovs avatar
När det inte finns något gräs att klippa, varvar motorn upp för mycket, då måste man släppa på gasen.
När man klipper gräs måste varvtalet upp, då gasar man.

Njö njö njö!
Citera
2026-08-25, 14:42
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:

Amatörer, man ska hålla en jämn gasnivå när man klipper, däremot så trimmar man ju också kantsten och då kan man behöva njöa lite.
Citera
2026-08-25, 14:58
Medlem
Mindre njö drar mindre bensin, så då kan du trimma längre utan att stanna o fylla på bränsle. Sjukt lätt att förstå.
Citera
2026-08-25, 14:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Jag tror du har fel.
Min grannes gräsklippare låter precis som du skriver men det beror inte på att han går och rycker i gasreglaget hela tiden utan ljudet kommer sig från att det ekar mellan husen och låter precis som du beskriver.
Man hör alltså det vanliga brummandet men sen kommer ett eko som då är förskjutet någon halvsekund och du tycker det låter njö njö njö njö....
Citera
2026-08-25, 16:01
Moderator
Tystnads avatar
RP 0.01 Rubrik förtydligad// Moderator
Citera
2026-08-25, 16:24
Medlem
Flus avatar
Svaret är nog att det inte gäller alla trimmers, utan specifikt de med tvåtaktsmotor. Trimmers med fyrtaktsmotor går jämnare och tystare, men har något sämre acceleration.
Gubben som sålde på mig en trimmer sa att tvåtaktare är bättre om man tänker använda maskinen även som röjsåg.
Citera
2026-08-25, 16:32
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Har också sett detta och förstår inte varför men antar att det är för att det ska gå sönder något så det blir inlämning på reparation en trimmar kör man på samma varvtal alltså fullgas
Verkar lite långsökt men jag gillar cynismen.
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Njö njö njö njööö 😂🤣

Dom kanske låtsas att dom sitter på nåt som har en motor? 🤔🤭

Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Gaskåta fjantar är dom! Finns ingen logik i att trötta ut näven med detta beteénde.
Jämn gas, 90% skall räcka för det mesta som skall bort.
Sen kan man naturligtvis anpassa till vad man klipper.

Min trimmer säger: öööööööööööhrnn
Så tänker jag också. Kanske gasandet ersätter klipprörelsen med handen? Lite psykologiserande, kanske…
Citat:
Ursprungligen postat av elofa
Jag förstod först inte "njöandet", men sedan förstod jag

Jag har också undrat över det där.
Samma görs med motorsågar: Njö, njö, njö!
Motorcyklister njöar väl också, tror jag?
Bilar ska njöas.
Samma med mopeder.
Njöar symaskinisterna också? Wroom, wroom på pedalen när farmor ska sy.

Nej, jag fattar inte heller nyttan av att "njöa". Det kanske gömmer sig motorsågsmassakörer bakom det där behovet av att gasa upp redskap och maskiner och fordon?
Är jag något på spåren nu?

Var tvungen att googla "njöa" och jag tror minsann du uppfunnit ett nytt ord😃👍
A njö word in Swedish.
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
När det inte finns något gräs att klippa, varvar motorn upp för mycket, då måste man släppa på gasen.
När man klipper gräs måste varvtalet upp, då gasar man.

Njö njö njö!
Fast det sker även där gräset står tjockt och jämnt.
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Svaret är nog att det inte gäller alla trimmers, utan specifikt de med tvåtaktsmotor. Trimmers med fyrtaktsmotor går jämnare och tystare, men har något sämre acceleration.
Gubben som sålde på mig en trimmer sa att tvåtaktare är bättre om man tänker använda maskinen även som röjsåg.
Tekniska hänsyn, alltså?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in