Igår, 13:57
Medlem
Jag har märkt en rätt ny våg av svenska romaner och noveller som har titlar som låter exakt som en upprörd tråd på Familjeliv eller en viral tweet, snarare än en klassisk boktitel.

Här är några exempel man har sett på sistone:

Han kom hem och sa det är slut
Halva Malmö består av killar som dumpat mig
När du blundar tänker du på någon annan
Alla känner någon som blivit mördad i Åkersberga

Böckerna i sig kan vara välskrivna, men själva paketeringen påminner om ren clickbait för att fånga uppmärksamheten i flödet på Instagram eller i bokhandeln.

Är det här ett effektivt marknadsföringstrick som faktiskt säljer böcker, eller börjar det bli en uttjatad gimmick? Verkar framförallt rikta sig mot kvinnor.

Hur tänker ni när ni ser en bok med en sån här titel?
Citera
Igår, 14:57
Medlem
Hur väl matchar klickbait titlarna med det faktiska innehållet?
Citera
Igår, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Hur väl matchar klickbait titlarna med det faktiska innehållet?

Någorlunda bra.
Citera
Igår, 19:37
Medlem
Fast det är ganska bra namn om vi jämför med melodramatiska titlar där det finns tio böcker som alla heter samma sak.
Citera
Igår, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Fast det är ganska bra namn om vi jämför med melodramatiska titlar där det finns tio böcker som alla heter samma sak.

Sant. De säljer ju rätt bra också.
Citera
Igår, 20:17
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup

Det första jag tänkte när jag såg serien Halva Malmö består av killar som dumpat mig var att den borde ha hetat Dumpad av halva Malmö. Onödigt många ord i originaltiteln.
Citera
Igår, 21:05
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Det första jag tänkte när jag såg serien Halva Malmö består av killar som dumpat mig var att den borde ha hetat Dumpad av halva Malmö. Onödigt många ord i originaltiteln.

Nej, originalet är mycket bättre. Att den dumpade tjejen skriver själv är mer spännande än en neutral titel. (Har inte läst boken.)
Citera
Igår, 21:42
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Nej, originalet är mycket bättre. Att den dumpade tjejen skriver själv är mer spännande än en neutral titel. (Har inte läst boken.)

Det är din fulla rätt att ha fel
Citera
Igår, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Det är din fulla rätt att ha fel
Om man läste titeln bokstavligt så skulle den ju innebära att varenda mansperson i hela Malmö har dumpat henne.

Nu är det förstås inget bokstavligt menat påstående, men skruvade metaforer/ liknelser av den här sorten började bli vanliga i krönikor och så vidare för sådär tjugo år sedan. Visst handlar det om clickbait, eller att ha titeln/rubriken som reklampelare.
Citera
Idag, 00:20
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Jag har märkt en rätt ny våg av svenska romaner och noveller som har titlar som låter exakt som en upprörd tråd på Familjeliv eller en viral tweet, snarare än en klassisk boktitel.

Här är några exempel man har sett på sistone:

Han kom hem och sa det är slut
Halva Malmö består av killar som dumpat mig
När du blundar tänker du på någon annan
Alla känner någon som blivit mördad i Åkersberga

Böckerna i sig kan vara välskrivna, men själva paketeringen påminner om ren clickbait för att fånga uppmärksamheten i flödet på Instagram eller i bokhandeln.

Är det här ett effektivt marknadsföringstrick som faktiskt säljer böcker, eller börjar det bli en uttjatad gimmick? Verkar framförallt rikta sig mot kvinnor.

Tycker ändå det är bättre än tretton på dussinet-titlar någonstans mitt emellan svenska 90-talsfilmtitlar och hallmarkfilmtitlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in