2026-08-28, 14:42
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Hårda slag mot huvud och ansikte är inte allvarligt, menar du?

Det beror väl på vem det är som åsamkas allvarliga hjärnskador.
Citera
2026-08-28, 14:45
Medlem
Citat:
Aa och samtliga behöver höjningar.
Rejäla.

Låt höra en straffskala för:
-Ringa misshandel
-Misshandel av normalgraden
-Grov misshandel
-Synnerligen grov misshandel
Citera
2026-08-28, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Låt höra en straffskala för:
-Ringa misshandel
-Misshandel av normalgraden
-Grov misshandel
-Synnerligen grov misshandel

Minimum

1år
3år
6år
15år
Citera
2026-08-28, 15:03
Medlem
Citat:
Minimum

1år
3år
6år
15år

Ringa misshandel - minimum 1 år. Det får väl gå då, eftersom att brott med straffvärde under 1 års fängelse kan leda till en icke frihetsberövande påföljd (läs böter, villkorlig dom, samhällstjänst, skyddstillsyn)

Misshandel av normalgraden - minimum 3 år. Har redan berört proportionalitetsbristen i den tröskeleffekt som blir mellan ett misshandelsbrott som balanserar på gränsen mellan ringa misshandel och misshandel av normalgraden. Där är givetvis 3 års fängelse alldeles för högt, framförallt med tanke på att maxstraffet för ringa misshandel var på 1 års fängelse.

Grov misshandel - minimum 6 års fängelse. Det är alltså ett minimistraff som är 1 år högre än minimistraffet för grov våldtäkt, vilket alltså kan vara en våldtäkt med inslag av grov misshandel. Känns ologiskt...

Synnerligen grov misshandel - minimum 15 års fängelse. Här gratulerar vi brottet till priset "lagens absolut allvarligaste brott". Detta då minimistraffet slår brott som mord, dråp, terroristbrott och människorov med hästlängder. Det är dessutom en mycket kort straffskala som sträcker sig från 15-18 år (eller fängelse på livstid).
Citera
2026-08-28, 15:17
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Minimum

1år
3år
6år
15år

0 år
1 år
6 år
Dödsstraff, fast det beror på vem som har blivit grovt misshandlad. Högerpersoner får gärna förintas i mitt idealsamhälle.
Citera
2026-08-28, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
0 år
1 år
6 år
Dödsstraff, fast det beror på vem som har blivit grovt misshandlad. Högerpersoner får gärna förintas i mitt idealsamhälle.

Äe, vi kör nog på mitt förslag som är bättre än ditt.
I för sig, det sista kan jag någonlunda hålla med om.
Citera
2026-08-28, 18:02
Medlem
Citat:
Äe, vi kör nog på mitt förslag som är bättre än ditt.
I för sig, det sista kan jag någonlunda hålla med om.

Bättre? Du läste väl vad jag skrev? (FB) Vad tycker vänsterpacket om våldsoffrens anhöriga?
Citera
2026-08-28, 18:04
Medlem
Citat:
Bättre? Du läste väl vad jag skrev? (FB) Vad tycker vänsterpacket om våldsoffrens anhöriga?

Lagarna är inte skrivna av naturen utan av människan.
Är de dåliga, ska man inte acceptera dom utan ändra på dom till det bättre.
Är det för mycket för dig att ta in ?
Citera
2026-08-28, 18:06
Medlem
Citat:
Lagarna är inte skrivna av naturen utan av människan.
Är de dåliga, ska man inte acceptera dom utan ändra på dom till det bättre.
Är det för mycket för dig att ta in ?

Men vad är det du inte kunde läsa dig till? Jag har inga synpunkter mot möjligheten "att ändra lagen". Jag angriper ju orimligheter, oproportionalitet, logikfel och tröskeleffekter i ditt förslag!?
Citera
2026-08-28, 18:11
Medlem
Citat:
Men vad är det du inte kunde läsa dig till? Jag har inga synpunkter mot möjligheten "att ändra lagen". Jag angriper ju orimligheter, oproportionalitet, logikfel och tröskeleffekter i ditt förslag!?

Det finns inga såna i mina förslag
Citera
2026-08-28, 18:16
Medlem
Citat:
Det finns inga såna i mina förslag

Proportionalitetsbristen i den tröskeleffekt som blir mellan ett misshandelsbrott som balanserar på gränsen mellan ringa misshandel och misshandel av normalgraden. Det är alltså ett hopp från 1 års fängelse till 3 års fängelse!?

Att minimistraffet för grov misshandel är 1 år högre än minimistraffet för grov våldtäkt, vilket alltså kan vara en våldtäkt med inslag av grov misshandel.

Att synnerligen grov misshandel skall ha högre straffskala än mord och terroristbrott!?
Citera
2026-08-28, 18:17
Medlem
Citat:
Proportionalitetsbristen i den tröskeleffekt som blir mellan ett misshandelsbrott som balanserar på gränsen mellan ringa misshandel och misshandel av normalgraden. Det är alltså ett hopp från 1 års fängelse till 3 års fängelse!?

Att minimistraffet för grov misshandel är 1 år högre än minimistraffet för grov våldtäkt, vilket alltså kan vara en våldtäkt med inslag av grov misshandel.

Att synnerligen grov misshandel skall ha högre straffskala än mord och terroristbrott!?

Vilken idiot.
Jag skrev ju tre gånger att då får man höja straffen för de andra brotten också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in