2026-08-25, 11:14
Medlem
bonobonos avatar
Jag upptäckte av en slump att jag har en svullnad på höger sida av min hals. Jag vet inte hur länge jag haft det. Upptäckte det för 3 dagar sedan och det har varken blivit större eller mindre.
Det är långt ner på halsen, under adamsäpplet nästan längst ner på halsen till höger.
Det gör inte ont och känns inget. Tittar man noga i spegeln så syns det även utifrån.
Det syns inget på huden, alltså inget insektsbett och jag har inte slagit i eller gjort något speciellt.
Märker inget när jag andas eller sväljer.
Tror jag mår bra annars. Inga direkta sjukdomskänslor och är generellt en frisk person.

Vad har man för något som kan ge svullnad på halsen?
Sköldkörteln sitter väl där någonstans eller? Kan de va något med den?

Någon som haft liknade och vad var det då pga av?
Senast redigerad av bonobono 2026-08-25 kl. 11:27.
Citera
2026-08-25, 11:30
Medlem
a-mortals avatar
Låter inte som cancer.

Tror inte heller att sköldkörteln flyttat på sig.

Det är nog ett flertal myggbett.
Citera
2026-08-25, 11:30
Medlem
Balisers avatar
Ja, det kan vara sköldkörteln. Kan finnas olika orsaker, en del allvarliga, så kolla upp det.
Citera
2026-08-25, 11:33
Moderator
v50s avatar
Det kan vara en svullen lymfkörtel det har man gott om på halsen.
Citera
2026-08-25, 11:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Låter som något TS bör besöka sjukan för och få utrett.
Att få plötsliga knölar på kroppen är sällan bra men det behöver absolut inte betyda det värsta, mitt råd är att ringa vårdcentralen och boka en tid och ta det sen därifrån.
Citera
2026-08-25, 11:50
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Att få plötsliga knölar på kroppen är sällan bra men det behöver absolut inte betyda det värsta, mitt råd är att ringa vårdcentralen och boka en tid och ta det sen därifrån.
Man besöker inte sjukhuset utan ringer vårdcentralen.
Citera
2026-08-25, 11:53
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Jag upptäckte av en slump att jag har en svullnad på höger sida av min hals. Jag vet inte hur länge jag haft det. Upptäckte det för 3 dagar sedan och det har varken blivit större eller mindre.
Det är långt ner på halsen, under adamsäpplet nästan längst ner på halsen till höger.
Det gör inte ont och känns inget. Tittar man noga i spegeln så syns det även utifrån.
Det syns inget på huden, alltså inget insektsbett och jag har inte slagit i eller gjort något speciellt.
Märker inget när jag andas eller sväljer.
Tror jag mår bra annars. Inga direkta sjukdomskänslor och är generellt en frisk person.

Vad har man för något som kan ge svullnad på halsen?
Sköldkörteln sitter väl där någonstans eller? Kan de va något med den?

Någon som haft liknade och vad var det då pga av?
Ålder, röker?
Citera
2026-08-25, 12:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Man besöker inte sjukhuset utan ringer vårdcentralen.

Förlåt men hade du läst hela mitt inlägg så står det faktiskt ring vårdcentralen.
Citera
2026-08-25, 12:37
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Låter inte som cancer.

Tror inte heller att sköldkörteln flyttat på sig.

Det är nog ett flertal myggbett.
Din första mening låter ju tryggt
Vad menar du med att sköldkörteln flyttat sig, sitter den inte i halsen?
Och nej det är inga myggbett eller andra bett.
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Ja, det kan vara sköldkörteln. Kan finnas olika orsaker, en del allvarliga, så kolla upp det.
Men man borde väl få symtom på något sätt?
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Det kan vara en svullen lymfkörtel det har man gott om på halsen.
Har aldrig haft det tidigare. Vet man vart sådana sitter eller är dom lite överallt?
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
tippar på cancer tyvärr
Usch det låter inte trevligt. Vad bygger du det på?
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag förstår hur du menar. Jag avvaktar några dagar för att se om det blir bättre eller sämre men kontaktar så klart vårdcentralen om det inte försvinner.
Det är inte en knöl utan känns med som en svullnad. Det går liksom inte att ta på den som med en knöl. Sen är det svårt då det kanske är mer inåt än ut. Det är liksom som en bula, som när man slagit i en kroppsdel.

Edit. Eller man kanske skulle kalla det en knöl i alla fall. Svårt att bedöma.

Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Ålder, röker?
50. Dricker inte alkohol. Är inte överviktig. Dricker inte kaffe eller andra koffeindrycker, ingen tobak eller nikotin. Äter normalt.
Citera
2026-08-25, 12:46
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Har aldrig haft det tidigare. Vet man vart sådana sitter eller är dom lite överallt?
Lymfkörtlar finns på olika delar av kroppen såsom hals, armhålor, ljumskar, inne i kroppen o.s.v. Det kan vara ide att ringa 1177 och rådfråga dem först och vid behov boka tid hos läkare för att få den undersökt.
Citera
2026-08-25, 12:55
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Lymfkörtlar finns på olika delar av kroppen såsom hals, armhålor, ljumskar, inne i kroppen o.s.v. Det kan vara ide att ringa 1177 och rådfråga dem först och vid behov boka tid hos läkare för att få den undersökt.
Men det är dom som läkare brukar känna på om man tex är förkyld, som sitter ganska långt upp på varsin sida av halsen? Nästan under käken. Eller är det halsmandlar kanske.
Citera
2026-08-25, 12:56
Medlem
bonobonos avatar
Här sitter det typ.
(inte min hals på bilden!)
https://imgur.com/a/RxgVXwI
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera