2026-08-24, 20:20
Medlem
PerniWhas avatar
Nej, du har inte rätt att neka och framför allt inte när det är frågan om trekammarbrunn och tretummare!
Citera
2026-08-25, 07:17
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Jag har gått igenom flera tvister och vunnit i hyresnämnden och hovrätten. Om du meddelat hyresvärden innan att du behöver vara hemma och att värden är välkommen att boka en tid för besöket när det passar dig. Hyresvärden får INTE gå in eller släppa in någon i din lägenhet utan din tillåtelse om det inte är något väldigt akut men vanlig tillsyn installation m.m räknas inte som det.

Vad som gäller kring nycklar och tillträdeInget lagkrav: Det finns ingen paragraf i hyreslagen (jordabalken) som ger hyresvärden rätt till en reservnyckel utan ditt medgivande.Hyresavtalet avgör: Om det står i ditt kontrakt att hyresvärden har rätt till en reservnyckel och du har skrivit under, har de godkänt stöd för att ha en.Aldrig rätt att gå in ändå: Oavsett om hyresvärden har en nyckel eller ej får de aldrig gå in i din lägenhet utan din tillåtelse, förutom vid akuta nödsituationer (som en vattenläcka).
Då gör hyresnämnden olika bedömningar på olika ställen, jag fick till mig, inklusive närtid, mindre än ett halvår sedan, av hyresnämnden att om värden meddelar oss MINST 30 dagar innan så kan vi inte neka överhuvudtaget, vår hyresvärd gjorde nämligen detta för att just kunna vräka oss.

Vi var 6 lägenheter som gång på gång fick att han skulle komma in av diverse olika anledningar och vi motsatte oss givetvis, men hyresnämnden gick på hans linje, nekade vi så hade han grund att säga upp kontraktet.

Vi skulle ändå flytta till huset, vilket han inte visste givetvis, så vi brydde oss inte särskilt, men ett par stod på sig och sa precis som du säger....och blev vräkta, och inte nog med det, han lyckades dessutom pressa dom på typ 25k extra pga hål i väggarna etc.

Vi har varit i HN säkert 8-10ggr med honom vi i huset, och vi vann flera ärende som han sket i att följa.
Citera
2026-08-25, 07:25
Medlem
en gång i tiden satte de upp en lapp på lägenhets dörren som man skulle skriva på om man tillät att de gick in i lägenheten , nu för tiden sätter de upp en lapp att de ska gå in i lägenheten ock göra nått
vill man inte att de ska gå in i kvarten ska man höra av sig
Citera
2026-08-25, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
El, VVS och bygg. Man får lappar i sin brevlåda typ varenda vecka om att gubbar ska komma in i ens lägenhet och mäta, fixa och dona. "Vi måste sätta upp en trekammarbrunn här med reglar och tretumsspik." Hotfulla är de också. "Är du inte hemma så går vi in med huvudnyckeln."

Vad har man som hyresgäst för rättigheter? Kan man göra någonting för att slippa ha mongogubbar i sin lägenheten typ 70% av tiden som man bor där? Kan man inte bara få ha sin lägenhet ifred som den är?
Detta är dubbelt.
Vill du inte att dem ska komma in och dem tränger sig in endå är det hemfridsbrott.

Dock så finns där delar i hyresavtalet som styr vad som händer o du hindrar deras intåg.
Dvs du har full rätt att neka dem att komma in men i samma stund har hyresvärden också full rätt att vräka dig.
Citera
2026-08-25, 09:39
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Detta är dubbelt.
Vill du inte att dem ska komma in och dem tränger sig in endå är det hemfridsbrott.

Dock så finns där delar i hyresavtalet som styr vad som händer o du hindrar deras intåg.
Dvs du har full rätt att neka dem att komma in men i samma stund har hyresvärden också full rätt att vräka dig.

