2026-08-24, 23:35
Medlem
Hur jävla absurt är det inte att människor i Sverige kan få nästan en halv miljon kronor 350 000 för att återvända till sina hemländer.

Återvandrar 1000 personer är det TREHUNDRAFEMTIO, 350 miljoner av dina skattepengar. Swedenistan har fullständigt tappat det. Hela världen skrattar åt er!

Det enda som ska bekostas är en enkelbiljett och det ska då fan inte vara frivilligt. Minst en miljon måste deporteras!!

Jag är så oerhört glad att jag inte bor i det skitlandet sedan länge.

Hur jävla puckade är ni inte som röstar på Åkesson som är nöjd med det här bidraget?

Tycker ni det är rimligt att bränna pengar på det här sättet?
2026-08-24, 23:40
Medlem
Det räcker inte. En enda familj kan som högst få 600 000.

Flyttar de till ett nytt land, kan de få ännu mera i bidrag för att bygga upp ett nytt liv.
2026-08-24, 23:42
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Hur jävla absurt är det inte att människor i Sverige kan få nästan en halv miljon kronor 350 000 för att återvända till sina hemländer.

Återvandrar 1000 personer är det TREHUNDRAFEMTIO, 350 miljoner av dina skattepengar. Swedenistan har fullständigt tappat det. Hela världen skrattar åt er!

Det enda som ska bekostas är en enkelbiljett och det ska då fan inte vara frivilligt. Minst en miljon måste deporteras!!

Hur jävla puckade är ni inte som röstar på Åkesson som är nöjd med det här bidraget?

En ensamstående vuxen som lever helt på ekonomiskt bistånd (socialbidrag) kostar de offentliga finanserna cirka 130 000 till 160 000 kronor per år i rena bidragsutbetalningar. Utöver de direkta bidragen tillkommer kostnader för samhällsservice som sjukvård, skola och rättsväsende./AI

Om ett importerat socialfall återvandrar, så är det således en enorm besparing.
2026-08-24, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
En ensamstående vuxen som lever helt på ekonomiskt bistånd (socialbidrag) kostar de offentliga finanserna cirka 130 000 till 160 000 kronor per år i rena bidragsutbetalningar. Utöver de direkta bidragen tillkommer kostnader för samhällsservice som sjukvård, skola och rättsväsende./AI

Om ett importerat socialfall återvandrar, så är det således en enorm besparing.

Hur är det en besparing? Det blir fantasisummor om vi ska få ut flera hundratusen som minst.

Besparingen blir om man köper enkelbiljetten till Mogadishu och tvingar dem på planet med millitär.
2026-08-24, 23:52
Medlem
Citat:
Hur är det en besparing? Det blir fantasisummor om vi ska få ut flera hundratusen som minst.

Besparingen blir om man köper enkelbiljetten till Mogadishu och tvingar dem på planet med millitär.
Tänker mig att de som väljer att återvända är personer som är en årlig belastning för Sverige. De som väljer att stanna kvar är de som troligen har en anställning och bidrar till samhället.
2026-08-24, 23:53
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Räkna på vad ett (1) importerat socialfall kostar skattebetalarna under 10 år.

Tips.. multiplicera "cirka 130 000 till 160 000 kronor" med 10.
2026-08-24, 23:53
Medlem
Citat:

Det ses som en "investering" vilket ger "avkastning" efter X år
2026-08-24, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det ses som en "investering" vilket ger "avkastning" efter X år
Inte avkastning, men mindre kostnader.
2026-08-24, 23:58
Avstängd
Citat:

Om jag bemötte ditt inlägg med ditt sätt att resonera på så skulle jag fråga dig varför de ska åka plan hem, kan man inte bara tvinga dem från landet på en flotte.
2026-08-24, 23:59
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:

Vad tror du en värdelös blatte typ somalier som hamnat här pga våra bidrag kostar samället varje år?
350000 kostar garanterat varje somalier som inte vill integreras lätt på 1 år eller 2.

Kan du räkna? Gör det...
2026-08-24, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Inte avkastning, men mindre kostnader.
Där av " " men indirekt avkastning då den då börjar "betala sig" (avkastning) om vi skall diskutera ord/formuleringar.
2026-08-25, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Där av " " men indirekt avkastning då den då börjar "betala sig" (avkastning) om vi skall diskutera ord/formuleringar.
Kan tycka att det är ganska stor skillnad på kostnader och avkastning, men skit samma. Över lite tid är det troligen bra för Sveriges ekonomi om de med bidrag flyttar tillbaka till sina hemländer.

Vet inte vad 350k räcker till i exempelvis Somalia, men troligen kan de bygga upp ett nytt liv där. Om inte släktingarna kräver att de sponsrar dom.

Edit: Medellönen i den formella sektorn i Somalia är 2 700/månad. De flesta verkar dock arbeta inom jordbruk, boskapsskötsel eller handel utan fasta löneavtal, vilket ger betydligt lägre och osäkrare inkomster.

Att hyra en enrumslägenhet i centrala Mogadishu kostar 1 200-2 000/månad.

En måltid på en enkel restaurang kostar 30-50 sek.

Siffror i SEK, och med hjälp av Gemeni.

Så man kan nog få ett gott liv i alla fall Somalia om man flyttar tillbaka. Man kanske till och med kan känna sig rik?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-25 kl. 00:11.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in