2026-08-23, 20:00
Medlem
Gentemot att jobba på ett lager.

Är det alltid någon form av gatekeeping med att börja på ett bemanningsföretag eller varierar det? Är det enformigt? Är det roligt?

Jag har gått i dessa tankar och problemet tror jag inte är arbetet i sig utan arbetsmiljön. Är det mycket buller och hög skaderisk likt Final Destination?

Det har känner inombords är att vara ute i den miljön kan bli monotont men å andra sidan lär man ha jobb resten av livet.
Citera
2026-08-23, 20:08
Medlem
Jag hade velat kunna hantverket att jobba på en såg. Tillverka plankor av olika storlekar.

Men jag har svårt för det där ljudet som ofrånkomligen uppstår när det sågas.
Citera
2026-08-23, 20:24
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Jag hade velat kunna hantverket att jobba på en såg. Tillverka plankor av olika storlekar.

Lösningen heter Peltorkåpor.
Citera
2026-08-23, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Lösningen heter Peltorkåpor.

Borde ha kommit nån smartare sätt att såga så här på 2000-talet.

Varför inte högtryck-vattenstråle?

Laser?

Kolfiber-blad?

Jag fattar inte riktigt varför det måste gnälla och skrika när man sågar i trä med de där klingorna, eller om det är band-blad. Båda lär väl förekomma.
Citera
2026-08-23, 20:37
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Har dålig koll på olika sågtekniker men laser och vattenstrålar låter avlägset och alldeles för dyrt. Avancerade hörselskydd borde där emot råda bot på även såggnissel så är nog inte ett så stort problem.
Bara koppla av och sätta på en ljudbok…
Citera
2026-08-23, 20:46
Medlem
Jag har jobbat på ett sågverk för ett gäng år sedan, om nu det räknas som stort vet jag
inte men det ligger i Insjön. Nya delägare nu i modern tid men jag tror inte det har
förändrats så mycket.

Varierande arbetsuppgifter med ett lite rullande schema,
oljud eller mycket ljud är valfritt, har du inga hörselskydd så behöver du inga
efter 6 månader, för då har du ingen hörsel kvar ändå.

Arbetsskador? beror nog på vilken tönt ett sågverk anställer, finns en del
säkerhetsföreskrifter att följa och det är viktigt. Sen behöver man inte som
oftast ha någon raketforskarutbildning heller.
Men det kan vara bra att ha någon form av erfarenhet av större maskiner inom industrin.
Övrigt nyttigt: heta arbeten, truck-kran-travers, lastmaskin och ett C-kort kan vara ett plus.
Citera
2026-08-23, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia

Hörselkåpor med valfritt vald musik underlättar tillvaron.
Det är maskinen som tillverkar brädor/plank, det är du som styr maskinen och
även underhåller den.
Citera
2026-08-23, 21:10
Medlem
slagskotts avatar
Ska du såga upp rätt till kunder så ingår ju ganska mycket andra jobb än att såga upp
Citera
2026-08-23, 21:35
Medlem
tomatlarss avatar
Bullrigt är det och dammigt (sågspån) och ja det är ganska enformigt blir mindre enformigt om man roterar arbetsuppgift. Sedan är det till 90% ett övervakningsarbete och 10% jävlas med att något fastnar eller krånglar då kan det stundtals vara fysiskt tungt arbete såga loss plankor som har fastnat till exempel av säkerhets själ ofta med handsåg och även lyfta bort de för hand. Säkerheten är dock idag väldigt hög på sågverk med infra barriär och stängsel med portar som stoppar maskinerna om man öppnar eller bryter infra strålen. Hörselskydd och hjälm tvång är väldigt vanligt.
Citera
2026-08-23, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Bullrigt är det och dammigt (sågspån) och ja det är ganska enformigt blir mindre enformigt om man roterar arbetsuppgift. Sedan är det till 90% ett övervakningsarbete och 10% jävlas med att något fastnar eller krånglar då kan det stundtals vara fysiskt tungt arbete såga loss plankor som har fastnat till exempel av säkerhets själ ofta med handsåg och även lyfta bort de för hand. Säkerheten är dock idag väldigt hög på sågverk med infra barriär och stängsel med portar som stoppar maskinerna om man öppnar eller bryter infra strålen. Hörselskydd och hjälm tvång är väldigt vanligt.

Övervakning?
Citera
2026-08-23, 22:03
Avstängd
Bajsmoderatorers avatar
Torken? Råsorteringen? Utlastningen? Packeteringen? Helt okej, drygt med skiften bara men iövrigt helt okej.
Skumma kufer dock vilket gör det hela rätt kul.
Citera
2026-08-23, 22:03
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Övervakning?
Jag syftar på att se så att inget går fel i maskinen ofta genom att titta på live filmer från övervakningskameror riktade mot olika delar av såglinjen och inte att det skulle vara riktat mot personalen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in