Ja. Det är klart att man kan bli irriterad över en massa sådant spring, men hyresvärden har rätt att bereda sig tillträde till sin egendom för nödvändiga underhållsåtgärder eller hur det nu kan vara formulerat. Samma gäller förmodligen för bostadsrätter, d.v.s. att föreningen har motsvarande rätt till tillträde. Det är väl bara i eget hus man är säker däker där mitt hem är min borg. Kan finnas undantag för myndigheter typ hälsovårdsmyndigheter eller andra. Polis förstås under vissa omständigheter.
Citera
2026-08-25, 10:35
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Sådana hyresgäster som ts är pain in my assholes.
Ofta kan det vara många led av fackkunniga som kan behöva göra rockader i sina scheman, minns ett specifikt fall där en krånglig hyresgäst gjorde att det nya värmesystemet kopplade på sent i september..
Jag är inte det minsta besvärlig mot dem, utan gör alltid exakt som de säger.

Nu har de nog äntligen slutat, men under hela sommaren har jag haft polska gubbar som sprungit in och ut ur min lägenhet för att de skulle skrapa och dunka i väggen ute på min balkong. Nästa vecka ska några gubbar tränga sig in här och kontrollera ventilationen. Jag har också just nu några små svarta dosor som ligger här och mäter någonting. Dessa dosor kan inte gubbarna lägga i min brevlåda och skriva vart någonstans i lägenheten jag ska placera ut dem, utan gubbarna måste gå in i min lägenheten och fram till min säng och lägga en av dosorna på mitt nattduksbord. Det konstiga är att de aldrig hittar några fel under alla dessa mätningar. Allting i lägenheten är helt perfekt, men ändå ska det hela tiden mätas och kontrolleras.

En jobbig sak är att min lägenhet är så liten, så jag måste liksom sitta alldeles bredvid gubbarna när de håller på här med sitt skit. Att det är just hjärndöda hantverkare som kommer in i ens lägenhet gör det också extra otrevligt. Det hade inte känts lika hemskt om det var tandläkare, kockar eller bibliotekarier som hela tiden kom in här. Händiga män är nästan alltid obehagliga och dumma i huvudet har jag märkt.

Tack till alla för de svaren som jag fått i tråden!
Citera
2026-08-25, 12:13
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Måste vara jobbigt ha en trekammarbrunn i lägenheten, får hoppas killen som kör sugbilen inte droppar på parketten när han ska dra in och ut slangen.
Du fattar väl vad jag menar? De lägger hela tiden en massa lappar i min brevlåda där det står att de ska komma in här och göra en massa saker som jag inte vet vad det är för någonting. Självklart är de inte heller här 70 % av tiden, men väldigt ofta.

En gång var det vilt främmande gubbar här inne i mitt sovrum (mitt sovrum och mitt vardagsrum är samma rum) utan att jag visste om det. Jag var hemma hos min mamma i några dagar och då hade de lagt en lapp i min brevlåda på typ måndag och sedan gått in här på onsdag.

Jag skulle kunna betala dubbel hyra för att slippa ha det så här.
Citera
2026-08-25, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Måste vara jobbigt ha en trekammarbrunn i lägenheten, får hoppas killen som kör sugbilen inte droppar på parketten när han ska dra in och ut slangen.

🤣🤣 Jag är inte ens säker på om TS förstår din ironi…

Till TS: var glad att din hyresvärd tar underhåll av sin fastighet på allvar! Finns många som skiter i reparationer, underhåll mm. Du kanske ska se dig om efter möjligheten att få hyra hos en sådan? Annars är det nog husköp som gäller för dig.
Citera
2026-08-25, 14:49
Medlem
Citat:
Jag är inte det minsta besvärlig mot dem, utan gör alltid exakt som de säger.

Nu har de nog äntligen slutat, men under hela sommaren har jag haft polska gubbar som sprungit in och ut ur min lägenhet för att de skulle skrapa och dunka i väggen ute på min balkong. Nästa vecka ska några gubbar tränga sig in här och kontrollera ventilationen. Jag har också just nu några små svarta dosor som ligger här och mäter någonting. Dessa dosor kan inte gubbarna lägga i min brevlåda och skriva vart någonstans i lägenheten jag ska placera ut dem, utan gubbarna måste gå in i min lägenheten och fram till min säng och lägga en av dosorna på mitt nattduksbord. Det konstiga är att de aldrig hittar några fel under alla dessa mätningar. Allting i lägenheten är helt perfekt, men ändå ska det hela tiden mätas och kontrolleras.

