2026-09-18, 23:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Håller med de flesta i tråden. Men unga människor ser väldigt väldigt onaturliga ut idag. Extremt ytliga och överdrivna. inget snyggt alls överhuvudtaget. Det visade sig att TikTok var ännu mer ytligare än Facebook.

Det är hemskt att folk bara bryr sig om sitt utseende och inte har något annat intresse i livet. De som nu är sånna.

Många unga tjejer klär upp sig extremt mycket när de t.ex. skall gå till skolan, många unga tjejer känner ångest om de inte gjort, om de inte fått till håret rätt osv. Det står t.om. i tidningarna det sista exemplet från tjejer själva i den åldern, grundskola och gymnasium.

Ser så extremt onaturligt ut. Det är nog som att data en reklam för smink.

Det var så förr också. Skillnaden är att man inte tog massa foton förr, fotona gör att man kan se ännu snyggare ut än i verkligheten. Jättetrist att tjejer än idag känner ett tvång att vara fina bara för en jädra skoldag.

Men om man tar på sig en mask som sminket är, kanske det är lättare att gå in i en annan roll och glömma den man egentligen är, som inte känner att hon duger.
Citera
2026-09-18, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det var så förr också. Skillnaden är att man inte tog massa foton förr, fotona gör att man kan se ännu snyggare ut än i verkligheten. Jättetrist att tjejer än idag känner ett tvång att vara fina bara för en jädra skoldag.

Men om man tar på sig en mask som sminket är, kanske det är lättare att gå in i en annan roll och glömma den man egentligen är, som inte känner att hon duger.

Att de inte "duger" har ju väldigt ofta o göra med Social media i sig. Dessa barn behöver själv acceptans, starka värderingar, guidning från föräldrar och riktiga erfarenheter, minnen och intressen som de utöver och som ger dom en färdighet i nåt. Som gör att de känner att de klarar av något och kan olika saker.

Sätt en telefon med TikTok på och ingen annan intellektuell stimulans eller guidning hemifrån och det är kört redan där. Psykiska ohälsan är sedan ett faktum.
Citera
2026-09-19, 08:36
Medlem
Brallkillens avatar
Så mycket som många kvinnor/ tjejer behöver mejka sig för att se riktigt bra ut. Där har män inget att vara avundsjuka på.
Citera
2026-09-19, 08:46
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brallkillen
Så mycket som många kvinnor/ tjejer behöver mejka sig för att se riktigt bra ut. Där har män inget att vara avundsjuka på.
.
.
.Nej och ibland är det killen som har CHARM som Heino så riktigt påpekar i denna visa:

https://www.youtube.com/watch?v=uOE0ISnLXR4&list=RDuOE0ISnLXR4&start_radio =1
Citera
2026-09-21, 10:36
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brallkillen
Jag har märkt en markant ökning av att män sminkar sig och rakar bena runt omkring mig.
Citera
2026-09-21, 15:07
Medlem
dirtysouths avatar
Är det vad de kallar looks-maxing nu för tiden?

Om du inte duschar på några dagar inte rakar dig eller fixar till håret, tar på en stinkig gammal tshirt och går ut kommer du att känna dig bra? Redo för integration? Tror snarare du kommer gå smågatorna för att undvika folk och hoppas att ingen uppmärksammar dig

Det handlar om att visa upp och känna ditt bästa jag, ofta kan det vara små detaljer som andra inte ens märker men om jag går och rakar mig nu exempelvis så kommer jag gå ut med mer utstrålning och känna mig bättre än om jag går direkt ut utan att göra det oavsett om någon hade sett skillnad på den lilla stubb som växt ut sen igårkväll

Därför tjejer älskar att shoppa kläder med, de känner sig fräschare och har gjort något för att lyfta sitt utseende

Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Jag upplever att särskilt unga tjejer blir mer utåtriktade, slår på charmen, samt ler när dom har sminkat sig och fixat håret. Även dom sociala färdigheterna ökar markant. Även att dom rör sig på ett helt annat sätt med bättre hållning.

Annars vill dom helst bli lämnade ifred, och va osynliga. Tycker det är jobbigt om någon tittar på dom. Vill kanske helst gömma sig.

Vad beror det på ?
Citera
2026-09-23, 07:53
Medlem
nonameds avatar
Tjejer som tränar tycker jag utstrålar kämpar glöd. Sminket har blivit så avancerat nu.
Citera
2026-09-23, 10:35
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Jag upplever att särskilt unga tjejer blir mer utåtriktade, slår på charmen, samt ler när dom har sminkat sig och fixat håret. Även dom sociala färdigheterna ökar markant. Även att dom rör sig på ett helt annat sätt med bättre hållning.

Annars vill dom helst bli lämnade ifred, och va osynliga. Tycker det är jobbigt om någon tittar på dom. Vill kanske helst gömma sig.

Vad beror det på ?
De är samma person. Se hela människan.
Citera
2026-09-28, 20:51
Medlem
Citat:

Vad beror det på ?

Handlar nog, som många redan föreslagit, att om man i stunden/för dagen känner sig snygg så får man bättre självförtroende. Hur pass starkt detta samband är, skiljer sig säkert ganska mycket mellan olika människor, men gissar att denna korrelation iaf gäller alla människor, oavsett kön och ålder (och inte specifikt unga tjejer)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in