Citat:
Ursprungligen postat av
triptyken
Problemet är att vi som gemensam grupp betalar för det.
Det är litet som att säga att "Ann-Sofie, 68, fattigpensionär, har fixat sin ekonomi själv" när nästa regering höjer pensionen. MEN den är just skattesubventionerad.
Nuvarande regering har gett ut rejäla bidrag till företag ur statskassan med tanken att det magiskt ska bli inkomst, vilket inte funkat än och tillväxten är inte välrapporterad för att den är bara baserad på att företagen får gratis skattepengar och stöd. Det är inte nåt som bygger ut dom, utan bara funkar när dom får välgörenhet.
När friska företag får mer pengar investerar de och det betyder vanligen nyanställningar. Får friska företag mindre pengar över överväger de flytt till billigare EU-land eller i värsta fall neddragningar.
Så fungerar företag, de är ingen jävla allmännytta. De finns för att generera vinster, gör de inte det så antingen flyttar de eller går under.
Som aktieägare köper jag storföretag som går bra, börjar de gå mindre bra drar jag öronen åt mig. Antingen avvaktar eller säljer och då får sjunker företaget värdemässigt, sjunker det tillräckligt går det under.