2026-08-23, 21:13
Medlem
Jag har tänkt att jag ska trappa ner mitt alkoholintag genom att byta starköl mot folköl 3,5%. Fram tills förra veckan så har jag druckit tre gånger i veckan (tisdagar, fredagar och lördagar). Varje gång dricker jag två starka starköl(10,2%) och toppar sedan med något svagare, typ en hard seltzer eller något. Jag har alltså inte varit helt under isen. Men det är ju ett riskbruk och min tjej vill att jag ändrar på det. Tanken är att jag ska byta starkölen mot 3,5'or men fortfarande dricka starköl på typ midsommar, after work osv. Typ så som vanligt folk dricker.

Men redan nu första veckan så känner jag mig nedstämd. Som att det inte finns något att se fram emot under veckan. Sexlusten är inte heller lika stark, fast den finns där. Lite ångest har jag. De problem som jag ibland grubblar över kommer upp oftare i huvudet just nu.

Finns det någon som har erfarenhet av att trappa ner på samma sätt som kan berätta för mig om jag kommer att känna mig såhär länge? Mår man bättre om några veckor? Kommer sexlusten bli lika stark som när man drack mer?
Citera
2026-08-23, 21:31
Medlem
HBTKuks avatar
Det är inga större mängder egentligen. Kan det vara a-lagarstämpeln som.kommer med 10,2 hon ogillar?
Citera
2026-08-23, 21:37
Avstängd
StoreSvartes avatar
Det är ju knappast några stora mängder men det tar tid för kroppen att återställa sig ändå. Det brukar ta en månad för mig att känna mig normal när jag slutar helt men då handlar det om mycket större mängder.

Folköl är ju bara tråkigt. Ska du dricka två folköl istället? Varför inte bara sluta helt istället?

Börja ta en promenad varje dag.
Senast redigerad av StoreSvarte 2026-08-23 kl. 21:42.
Citera
2026-08-23, 21:41
Medlem
Onanikrems avatar
Du kommer må skit i ett par veckor, sömnsvårigheter, svettningar kanske darrningar.
Gick igenom det där för en del år sedan. Hade då druckit runt två flak 33or i veckan under några år, inte 10,2 då och var aldrig inne på starksprit då jag inte är så förtjust i det.

Jag drack mycket vatten varje dag och började springa, vanligen kvällstid så jag blev helt utmattad och somnade ändå. Första tiden är tuff, går lättare sedan men lätt att trilla dit igen om man skall försöka dricka "normalt" Idag dricker jag enlig mig normalt, men antagligen inte enligt socialstyrelsen.. Brukar dela två flaskor vin under helgen, så en i praktiken, och kanske 10-14 öl under resten av veckan (fortfarande 33or)
Citera
2026-08-23, 21:41
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saimoquestion
Jag har tänkt att jag ska trappa ner mitt alkoholintag genom att byta starköl mot folköl 3,5%. Fram tills förra veckan så har jag druckit tre gånger i veckan (tisdagar, fredagar och lördagar). Varje gång dricker jag två starka starköl(10,2%) och toppar sedan med något svagare, typ en hard seltzer eller något. Jag har alltså inte varit helt under isen. Men det är ju ett riskbruk och min tjej vill att jag ändrar på det. Tanken är att jag ska byta starkölen mot 3,5'or men fortfarande dricka starköl på typ midsommar, after work osv. Typ så som vanligt folk dricker.

Men redan nu första veckan så känner jag mig nedstämd. Som att det inte finns något att se fram emot under veckan. Sexlusten är inte heller lika stark, fast den finns där. Lite ångest har jag. De problem som jag ibland grubblar över kommer upp oftare i huvudet just nu.

Finns det någon som har erfarenhet av att trappa ner på samma sätt som kan berätta för mig om jag kommer att känna mig såhär länge? Mår man bättre om några veckor? Kommer sexlusten bli lika stark som när man drack mer?
Så klart du får abstinenssymtom direkt. Du minskar mängden alkohol kraftigt. Vad gäller sexlusten är det svårt att svara på. Subjektiv sexlust på grund av alkohol är ett välkänt fenomen. Men var det landar är svårt att säga. Men det är väl knappast konstigt att du tappar en del lust när du kämpar med att dra ned på ölandet? Ge det några veckor och se om det stabiliserar sig och blir bättre. Eller så gör du slut och dricker som du vill.
Citera
2026-08-23, 21:43
Medlem
a-mortals avatar
Farmakologer verkar eniga om att det är intensiva svängningar som ökar risk för beroende.
Alltså bör du börja med en svag drink och trappa upp när du väl dricker.

