2026-08-24, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Går rakt på sak:

Vilka Facebook-grupper finns det för att hitta personer av motsatta könet som är ute efter att hitta en partner att bilda familj med?

Det finns ju mängder av allmänna dejtinggrupper, men det är mest gamla haggor 50+ i de grupperna, och även om det vore 35+ till 40+ så är det väl sent att leta partner att bilda familj med (för kvinnorna).

För den som är ute efter att hitta en mamma- eller pappa-person, så är det slöseri med tid att nätdejta "allmänt" på appar eller i dessa värdelösa FB-grupper som är fulla till bredden av överåriga sluggon.

Kvinnor i fertil ålder (låt säga 20 till 30) hänger inte i dessa grupper. Dels så blir de översköljda av tusentals propåer, inviter och förslag av gubbar upp till 80-årsåldern ("vad fin du är , hälsning Roger 76 år i Avesta"). Och dels så träffar de många unga män naturligt i sin vardag om de jobbar eller studerar som uppvaktar dem.

Som fertil ålder menar jag i allmänna termer kvinnor som har tid på sig att få många barn om de så vill. Då borde väl säg 32 år vara en bortre gräns. Då hinner de få 4 barn ganska ostressat, och 4 får väl räknas som många i dagens samhälle. 1-2 barn kan givetvis klaras av även om kvinnan är 35+ men sen börjar det nog bli svårbefruktat.

Det är alltså bottenslasket av kvinnor främst som är med i dessa dejtinggrupper på Facebook, eller så klart såna som redan har barnbiten avklarad som det heter.

Ganska enkel fråga alltså i grunden: var hittar man dejtinggrupper på Facebook eller annorstädes för att hitta kvinnor (eller män för den delen) som är helt och hållet inriktade på att bilda familj?

Borde det inte finnas en efterfrågan på såna grupper?

Det finns ju tydligen halv- och helhemliga grupper för att "hitta sperma" och inseminera sig i utlandet och liknande sjuka grejer. Själv är jag helt emot såna onaturligheter. Om en hagga inte kan träffa en man och bli befruktad av honom på den naturliga vägen så ska hon inte ha några avkomlingar.

Jag tror att det kan bli svårt att hitta en sådan grupp. Dels för att en del unga tröttnat på att träffas via nätet. Eller inte tar det på allvar.

Kanske någon specifik grupp. Tex kristna som söker partner. Eller vi hippies som söker partner.
Eller singel och nörd.

Det behövs en extra gemensam nämnare för att få en sådan grupp att funka. Dvs att gruppen har en tydlig koppling till vissa värderingar eller en subkultur.

Personligen skulle jag tipsa om att gå med i en förening, kyrka eller bli volontär i någon organisation. Se till att få en naturlig mötesplats.
Gärna något som är kopplat till vuxna värderingar eller som går emot ett vilt partyliv
Citera
2026-08-24, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Jag tror att det kan bli svårt att hitta en sådan grupp. Dels för att en del unga tröttnat på att träffas via nätet. Eller inte tar det på allvar.

Kanske någon specifik grupp. Tex kristna som söker partner. Eller vi hippies som söker partner.
Eller singel och nörd.

Det behövs en extra gemensam nämnare för att få en sådan grupp att funka. Dvs att gruppen har en tydlig koppling till vissa värderingar eller en subkultur.

Personligen skulle jag tipsa om att gå med i en förening, kyrka eller bli volontär i någon organisation. Se till att få en naturlig mötesplats.
Gärna något som är kopplat till vuxna värderingar eller som går emot ett vilt partyliv

Bra tips!

Jag är själv inte helt kristen, även om jag går i kyrkan emellanåt. Men jag har svårt att bekänna min tro på det sättet som jag fått intrycket att kyrkorna helst vill att man gör. Trots min veka tro så skulle jag inte alls ha något emot att bli ihop med en fullt ut kristen kvinna, så vitt vi passar ihop vad gäller övriga aspekter.
Citera
2026-08-24, 18:02
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanfordClark
Jag anar en viss ironi, men tack ändå.
Men jag var inte alls ironisk. När man är 50 så vet man vad man vill, och det är en stor fördel. Och om man håller sig frisk så är orken inga större problem heller.
Citera
2026-08-24, 19:55
Medlem
SanfordClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Men jag var inte alls ironisk. När man är 50 så vet man vad man vill, och det är en stor fördel. Och om man håller sig frisk så är orken inga större problem heller.

OK, svårt att veta ibland. Jag kan även känna mig ironisk angående mig själv och skratta åt mig själv ibland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in