Igår, 05:39
Medlem
Hej FB! Jag är en fd. speltorsk (hoppas på det iaf, att jag inte får återfall osv).

Vill ha hjälp med att räkna ut min ekonomi, hur mycket jag kan spendera per månad på bare minimum och kunna släcka min skuld så snabbt som fan.

Kassa: 28 000:- efter allt är betalt nu i augusti.

Skulder: Ca 160 000:-

Lön i september: Ca 17-19 000:-

Månadsutgifter:
Lån: 9200:-
Räkningar: 1300:-

Arbetslös fr.om. 1 sep. Kommer få Ca 12 000:- netto i aktivitetsstöd från FK oktober och framåt.
Om efter mitt vikariat tar slut 1 september, att de förlänger så landar min lön på Ca 33 000 netto.

Om vi gör två scenarion med ovan information. När kan jag bli skuldfri senast?

Jag är extremt desperat för hjälp här. Hjälp mig.
Citera
Igår, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalalMuscle
Hej FB! Jag är en fd. speltorsk (hoppas på det iaf, att jag inte får återfall osv).

Vill ha hjälp med att räkna ut min ekonomi, hur mycket jag kan spendera per månad på bare minimum och kunna släcka min skuld så snabbt som fan.

Månadsutgifter:

Arbetslös fr.om. 1 sep. Kommer få Ca 12 000:- netto i aktivitetsstöd från FK oktober och framåt.
Om efter mitt vikariat tar slut 1 september, att de förlänger så landar min lön på Ca 33 000 netto.

Om du kommer få 12 000 sek netto av Försäkringskassan samtidigt som du ska ut med 10 500 sek per månad, så lär snart din kassa vara tömd och du får leva på havregrynsgröt.

Kommer du få ut 33 000 netto så är det bara att betala in så mycket du kan, blancolån har sällan bra ränta.

Gällande lånet, antar att det handlar om skulden på 160 000, så har det väl en löptid. Jag klarar inte av att räkna ut hur lång tid du kommer ha det kvar, dessutom behöver man veta vad du har för ränta, vad det är för typ av lån (exempelvis annuitet) och eventuella faktureringskostnader.

Men uppskattningsvis 2 år, om du lyckas betala in 9 200 sek för lånet varje månad.
Senast redigerad av Stiffinger Igår kl. 06:00.
Citera
Igår, 06:02
Medlem
Lån på över 9000? Antar att din skuld inte är med i det?
Är det bostadslån?
Kan du få ner amorteringen på det lånet för att prioritera dina skulder (om nu dem inte är med i det lånet, kan du lägga in dem där för att betala av?)
Vad är dina boendekostnader? Mat? Försäkring?
Du behöver ett jobb. Du har ju noll utrymme för oväntade utgifter.
Har du bil? Sälj den.
Vad äter du?
Hur bor du?

Scenairo ett, utan några förändringar. Inkomster ca 18.000
Utgifter enligt din uppgift 10.500
Kvar till mat och "övrigt" 7.500
Betala 1000 kr/månaden på skuld blir 160 månader, alltså 13 år.

Du behöver några tusen till mat och förbrukningsartiklar.

Kan du utöka ditt lån för att baka in skulden.
Antar att det dessutom är fet ränta på den?

160.000 ÄR mycket pengar. Ta alla jobb du kan, jobba så mycket du kan, då har du inte tid att spendera.
För att bli av med den skulden på ett år behöver du betala drygt 13.000/ månaden. Mycket men inte omöjligt
Citera
Igår, 06:07
Medlem
Om räntan är inräknad i dina 9200 kr så tar det cirka två år att betala av lånet.
Om räntan inte är alltför hög, är den det tar det ännu längre tid.
Senast redigerad av Potler Igår kl. 06:10.
Citera
Igår, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuppsan
Scenairo ett, utan några förändringar. Inkomster ca 18.000
Utgifter enligt din uppgift 10.500
Kvar till mat och "övrigt" 7.500
Betala 1000 kr/månaden på skuld blir 160 månader, alltså 13 år.
Alternativen är 12 000 respektive 33 000 sek netto per månad.

Utgifterna på 10 500 sek per månad verkar vara statiska.

Om pengarna vid 12k-alternativet endast ska räcka till mat, förutom lån och fasta kostnader på totalt 10.5k, så går det, med nöd och näppe, och skulden är betald inom ungefär två år om det inte handlar om ett rent ockerlån.
Senast redigerad av Stiffinger Igår kl. 06:24.
Citera
Igår, 06:29
Medlem
One2Manys avatar
Så här säger Gemini (som du borde frågat från början, eftersom AI är perfekt för att bolla sånt här med):

För att ge dig en exakt och realistisk tidsplan behöver jag först veta vilken **snittränta** du har på dina skulder (160 000 kr). Om du inte vet exakt, uppskattar du att det är ett privatlån/kreditkort med hög ränta (t.ex. 10–15 %) eller något lägre?

