2026-08-24, 13:10
Medlem
Har ni stött på några jaktlag där det dricks alkohol under passen, eller gör ni det kanske själva tom?

Vet att när farfar jagade på 40-talet var det rätt vanligt. Ibland fick de tom ta vapnen från deras jaktkamrater då de var för fulla.

Idag tror jag det är tämligen ovanligt, men visst görs det säkert lite i smyg. Själv brukar jag ta en liten sup om jag sitter ensam i jakttornet. Givetvis har jag även varit extremt bakis på ett pass efter vi firat gårdagens jaktlycka.
Citera
2026-08-24, 13:25
Medlem
Tror minsann att det är allmänt vedertaget.

Grabbgänget har fått en liten paus från gnälliga ungar och gnällig hustru - nu ska det firas!
Vi skiter i jakten!
Citera
2026-08-24, 13:31
Medlem
RedBull och kaffe?
Citera
2026-08-24, 13:45
Medlem
De få gånger jag jagar så är det vildsvin som gäller, sitter ensam mitt i natten och väntar men aldrig på fyllan.
Citera
2026-08-24, 13:51
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Har ni stött på några jaktlag där det dricks alkohol under passen, eller gör ni det kanske själva tom?

Vet att när farfar jagade på 40-talet var det rätt vanligt. Ibland fick de tom ta vapnen från deras jaktkamrater då de var för fulla.

Idag tror jag det är tämligen ovanligt, men visst görs det säkert lite i smyg. Själv brukar jag ta en liten sup om jag sitter ensam i jakttornet. Givetvis har jag även varit extremt bakis på ett pass efter vi firat gårdagens jaktlycka.

Ja det är vanligt med de jaktlag som t ex tar in jägare från andra länder typ tyskar som för en stor summa pengar får skjuta en älg utan att få del av köttet, där söps det rätt rejält! Vanliga svenska jaktlag tillåter inte alkohol under jakt blir någon påkommen onykter så får de lämna jaktlaget!
Citera
2026-08-24, 14:20
Medlem
tilsammansnus avatar
Pardon me liksom,

Men jag kan inget om jakt, äger inga vapen - är långt ifrån sysslan dvs. men blir man inte rätt kass på att sikta precis som man blir med bilkörning efter ? (och ändå tror man är skicklig).

Typ risk att skadeskjuta (plågeskada) , inte kunna urskilja svamp plockare , rentav skada sig/andra i laget ? att ta en jävel efteråt ja, bra desperat att inte kunna vänta till efter.
Citera
2026-08-24, 14:24
Medlem
idiamindadas avatar
Det enda jag varit med om är ett jaktlag i Småland där man tog en sup vid den gemensamma frukosten. Inget mer. Liksom en gammal tradition.
Citera
2026-08-24, 14:45
Medlem
Innerfittefetts avatar
Inte i mitt jaktlag eller andra jag känner. Efter jakten förekommer det lite normalt krökande för de som kan.
Citera
2026-08-24, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Pardon me liksom,

Men jag kan inget om jakt, äger inga vapen - är långt ifrån sysslan dvs. men blir man inte rätt kass på att sikta precis som man blir med bilkörning efter ? (och ändå tror man är skicklig).

Typ risk att skadeskjuta (plågeskada) , inte kunna urskilja svamp plockare , rentav skada sig/andra i laget ? att ta en jävel efteråt ja, bra desperat att inte kunna vänta till efter.

Nja, en lite promille som 0,2-0,5 sänker inte koncentrationsförmågan samtidigt som det stillar nerverna.
Därav räknas alkohol som doping i skyttetävlingar.
Citera
2026-08-24, 15:04
Avstängd
Citat:

idag är det extremt ovanligt, jag har aldrig stött på det. däremot kan det supas rätt bra på kvällarna bland vissa, så de är jävligt bakis dagen efter. jag tycker de förstör jakten genom sitta bakfull i ett torn, ofta har de så darriga händer att de själva avstår att skjuta.
Citera
2026-08-24, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
definiera "liten sup" tack

Kanske 3-4 rejäla klunkar brännvin

Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ja det är vanligt med de jaktlag som t ex tar in jägare från andra länder typ tyskar som för en stor summa pengar får skjuta en älg utan att få del av köttet, där söps det rätt rejält! Vanliga svenska jaktlag tillåter inte alkohol under jakt blir någon påkommen onykter så får de lämna jaktlaget!

De vågar väl inte säga ifrån när tyskarna super till. Lär få riktigt bra betalt för att fylletyskarna kommer dit och skjuter älg.

Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Pardon me liksom,

Absolut, man bör inte vara påverkad något nämnvärt om man ska ut och skjuta med bössan. Största risken är väl att man råkar bränna av ett vådaskott.

Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Det enda jag varit med om är ett jaktlag i Småland där man tog en sup vid den gemensamma frukosten. Inget mer. Liksom en gammal tradition.

Låter som en bra trevlig tradition det där, och säkerligen något som är vanligare bland äldre generationer jägare.

Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Nja, en lite promille som 0,2-0,5 sänker inte koncentrationsförmågan samtidigt som det stillar nerverna.
Därav räknas alkohol som doping i skyttetävlingar.

Det har du helt rätt i. Några rejäla klunkar brännvin lugnar nerverna.

Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
idag är det extremt ovanligt, jag har aldrig stött på det. däremot kan det supas rätt bra på kvällarna bland vissa, så de är jävligt bakis dagen efter. jag tycker de förstör jakten genom sitta bakfull i ett torn, ofta har de så darriga händer att de själva avstår att skjuta.

Ohja, vissa är ju så jävla bakis att de knappt kan tänka. Det kan supas något extremt om man lyckats fälla någon stor tjur en dag. Förra säsongen var det faktiskt en vi tvingade att ligga kvar i jaktstugan efter gårdagens fest. Han kunde nätt och jämt gå.
Citera
2026-08-24, 18:31
Medlem
Citat:

Det är nog som du säger ovanligt idag, men jag vet/visste om många gubbar som tog sig rejäla stänkare både före under och efter passet, det förekom även regelmässig tjuvjakt! Men detta var många år sen och de flesta av dessa gubbar lever inte ens längre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in