2026-08-23, 18:50
Medlem
Noetlovskijs avatar
Tjena alla VVS-kingar och monsterdiggare där ute!

Min duschslang är gammal så in i norden och har nu sprungit läck någon decimeter från duschmunstycket.
Den går att använda, men det är lite irriterande, så klart.

Jag har kollat Clas Ohlsson, Hornbach och googlat, men hittar ingen slang som verkar passa denna blandare.

Bilder:
https://ibb.co/qYkp3gVF
https://ibb.co/xt4DRrGz
https://ibb.co/8gbcwJLM
https://ibb.co/fYTmh9Mg

Tips? Antingen på slang eller om det finns någon slags adapter man kan sätta emellan för mer vanliga slangfästen.
Citera
2026-08-23, 19:11
Medlem
killawifes avatar
Du kan i princip bara köpa en köns-ändrare och sen skruva på vilken slang du vill. Ta med slangen till en VVS-butik(inte biltema) så hjälper de dig. Det kan vara svårt att få det tätt dock då det nog inte finns nåt färdigt för just detta. Jag har aldrig sett en sån slang och sålt VVS prylar sen 2006.

MEN. Blandaren är ju lastgammal. Köp en ny och slipp hela problemet. Bara mät storleken på fästet, centrum till centrum, det är troligen 180 cc men det kan vara annat så du måste mäta sen köper du bara en ny blandare. En mora kostar runt 1500:-, en Fm Matsson typ 2000:-. en billig som funkar utmärkt kanske 700:-, den billigaste skiten som finns 299:-
Citera
2026-08-23, 19:32
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Du kan i princip bara köpa en köns-ändrare och sen skruva på vilken slang du vill. Ta med slangen till en VVS-butik(inte biltema) så hjälper de dig. Det kan vara svårt att få det tätt dock då det nog inte finns nåt färdigt för just detta. Jag har aldrig sett en sån slang och sålt VVS prylar sen 2006.

MEN. Blandaren är ju lastgammal. Köp en ny och slipp hela problemet. Bara mät storleken på fästet, centrum till centrum, det är troligen 180 cc men det kan vara annat så du måste mäta sen köper du bara en ny blandare. En mora kostar runt 1500:-, en Fm Matsson typ 2000:-. en billig som funkar utmärkt kanske 700:-, den billigaste skiten som finns 299:-

Tack för snabbt och trevligt svar.

Tror som du att det blir mest värt att köpa en ny blandare. Har lite annat krångel med den ändå;
- Dåligt vattentryck (bra tryck i andra kranar i lägenheten), så jag tror säkert den är igensatt här och där.
- Temperaturvredet behöver bara ändras någon centimeter för att gå från ljummet till skållhett. Jag jobbar med millimeterprecision.

För att nämna två.

Jag är inte svår av mig, så jag har bara vant mig med skavankerna.
Citera
2026-08-23, 19:45
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Tack för snabbt och trevligt svar.

Tror som du att det blir mest värt att köpa en ny blandare. Har lite annat krångel med den ändå;
- Dåligt vattentryck (bra tryck i andra kranar i lägenheten), så jag tror säkert den är igensatt här och där.
- Temperaturvredet behöver bara ändras någon centimeter för att gå från ljummet till skållhett. Jag jobbar med millimeterprecision.

För att nämna två.

Jag är inte svår av mig, så jag har bara vant mig med skavankerna.
Fattar, så länge den ändå funkar så drar man sig för att byta, det är ju trots allt lite jox. Till slut så blir det allt fler saker som strular och till slut så rinner vattnet i bägaren över. Om du säger att vattentryck och temperaturreglering är lite knasig så är det nog lika gott att byta.

Nu är jag ingen VVS-haj, men alla jag känner säger att just med vattenblandare så är det värt att köpa något bra, så jag skulle nog satsa på en Mora eller FM Mattson, då kommer du inte behöva byta på många år. Just vattenblandare vill man ju att de dels ska hålla tätt och fungera, det är värt den lilla kostnaden att köpa ett klassiskt märke. Det där du har på bild känns som en klassisk sen 80 tals sak. Om den nu är så gammal så har den ju verkligen gjort sin tjänst väl.

Sen om man köper duschslang och munstycke så kan man ju köpa vad som helst egentligen då de är lätt att byta då alla har samma fattning nu för tiden.
Citera
2026-08-23, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife

Är ju en helt vanlig slang! Om du sålt vvs delar så länge så borde du se det1 Så sluta spela allan !
Citera
2026-08-24, 08:25
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onlythbeest
Är ju en helt vanlig slang! Om du sålt vvs delar så länge så borde du se det1 Så sluta spela allan !

Helt vanlig vet jag inte då jag inte hittat någon annan med sådant fäste. Om du har en kran (pun intended) som kan hooka upp mig, så hojta!
Citera
2026-08-24, 08:30
Medlem
Citat:
Helt vanlig vet jag inte då jag inte hittat någon annan med sådant fäste. Om du har en kran (pun intended) som kan hooka upp mig, så hojta!

Du kan nog fixa den med en dubbelnippel med två utvändiga gängor, en för blandaren och en för slangen.
Mät diametern som behövs både för blandaren och slangen.
De går på typ 50 -100 kr.
Där emot tycker jag själv det är vansinne att hålla på att juxa med temperaturen på en blandare, men det är ju ditt problem.
Senast redigerad av Kammadaj 2026-08-24 kl. 08:36.
Citera
2026-08-24, 09:24
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Du kan nog fixa den med en dubbelnippel med två utvändiga gängor, en för blandaren och en för slangen.
Mät diametern som behövs både för blandaren och slangen.
De går på typ 50 -100 kr.
Där emot tycker jag själv det är vansinne att hålla på att juxa med temperaturen på en blandare, men det är ju ditt problem.

Nu tror jag att jag vet vad problemet är. Jag verkar ha fått med mig utloppsnippeln i slangen.
Citera
2026-08-24, 21:23
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Nu tror jag att jag vet vad problemet är. Jag verkar ha fått med mig utloppsnippeln i slangen.

LOL!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in