En jobbig sak är att min lägenhet är så liten, så jag måste liksom sitta alldeles bredvid gubbarna när de håller på här med sitt skit. Att det är just hjärndöda hantverkare som kommer in i ens lägenhet gör det också extra otrevligt. Det hade inte känts lika hemskt om det var tandläkare, kockar eller bibliotekarier som hela tiden kom in här. Händiga män är nästan alltid obehagliga och dumma i huvudet har jag märkt.

Tack till alla för de svaren som jag fått i tråden!

För övrigt behöver det inte vara din hyresvärds fel att det finns ”svarta dosor” i din lägenhet. Kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd/miljöförvaltningen ställer krav på fastighetsägare att utföra radonmätning.
Citera
2026-08-26, 09:30
Medlem
LKKINGENs avatar
Men att din hyresvärd vill hålla sina fastigheter i ordning och dessutom mäta radon, hur kan det bli så fel för dig?

Jag fattar att det inte är särskilt kul ha folk springande i din lägenhet men vad vore alternativet?
Kom med förslag på hur detta kunde gjorts annorlunda, du får något för dina hyres pengar vilket inte alla upplever.

Händiga män otäckt dumma i huvudet, tar du inte i lite nu??

Är väl knappast deras fel att dom sköter sitt arbete och dessutom i din lägenhet, såklart kan man tycka vad man vill om importerad arbetskraft i vårt härliga EU.

Vad är det du inte kan förstå med det arbete som utför??
Du kan inte ta in infon om varför det faktiskt görs och att det gagnar dig och sen blir du så otroligt arg över det att du knappt verkar få luft.

Du bor i en etta så du är knappast tandläkare själv, du vet väl att ge sig på andras intellekt säger en del om ens eget intellekt eller eventuellt autism men det ena utesluter inte det andra såklart.

Att vilja betala dubbel hyra för att slippa en hyresvärd som underhåller sina fastigheter, sätt in en annons i det lokala annonsbladet så lovar jag dig att det kommer ringa minst 3 hyresvärdar som hade älskat ha dig som kund.

Hoppas iallafall du inte fått blodtrycksproblem och magsår
Citera
2026-08-26, 14:16
Medlem
Citat:
Nu har de nog äntligen slutat, men under hela sommaren har jag haft polska gubbar som sprungit in och ut ur min lägenhet för att de skulle skrapa och dunka i väggen ute på min balkong. Nästa vecka ska några gubbar tränga sig in här och kontrollera ventilationen. Jag har också just nu några små svarta dosor som ligger här och mäter någonting. Dessa dosor kan inte gubbarna lägga i min brevlåda och skriva vart någonstans i lägenheten jag ska placera ut dem, utan gubbarna måste gå in i min lägenheten och fram till min säng och lägga en av dosorna på mitt nattduksbord.

OVK gör man vart 3e eller vart 6e år.
Radonmätning (de svarta dosorna) gör man var 10e år (eller mer sällan om man bedömmer risken som låg).
Vad skapandet och dunkandet i väggen är för något vet jag inte men hur är det möjligt att alla dessa saker ska göras samtidigt?

Edit: fast radonmätning gör man inte nu utan tidigast i oktober-november så vad det är för svarta dosor du har nu vet jag inte.
Senast redigerad av Engineer 2026-08-26 kl. 14:19.
Citera
2026-08-27, 12:27
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Festligaste var nog ändå när jag bodde på fjärde våningen och var hemma men inte kollade hela tiden vad de gjorde. En slängde upp fönstret på vid gavel. Katterna stod sedan och balanserade där. Jag blev chockad och sa till. Då sa gubben att katter fysiskt inte KAN trilla ut. Whattt?

Den sista idioten är fan inte född...
Jag förstår ogillandet.
Jag hade en sån klient som avskydde intrång i sin lägenhet för några år sedan men som sist gav med sig, vi kom in och gjorde jobbet på 10 min och städade fint efter oss, han var så nöjd att vi fick kaffe av honom.
Han hade säkert haft dåliga erfarenheter innan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in