2026-08-25, 12:55
Medlem
Badade i Lilla Värtan. Ungefär 60 meter ut låg en aluminiumbåt med hytt, kanske 7 meter lång. I närheten av denna fanns det 2 st farkoster som var cirka 2- 3 meter långa. Dessa var obemannade vad jag kunde se.

Den ena hade ett litet torn med kanske en kamera och den andra var helt platt. Båda hade motorer och rörde sig i närheten av den stora båten. Det verkade som dessa var fjärrstyrda från den stora båten.

Jag har aldrig sett något liknande. Vad var det frågan om?
Citera
2026-08-25, 12:59
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Man kanske testade några vattendrönare?
Citera
2026-08-25, 13:00
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s500lang
Badade i Lilla Värtan. Ungefär 60 meter ut låg en aluminiumbåt med hytt, kanske 7 meter lång. I närheten av denna fanns det 2 st farkoster som var cirka 2- 3 meter långa. Dessa var obemannade vad jag kunde se.

Den ena hade ett litet torn med kanske en kamera och den andra var helt platt. Båda hade motorer och rörde sig i närheten av den stora båten. Det verkade som dessa var fjärrstyrda från den stora båten.

Såg den ut såhär? https://digitaltmuseum.se/021027934916/modell

Då var det en ROV (Sjöuggla)
Citera
2026-08-25, 13:01
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s500lang

Något företag som undersöker bottnen, eller något rör eller kabel under vattnet?
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-08-25 kl. 13:09.
Citera
2026-08-25, 13:10
Medlem
Klart att det är ryssarna
Citera
2026-08-25, 13:15
Medlem
mikkelbergs avatar
När det begav sig, ja, när det var mycket iaktagelser och skriverier om Ryska ubåtar, horsfjärden etc, på 80-90 talet,

då fann man "larvfotsspår", alltså spår från miniubåtar av främmande makt, vid Lidingöbron samt ännu längre in mot Stockholms centrum.

Så håll ögonen öppna!
Citera
2026-08-25, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Något företag som undersöker bottnen, eller något rör eller kabel under vattnet?

Nej inte den. Dessa var gröna, fick intrycket att det var någon slags provkörning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in