Det uppgivna lånebeloppet på **9 200 kr/månad** ingår redan i beräkningarna nedan som en del av avbetalningen.

---

### Antaganden & Grundförutsättningar

* **Baskostnad för överlevnad (Bare Minimum):** Vi sätter en stram mat- och hushållsbudget på **3 000 kr/månad**.
* **Fasta räkningar:** 1 300 kr/månad.
* **Totalt nödvändiga utgifter (exkl. lån):** **4 300 kr/månad**.
* **Startkassa 1 september:** 28 000 kr.
* **Inkomst september:** 18 000 kr (snitt av 17 000–19 000 kr).
* **Buffer:** Vi behåller **10 000 kr** av kassan som akut buffert och skickar in resterande **18 000 kr** direkt på skulden i september.

---

### Scenario 1: Förlängt vikariat (Nettolön 33 000 kr/mån)

I detta scenario har du ett enormt överskott varje månad och krossar skulden snabbt.

* **Inkomst (okt och framåt):** 33 000 kr
* **Fasta utgifter + bare minimum:** 4 300 kr
* **Tillgängligt att skicka till lån/skuld:** **28 700 kr/månad**

**Kalkylering:**

* **September:** Skuld efter inbetalning från lön + extra kassa (18 000 kr) $\approx$ **133 000 kr** kvar.
* **Månadsavbetalning:** 28 700 kr/månad.

**Resultat:** Du blir helt skuldfri efter ca **5 månader**, vilket innebär **januari/februari 2027**.

---

### Scenario 2: Aktivitetsstöd (Netto 12 000 kr/mån)

Här lever du på absolut minimum. Det krävs maximal disciplin, men kassan på 28 000 kr hjälper till att hålla tempot uppe i början.

* **Inkomst (okt och framåt):** 12 000 kr
* **Fasta utgifter + bare minimum:** 4 300 kr
* **Tillgängligt att skicka till lån/skuld:** **7 700 kr/månad**

**Kalkylering:**

* **September:** Du får ut 18 000 kr i lön. Efter utgifter (4 300 kr) har du 13 700 kr över. Tillsammans med 18 000 kr från kassan betalar du av **31 700 kr** i september.
* **Skuld kvar 1 oktober:** $\approx$ **128 300 kr**.
* **Månadsavbetalning:** 7 700 kr/månad.

**Resultat:** Du blir skuldfri efter ca **17 månader** från oktober räknat, vilket innebär senast **februari 2028**.

---

### Sammanfattning av Scenarier

| Scenario | Månadsinkomst (netto) | Min. utgifter (Mat/Räkningar) | Till lån per månad | Skuldfri senast |
| --- | --- | --- | --- | --- |
| **1. Förlängning** | 33 000 kr | 4 300 kr | 28 700 kr | **Jan/Feb 2027** |
| **2. Aktivitetsstöd** | 12 000 kr | 4 300 kr | 7 700 kr | **Februari 2028** |

*(Observera att räntekostnader under perioden kan förskjuta slutdatumet med 1–2 månader beroende på din exakta räntesats).*
Citera
Igår, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalalMuscle

Månadsutgifter:

Skaffa ett riktigt jobb?

Välj ett jobb inom bygg, rivfirma, lägga asfalt, järnvägen skriker efter folk.

Jobbar du nätter eller övertid så går din lön direkt upp med 50-125% från grundlönen, vilket gör att du snabbt kan betala tillbaka.

Alternativet är att ta dubbla jobb, eller hitta ett sätt att tjäna extra.
Citera
Igår, 08:20
Medlem
cacas avatar
Då du bara har lån och fasta utgifter så antar jag någon annan står för boende, mat etc. Dvs det du behöver egentligen.

Så behåll mobilabonnemang, a-kassa och säg upp om det går allt som är dina övriga utgifter.
Betala allt du har på lånet och lev som du gick i skolan igen och inte har en kr i fickan.
Sök jobb som fan hela tiden, allt bättre än a-kassa i lön tar du.
Gör om månad efter månad tills skuld borta. Då betalar du ett gäng 1000:- i hyra, resten spar du till en buffert.

Risk, a-kassan dröjer x veckor/månader. Dvs det går åt helvete direkt. Kolla med de som du har lån om du kan amortera mindre då du blivit arbetslös just nu, korrigera upp när du kan amorteringen.

Berätta för den du bor hos läget du försatt dig i. Skadar inte vara ärlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in