2026-08-24, 00:48
Medlem
Har någon erfarenhet av utbildningen Javautvecklare på antingen ITHS/ It- högskola eller Nackademin? Vilken skola ska man välja?
Vilken skola är mer seriös och bättre utbildning
Citera
2026-08-24, 06:47
Medlem
Ska du utbilda dig till ett dött yrke? Sista två åren har allt fler programmerare fått svårt att få arbete på grund av ”Vibe coding” / ”ai utvecklingen”.

Jag tror du har större chans på arbete i framtiden om du gå någon YH utbildning till trädgårdsmästare eller liknande (så långt ifrån datorer som möjligt).
Citera
2026-08-24, 09:15
Medlem
0x539s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
Ska du utbilda dig till ett dött yrke? Sista två åren har allt fler programmerare fått svårt att få arbete på grund av ”Vibe coding” / ”ai utvecklingen”.
Jobbar du med IT eller är du en bilmek som bara repeterar vad du hört i lunchrummet?
Citera
2026-08-24, 11:36
Medlem
Citat:

Jag tror du har större chans på arbete i framtiden om du gå någon YH utbildning till trädgårdsmästare eller liknande (så långt ifrån datorer som möjligt).

Dött yrke eller inte det är väl inte jag undrar över Om du faktiskt inte har erfarenhet av de två skolorna så är det bättre att inte störa
Citera
2026-08-24, 11:41
Medlem
bangarangas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam019
Har någon erfarenhet av utbildningen Javautvecklare på antingen ITHS/ It- högskola eller Nackademin? Vilken skola ska man välja?
Vilken skola är mer seriös och bättre utbildning

Som flera andra redan har skrivit så är det en katastrof att utbilda sig till "utvecklare" i dessa tider med AI och de nya reglerna för indisk arbetskraft till EU (mother of all deals).

Jobba med händerna istället. Bonde, VVS-montör, rörmokare, elektriker...vilket yrke som helst där du jobbar med händerna och du aldrig har sett en indier.

VVS-montör: Fakturera för arbetstid, restid, lunchtid, raster och allt material.
Fakturera 2000 kronor per timme eller mer om det är obekväm arbetstid.

Javautvecklare: Fakturera för arbetstiden, men du får stå för material, programlicenser, dator och kostnader för kontor m.m. själv.
Fakturera 600-800 kronor per timme. Ha obetald jour där kunden vill ha gratis råd och tips på kvällstid via mail.

Den som inte är helt tappad bakom en vagn ser att marknaden belönar VVS-montörer mycket mer än javautvecklare.
Senast redigerad av bangaranga 2026-08-24 kl. 11:45.
Citera
2026-08-24, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0x539
Jobbar du med IT eller är du en bilmek som bara repeterar vad du hört i lunchrummet?

Jobbat 30 år inom IT. Konsult sista 15 åren, och jobbar som AI Arkitekt och idag kan jag ensam med agenter ersätta runt 100 utvecklare och köra projekt helt solo. Du måste förstå att utvecklare är inget hett arbete längre (du kommer få ett helvete få första jobbet efter utbildning).

Satsa på :
Något du gör med händerna långt ifrån datorer
Eller någon 1-2 åring AI Utbildning med maskininlärning, sen får du hoppas det finns jobb om 1-2 år till dig.
Citera
2026-08-24, 12:40
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Systemutveckling --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2026-08-27, 22:50
Medlem
Citat:
Jobbat 30 år inom IT. Konsult sista 15 åren, och jobbar som AI Arkitekt och idag kan jag ensam med agenter ersätta runt 100 utvecklare och köra projekt helt solo. Du måste förstå att utvecklare är inget hett arbete längre (du kommer få ett helvete få första jobbet efter utbildning).

Haha, vilken mytoman du är. Du har också varit chef i 30 år såg jag i en annan tråd. Du har alltså varit chef sedan första dagen?

Om det fanns merit i det du skriver kring AI, så hade bankerna m.m ersatt alla redan. Vem som helst kan använda Claude och göra ett fullstack-projekt. Och nej, du behöver inte ett AI-team för det. Endast en Claude. Och dessa produkter SUGER! Hur mycket AI-produkter kommer ut som helst och samtliga är skräp.

Du lurar ingen. Du leker med AI och gör meningslösa saker för skojs skull. Har en på jobbet som är exakt lika. Men ni är inget annat än entusiaster, och i ditt fall klassisk flashback-mytoman som ljuger om dig själv.
Citera
2026-08-27, 22:59
Medlem
mikaelss avatar
Men Java var ju knappt spännande ens när det kom, annat är för hobbybruk. Finns det någon som använder Java idag, på entreprisenivå?
Ärlig fråga, jag lämnade branschen för tre år sen och redan då körde alla som inte jobbade med riktiga datorer, dvs mainframe; Kubernetes, microservices, Python och (fortfarande) C och C#, men Java var ett ord jag knappt hört sedan millennieskiftet.
Men det kan bero på bransch, såklart.
Citera
2026-08-28, 11:12
Medlem
0x539s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Men Java var ju knappt spännande ens när det kom, annat är för hobbybruk. Finns det någon som använder Java idag, på entreprisenivå?
Ärlig fråga, jag lämnade branschen för tre år sen och redan då körde alla som inte jobbade med riktiga datorer, dvs mainframe; Kubernetes, microservices, Python och (fortfarande) C och C#, men Java var ett ord jag knappt hört sedan millennieskiftet.
Men det kan bero på bransch, såklart.

Java peakade nog nån gång runt 2010-ish, då var det överallt. 2013 var året då Google meddelade att man skulle ta bort stöd för Java i webbläsaren Chrome, det var en big deal då. Att Python börjat ta över Java-andelar är relativt nytt, det började inte synas förrän runt 2020.

Såhär såg Redmonks top 4 ut år 2015:
  1. JavaScript
  2. Java
  3. PHP
  4. Python

Idag är det nog osannolikt att man skulle använda Java för nya projekt, särskilt efter att Golang blivit så populärt, men på grund av sin historiska popularitet stöter man fortfarande ofta på det, och den codebase av java-kod som skrevs för tio år sen kommer nog inte försvinna i första taget, man skriver inte om kod i nya språk för skojs skull.

Några moderna (dvs fortfarande använda) exempel är väl ELK-stacken för logghantering som bygger på Java, Kafka, språk som Clojure och Kotlin. Sen ska man inte glömma att Android bygger på java-appar (numera ofta Kotlin, tydligen).

Som sista poäng vill jag också säga att man inte binder upp sig på livstid att skriva Java bara för att man studerar till det. Poängen är att lära sig programmera, är man duktig på Java lär man sig lätt Go t.ex.
Citera
2026-08-28, 14:44
Medlem
Som de skriver tidigare så är Java nog inte rätt grej att välja att lära sig om man ska börja från noll idag. Om du ska börja med något nu så välj Python eller Javascript.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in