Citat:
Ursprungligen postat av
johannes89
Jag har gått igenom flera tvister och vunnit i hyresnämnden och hovrätten. Om du meddelat hyresvärden innan att du behöver vara hemma och att värden är välkommen att boka en tid för besöket när det passar dig. Hyresvärden får INTE gå in eller släppa in någon i din lägenhet utan din tillåtelse om det inte är något väldigt akut men vanlig tillsyn installation m.m räknas inte som det.
Vad som gäller kring nycklar och tillträdeInget lagkrav: Det finns ingen paragraf i hyreslagen (jordabalken) som ger hyresvärden rätt till en reservnyckel utan ditt medgivande.Hyresavtalet avgör: Om det står i ditt kontrakt att hyresvärden har rätt till en reservnyckel och du har skrivit under, har de godkänt stöd för att ha en.Aldrig rätt att gå in ändå: Oavsett om hyresvärden har en nyckel eller ej får de aldrig gå in i din lägenhet utan din tillåtelse, förutom vid akuta nödsituationer (som en vattenläcka).
Då gör hyresnämnden olika bedömningar på olika ställen, jag fick till mig, inklusive närtid, mindre än ett halvår sedan, av hyresnämnden att om värden meddelar oss MINST 30 dagar innan så kan vi inte neka överhuvudtaget, vår hyresvärd gjorde nämligen detta för att just kunna vräka oss.
Vi var 6 lägenheter som gång på gång fick att han skulle komma in av diverse olika anledningar och vi motsatte oss givetvis, men hyresnämnden gick på hans linje, nekade vi så hade han grund att säga upp kontraktet.
Vi skulle ändå flytta till huset, vilket han inte visste givetvis, så vi brydde oss inte särskilt, men ett par stod på sig och sa precis som du säger....och blev vräkta, och inte nog med det, han lyckades dessutom pressa dom på typ 25k extra pga hål i väggarna etc.
Vi har varit i HN säkert 8-10ggr med honom vi i huset, och vi vann flera ärende som han sket i att följa.