Citat:
Ursprungligen postat av
mikaels
Men Java var ju knappt spännande ens när det kom, annat är för hobbybruk. Finns det någon som använder Java idag, på entreprisenivå?
Ärlig fråga, jag lämnade branschen för tre år sen och redan då körde alla som inte jobbade med riktiga datorer, dvs mainframe; Kubernetes, microservices, Python och (fortfarande) C och C#, men Java var ett ord jag knappt hört sedan millennieskiftet.
Men det kan bero på bransch, såklart.
Java peakade nog nån gång runt 2010-ish, då var det överallt. 2013 var året då Google meddelade att man skulle ta bort stöd för Java i webbläsaren Chrome, det var en big deal då. Att Python börjat ta över Java-andelar är relativt nytt, det började inte synas förrän runt 2020.
Såhär såg Redmonks top 4 ut år 2015:
- JavaScript
- Java
- PHP
- Python
Idag är det nog osannolikt att man skulle använda Java för nya projekt, särskilt efter att Golang blivit så populärt, men på grund av sin historiska popularitet stöter man fortfarande ofta på det, och den codebase av java-kod som skrevs för tio år sen kommer nog inte försvinna i första taget, man skriver inte om kod i nya språk för skojs skull.
Några moderna (dvs fortfarande använda) exempel är väl ELK-stacken för logghantering som bygger på Java, Kafka, språk som Clojure och Kotlin. Sen ska man inte glömma att Android bygger på java-appar (numera ofta Kotlin, tydligen).
Som sista poäng vill jag också säga att man inte binder upp sig på livstid att skriva Java bara för att man studerar till det. Poängen är att lära sig programmera, är man duktig på Java lär man sig lätt Go t.ex.