2026-09-17, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Det verkar skjutas joggare och så ibland.

Det är inte pga fylla, självklart händer det grejer när folk som inte har i skogen att göra är där & springer under jakt,

Jag har själv tagit sikte på en svampletare och var nära att skjuta tills jag såg ett reflexarmband.

Bär varselväst om du är ute i skogen för guds skull.
Citera
2026-09-18, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Det är inte pga fylla, självklart händer det grejer när folk som inte har i skogen att göra är där & springer under jakt,

Jag har själv tagit sikte på en svampletare och var nära att skjuta tills jag såg ett reflexarmband.

Bär varselväst om du är ute i skogen för guds skull.

Hur kan du ha varit nära att skjuta på något som du inte kunde identifiera? När du är ute och jagar så kan du ju inte skjuta vilket djur som helst
Citera
2026-09-18, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugntsimma
Hur kan du ha varit nära att skjuta på något som du inte kunde identifiera? När du är ute och jagar så kan du ju inte skjuta vilket djur som helst

Det märks att du aldrig varit i skogen ens, vid en skarp situation finns det inte alltid tid til att tveka, tvekar du så kan tillfället vara borta.
Citera
2026-09-18, 10:24
Medlem
Citat:
Det märks att du aldrig varit i skogen ens, vid en skarp situation finns det inte alltid tid til att tveka, tvekar du så kan tillfället vara borta.

Haha skarp situation, en skarp situation är om du håller på att bli anfallen av en björn eller älg, inte om du alldeles skitnödig måste skjuta på allt du tror är just det du får jaga för tillfället.
Citera
2026-09-18, 20:05
Medlem
Citat:
Skytten skall vara säker på vad det är den skjuter emot, det är en grundregel vid jakt.
Ser man inte med säkerhet vad det är för slags djur eller annat, då håller man inne skottet.
Citera
2026-09-18, 21:00
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:

Troligtvis har du aldrig jagat då du framstår som fullständigt oduglig eller konstant full helt enkelt... Eller möjligen minderårig och kraftigt omogen i kombination med fullständigt okunnig när det kommer till lagar och regler kopplade till jakt i Sverige.

Antalet gånger genom åren jag avstått från att skjuta på grund av att viltet inte varit fullgott identifierat är åtminstone uppe på tresiffrigt.

Om man inte fullt ut ser vad det är man har i skiktet skjuter man inte eftersom man inte skjuter på något man inte faktiskt vet vad det är. Detta gäller alltid om man inte är helt dum i huvudet eller dyngoackad och i inget av dessa tillstånd ska man jaga över huvud taget.

Att tillfällen försvinner är inget reellt problem. Att skjuta fel är däremot ett problem.

Om man inte kan avgöra vad man skjuter på får man inte skjuta. En felskjuten spendragen sugga skapar mer problem än en missad chans att skjuta en galt med betar stora som kvarnhjul.

Skjuter man dovhjort i tron att det är en råbock den 16/8 begår man jaktbrott. Samma med en björn i tron att det är en älg; en rapphöna i tron att det är en fasan; en utter i tron att det är en hare och så vidare.

Troligtvis "jagar" du bara i GAIM då det är på den typen av jakter ditt resonemang är hållbart.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in