Det är individuellt hur snabbt du återhämtar dig.

Citat:
Time without alcohol What may happen
6 to 12 hours You may start to feel anxious, sweaty, shaky, tired, or sick to your stomach
12 to 24 hours Headaches, cravings, poor sleep, and mood changes may become more noticeable
24 to 48 hours Symptoms may get stronger. Some people may have tremors, high blood pressure, or a fast heart rate
48 to 72 hours This can be the riskiest period for severe withdrawal, especially for people who drink heavily
Days 3 to 7 Symptoms often start to ease, but sleep, mood, and cravings may still feel off
Week 2 Sleep, digestion, hydration, and energy may start to improve
Weeks 3 to 4 Blood pressure, skin health, weight, and liver function may begin to improve
2 to 4 months Mood, focus, heart health, and liver recovery may continue to get better

https://emoryrecovery.com/timeline-benefits-of-quitting-alcohol/

Ett tips är att lägga pengarna på ett sparkonto istället och hitta något annat gott att dricka.
Citera
2026-08-24, 02:00
Medlem
Citat:
Men redan nu första veckan så känner jag mig nedstämd.
Det kanske är därför du har druckit, för att ditt normala stämningsläge är att vara nedstämd?

Abstinensen efter ett hårt drickande håller i sig en eller max två veckor efter att man slutat helt. Sedan kommer man troligen vara sugen på att supa igen, kanske resten av livet. Inom AA så kan du få en ny "religion". Bättre för ekonomin och levern, och möjligen för psyket.
Citera
2026-08-24, 20:52
Medlem
Citat:

Du beskriver exakt varför många dricker (för mycket).

Man blir temporärt 'glad' och har något att se fram emot när man dricker, slipper ångest och alla tankar på problem och saker som ska fixas.

Om man inte dricker (vilket givetvis är den bästa för kropp och sinne), måste ovanstående hanteras.

Det kan lösa sig på flera olika sätt. Men gemensamt är att det tar tid. Hur lång tid är individuellt.

För många är nyckeln att ta sig igenom de första månaders tristess med någon typ av träning, promenader, nyttig mat och inte vara hård mot sig själv. Låta ångesten och grubblerierna finnas där, de bleknar såsmåningom om du håller dig lite sysselsatt (mentalt eller via rörelse).

Det enda du behöver tänka på är att A) inte ta det första glaset B) missmodet försvinner med tiden.
Senast redigerad av retina 2026-08-24 kl. 21:35.
Citera
2026-08-24, 21:36
Medlem
Pungsvings avatar
Sluta intala dig om alla måsten du måste utföra eller leva upp till. Sexlust? Är det något som ska kommenderas fram, eller? Vad är det för kvinna du hamnat i lag med? Säg till henne att du inte känner för det. Om det inte passar kan hon dra.

Sätt upp realistiska mål för dig själv, dvs ett tempo du klarar av. Bli inte nedstämd för att du inte kan leva upp till dina krav på dig själv. Utför saker i den takt du klarar av. Vad andra tycker att du ska klara av måste du lära dig att acceptera men ändå välja bort.

Se på ditt inre känsloliv eller tankar som en arena. Tänk dig att du sitter på läktaren i en gympahall och tittar på dina tankar och känslor som dyker upp där nere på golvet. Iakta dem. Undra var de kommer ifrån. Undra om det är dina tankar och känslor, eller någon annas tankar och känslor du förväntas ha. När du kan frigöra dig från allt som händer nere på golvet är du fri på riktigt.
Citera
2026-08-24, 21:41
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Två starka starköl (4 vanliga starköl) tre gånger per vecka är såklart inget som ger vare sig avtändningssymptom eller andra bekymmer. Men, vill du dricka mindre så drick mindre...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in